Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af svead
Hejsa alle!

Prøver lige at rette lidt efter timers læsning herinde;)

Sony KDL-40D3500 eller Panasonic PX80?

Skal primært bruges til at spille xbox i en mindre stue(ca. 3 meters afstand)

Film og tv kommer i anden række, så plasma eller lcd?

På forhånd tak, er rimelig noob på området, det skal bare se godt ud:)
Af khougaard
Er selv den lykkelig ejer af en xbox :) og har samtididg et Panasonic px700 i stuen og et 32d3000 i soveværelset, det giver et rigtig godt billede på begge tv, kan ikke lige se forskel, når den bliver brugt til spil, så det må være et valg af teknologi!
Skal lige siges at xboxén er sat til PX700 og bliver brugt flittigt, hvilket ikke har givet nogle problemer med hensyn til burn in.
Men når det kommer til billedet ved tv og film, synes jeg det er bedre på Panasonic
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med den pris man kan skaffe PX80 til rundt omkring (eksempelvis via det tilbud der findes på forsiden) så er der ret meget der taler for dette TV. Vi er godt klar over at det er ved at være lidt trivielt at det altid er Panasonic der anbefales, men når de nu laver det bedste "bang for the buck"-TV, så er det meget svært at komme udenom...
Af svead
ok, men står også med tungen ud af bukserne på det panasonic, og bor i odense, så det tilbud er meget fristende, men igen er jeg meget i tvivl om det er godt til xbox360/spil eller lcd er bedre??

Med xbox360 er der mange spil der står med små tekster, óg kan ikke rigtig finde nogen der har skrevet nogen erfaringer med px80 og spil..

Jeg spiller primært 2-3 forskellige spil, igen og igen, så mon det kunne blive et problem med burn in?

tak for svar!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har endnu ikke hørt om burn-in på nye plasma-paneler - hverken PX70 modellen eller lignende. Som du kan se af khougaards indlæg så benytter han det også til spil
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
svead skrev:ok, men står også med tungen ud af bukserne på det panasonic, og bor i odense, så det tilbud er meget fristende, men igen er jeg meget i tvivl om det er godt til xbox360/spil eller lcd er bedre??
Personligt har jeg haft de bedste spiloplevelser med min PlayStation 3 på Pioneer og Panasonics 50 tommer plasma skærme. Det har set drøngodt ud og der har ikke været problemer med burn-in - heller ikke selv om jeg har spillet det samme spil flere timer i træk på en søndag med tømmermænd.

Jeg har en god ven, der købte Panasonic PZ70 serien til brug sammen med en PlayStation 3. Han har én gang oplevet en anelse burn-in da han faldt i søvn inde i et spil og den derfor stod hele natten mens Tv'et var kun nogle dage gammelt. Det var dog væk igen dagen efter.
Af khougaard
Som jeg skrev bruges xboxén flittigt, det der mest bliver spillet på den er bilspil, hvor der jo er nogle faste ting speedometer og andet, men jeg har ikke oplevet nogen burn in ved disse spil, da jeg fik tvet blev det kørt ind efter alle kunstens regler med hensyn til burn in. Se focus artikel her på siden.
jeg er sikker på, at du ikke vil blive skuffet over et PX80, det lyder jo som om det er endnu bedre end den gamle serie, hvilken ikke skuffer. Men hvis det er burn in du ikke vil være nervøs over, så må det jo blive en LCD.
Der er jo ingen der har sagt det er nemt at købe nyt tv :)
Af svead
tak for svar igen, nu det bare surt der ikke er flere på lager lol

Har så lige været ude i merlin idag og snuse til sony'en

Ser ikke værst ud med bluray må jeg indrømme, og opdateringen så skam også fin ud.. hmm svært valg, købe sony nu her, eller vente en uge på et px80...

Jeg siger ihvertfald mange tak, ser ud som om det er en vinder det panasonic der:)
Af tobey17
Hej undskylder jeg lige blander mig lidt.

Men jeg har søgt rundt omkring. Og der er mange som ikke anbefaler ps3 og plasma. Altså spil. Da der er stor chance for at der kan forekomme burn ins?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er vist besvaret i de indlæg du kan se ovenfor. Der er stort set ingen risiko for burn-in. Du skal virkelig mishandle dit TV for at brænde billedet fast og det skal helst ske den dag du får TV'et for at plasma'en er følsom nok.

Hvis du bare skruer lidt ned for kontrasten de første par uger, så er du home safe.
Af tobey17
Hmm..

Dvs. at jeg sagtens kan tage px80 og så bruge til ps3, film, og tv..

Risiko for burn in ved ps3 er lille så.

Men vil det ikke være en god ide at køre break in dvd i ca. 100 timer... Alstå måske 20 timer og så gøre det 5 gange... de første par dage man har tv'et

Eller skal det helst være 100 timer lige ud med break in?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med de nyere plasma-TV har det vist sig at man ikke behøver køre nogen break-in DVD - bare skru ned for kontrasten de første 100-200 timer. Der vil muligvis være en lille smule retention (ikke burn-in), som vil forsvinde med det samme billedet skifter. Hvis du er meget bekymret, så kan du jo skifte kanal en gang i mellem for at flytte logoet, men ellers har du ikke noget at frygte.
Af tobey17
Ok.. Det lyder godt.

Jeg er nemlig meget interesseret i px80. Er 99% sikker på at købe det.

Men hvordan kan man mishandle tv'et så det får burn in.

Er det fx at game ps3 i de første par uger?

Altså at man skal undgå at game de første 100-200?
Af Cermit
Nej, det kan du sagtens! Du skal bare undgå at game 8 timer i træk så længe skærmen ikke er så brugt.
Har selv en PS3 + PX80 (1 uge gammel i morgen), og har da gamet et par timer af gangen, kigget lidt TV, og så gamet igen, uden at der var tegn på brun in eller retention.
Det er en knald go sammensætning at lave hardwaremæssig.

Og så må jeg i samme åndedrag sige at full HD er overrated. Var selv skeptisk ved at købe en skærm der ikke havde et full-HD panel, men efter Yakkens utallige indlæg ( :) ) om at man virkelig skal have et falkeøje (og sidde forbandet tæt på skærmen før det kan betale sig), så sprang jeg ud i det, og damn det ser bare knaldgodt ud på PX80'eren med en Blueray disc i sin PS3.