Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ferrari
Har lige købt dette TV i hifi-klubben til 6.999 kr.

Sammenlignede det i butikken med tilsvarende fra Hugoson og Samsung, og subjektivt synes jeg at dette tv havde det bedste billede.

Har tilsluttet min bærbare pc med media-center via DVI-HDMI, og det spiller perfekt. Er ikke 100% på om det er 1:1 pixel-mapping, men den kører i hvert fald 1360x768, uden at skulle indstille særligt meget, og billedet står knivskarpt!. Det er endog mulighed for at køre 1980x1080(i), men det resulterer selvfølgelig i at billedet bliver scalet af tv'et, og tekst flimrer som følgeeffekt.. Film ser dog glimrende ud ved denne opløsning også.

Kan varmt anbefale tv'et!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Har tilsluttet min bærbare pc med media-center via DVI-HDMI, og det spiller perfekt. Er ikke 100% på om det er 1:1 pixel-mapping, men den kører i hvert fald 1360x768, uden at skulle indstille særligt meget, og billedet står knivskarpt!.
Kunne jeg lokke dig til at teste det lidt nærmere? :) Jeg synes det lyder interessant. Prøv at hent testprogrammet her på siden: http://www.flatpanels.dk/onlinetest.php

Kør exe filen og gå op i view -> 100 %. Fang herefter musen og vælg moire mønstre. Hvis mønsteret er uden stregdannelser (kun en i midten) og bare består af en masse prikker, så burde der være tale om 1:1.
Af SJ
:p
Senest rettet af SJ 20 apr 2006, 09:36, rettet i alt 1 gang.
Af Ferrari
Rasmus Larsen skrev: Kunne jeg lokke dig til at teste det lidt nærmere? :) Jeg synes det lyder interessant.
Jeg skal da forsøge når jeg engang kommer hjem.. Uanset om der så er 1:1 eller ej, er det nu et godt billede, både når jeg spiller dvd via den bærbare, og når den viser selve media center interfacet.
Af Ferrari
Testede lige programmet på min arbejds-bærbare. Det er en toshiba, og der er tydeligvis 1:1, for billedet står helt roligt.. På den Sony 19" skærm jeg har sluttet til (via vga) er det dog en anden historie, her flimrer testen helt vildt, selvom jeg kører skærmen i dens native opløsning..

Billedet er dog fint fint på Sony skærmen (og i øvrigt bedre end den bærbare), til alt andet end netop den test.. Det kan man jo så tænke lidt over :)
Af Ferrari
Rasmus Larsen skrev:Er din Sony en LCD skærm?
Jeps.. model SDM-HS95/S
Af Ferrari
Så er Sharp skærmen blevet testet med programmet.

Er lidt i tvivl om hvad jeg skal konkludere.. Først, skærmen har mulighed for at "stretche" billedet, således at de tre pixels der er slukket i hver side "forsvinder". Det giver naturligvis ikke 1:1 mapping, og resulterer i vertikale striber på moire testen. Hvis den ikke er "stretchet" er de tre pixler i hver side bare slukket og der er ingen vertikale striber (== 1:1?). I begge modes er der dog en del flimmer, svarende til det jeg ser på Sony skærmen på arbejdet. Det kan måske tænkes at det er refresh raten som ikke matcher 100%?
Det virker som om der en en lille smule "støj" på skærmen, det er dog ikke noget man kan se eks. i browseren, eller i medie center interfacet, som begge står klart og tydeligt.
Mangler at teste slør/trailing, det havde jeg ikke lige tid til. Men det kommer senere.