Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg hentede min splinter nye PX80 i går og sikke en skærm! Vi så film hele aftenen igår og skulle så til at se en til i dag, da der pludselig kom et ordenligt brag fra skærmen. Skærmen gik i sort og vi kunne se, at det inderste glas var sprunget/revnet neders i venstre hjørne.

Skærmen har som sagt fungeret fint i går og har hele tiden stået på tv bordet - ingen har rørt den. Vi transporterede den endda stående op, så det kan jo ikke være en transportskade - heller ikke når det er den inderste glasplade som er i stykker - den på fronten er i perfekt stand.

Hvad er der sket? Og er dette noget som er dækket af garantien? Den er trodsalt kun 1 dag gammel og vi har ikke selv forårsaget det.

Håber i kan hjælper - har virkelig noia på nu! Ellers har jeg lige smidt 10k ud af vinduet! :(
Af tobey17
Som i den anden tråd.
Garantien burde bække, da det helt klart er en mangel fra starten af.

Som du skriver. Skærmen sprang mens du så film. Dvs. at manglen allerede var der fra starten af.
Af Frederikwibe
Jeg mener at inden for det første halve år så er det forhandleren der skal bevise at det er dig der har forårsaget skaden... Altså kan de det så dækker garantien ikke... Det har du jo ikke og kan derfor stille og roligt sende din skærm tilbage.

Du har også ved internet salg 14 dages returret, så du kan vel egentligt også bare returnere og købe et andet...
Af Frederikwibe
Jeg mener at inden for det første halve år så er det forhandleren der skal bevise at det er dig der har forårsaget skaden... Altså kan de det så dækker garantien ikke... Det har du jo ikke og kan derfor stille og roligt sende din skærm tilbage.

Du har også ved internet salg 14 dages returret, så du kan vel egentligt også bare returnere og købe et andet...
Af abebjorn
Frederikwibe skrev:Jeg mener at inden for det første halve år så er det forhandleren der skal bevise at det er dig der har forårsaget skaden... Altså kan de det så dækker garantien ikke... Det har du jo ikke og kan derfor stille og roligt sende din skærm tilbage.

Du kan ikke benytte fortydelsesretten, da man skal tilbagelevere varen i samme stand og mængde!
I dette tilfælde vil det være svært for sælgeren at bevise, at manglen ikke bestod ved leveringen. Ergo, du får sikkert en ombytning eller en reperation som henføres under reklamationsretten.

Edit: I henhold til KBL § 77 har sælgeren ifølge den såkaldte formodningsregel bevisbyrden for, at en mangel ikke var til stede ved leveringen, hvis køberen reklamerer indenfor 6 måneder.