Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Frederik Hansen
Hej allesammen,

Jeg har flugt med på siden et godt stykke tid nu og syntes her er meget god konstruktiv hjælp.
Jeg har nu besluttet mig for at jeg må have skiftet min gamle 17' CRT skræm ud med et mere prydelig TFT skærm.

Jeg kommer mest til at bruge den til arbejde/stude - dog også lidt gameing i ny og næ. Det er derfor nødvendigt med pivot funktionen samt at den er behagelig at bruge i længere tid af gangen.

Mine kriterier er altså:

- Pivot funktion (gerne auto indstilling)
- maks pris 2800-3000 (meget gerne mindre:) )
- 17 eller 19 tommer
- Meget gerne enkelt design
- Intet behov for at kunne se film på den
- lidt gameing (ikke så vigtigt)

Var selv lidt overrasket over denne skærm... http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156412

Nogen der kan forklare hvorfor den er SÃ… billig?

/venter i spænding

Frederik :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor ser du at den model har pivot? Så vidt jeg kan se så kan den kun tiltes og det er ret symptomatisk for den lave prisklasse.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor den skal kunne foretage pivot - du vinder jo kun 200 pixel på en 17" eller 19" skærm. Det er nu engang sjovere at lave pivot på en skærm der kører i forholdet 4:3 og ikke 5:4.

Et bud kunne være den her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157183
Af Frederik Hansen
LG modellen er listet som een med "drejefunktion" hvilket jeg tolkede som edbpriser.dk's betegnelse for pivot funktion.
- Er det forkert forstået af mig ?

Jeg er godt klar over at det kun giver 200 pixels, men det syntes jeg stadig er lækkert når man arbejder meget i word. Desuden er det jo 20% mere end når den ikke er drejet..

ViewSonic VP730 ThinEdge virker som et godt bud, tak for det :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det burde være pivot når der står drejefunktion, men skærmen ser bare ikke ud til at kunne andet end at vippe - den ligner den gængse model for billige 17" modeller hvor der kun er tilt.

Viewsonics model har en meget høj ergonomi i klasse med Dells større skærme og hvis den er ligeså robust som storebror (VP930) så er den også ordenligt bygget.
Af lasseholst
Jeg ville nok ikke vælge VP730, da den er med TN-panel i modsætning til VP930-storebroderens MVA. Men jeg har ikke set 730 testet dog.

Hvad med Samsung 173p+?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tests har vist at 173P+ ikke er hurtigere end sin forgænger 173P hvilket vil sige at den lider under alle de laster et alm. PVA panel har, uden at have arvet goderne fra overdrive enheden.

Som almindelig desktop skærm, der ikke benyttes til spil, kan den godt gå an, men du kan jo læse anmeldelsen af 173P herinde og se hvad der ellers bliver sagt om den.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor du frygter TN panelet? 173P er stort set den eneste 17" skærm med PVA/MVA panel i, så alle de andre modeller du har set på har jo et TN-panel. Hvis du ikke vil have TN, så er udbuddet pludselig skrumpet MEGET ind.
Af lasseholst
Ok. Nej, jeg har ikke aversion mod TN, det var mere for at sige, at blot fordi VP930 er testet godt, så er det vel ikke ensbetydende med at VP730 også ville være det. Men det understreger du jo også ved at sige det, du gør om 173p+, da jeg kun har set 193p+ testet. :)

Jeg skal ikke tale på Frederiks vegne, men jeg leder lidt efter en skærm og har cirka de samme behov som han - dvs. meget word-arbejde og internet og aldrig spil. Så vil du stadig holde på VP730? Jeg synes nemlig 173p+ er flottest, så hvis det kun er hastigheden som er til forskel, så vil jeg klart vælge 173p+.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som allround skærm er 173P+ mindst ligeså god som VP730 og jeg ville personligt hellere snuppe Samsungs model end VP730 selvom merprisen er 200 kr. - hvis der ikke skal spilles på den vel og mærke. Man skal dog lige have for øje at ergonomien er lidt højere på VP730 idet den nemmere kan højdejusteres og derved gør pivot nemmere - på 173P+ skal man tilte skærmen bagover fordi den ikke kan hæves højt nok til at tillade en ren pivot i én bevægelse (se anmeldelsen).

Farverne på 173P+ er bedre end de der fås ved VP730, men oveni hatten får du jo også pixelgaranti på 173P+, hvilket du ikke gør med Viewsonics modeller.