Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg prøver at finde et nyt fjernsyn til omkring kr. 10.000 i størrelsen 37"-42". Jeg har læst mig frem til følgende alternativer som jeg meget gerne vil have nogle kommentarer til.

De billige
Samsung LE40M86BD/LE40M87BD (Hvad er i øvrigt forskellen?)
Sony KDL40D3500

De dyre
Samsung LE40F86BD
Sony KDL40V3000
Panasonic TH-42PZ70

Lige i øjeblikket hælder jeg mest til F86 fra Samsung da det vist er det eneste med 100Hz. Men ellers har jeg ikke noget at have det i.

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du set det tilbud knot.dk kan levere? Det findes på forsiden af flatpanels.dk. Panasonic PX80 vil være et bedre TV end de modeller du nævner her.
Af Quintrix
Ja jeg har set det og det lyder rigtigt godt, men jeg synes dog at jeg mangler noget fremtids sikring ved ikke at købe et fjernsyn med full HD.

Det har alle de modeller jeg har listet.
Brugeravatar
Af Stefan V
Hej Quintrix
Jeg har det lidt på samme måde som dig. De to skærme jeg har kigget på er:
Samsung Le40F86BD
og
Sony Kdl40V3000

Jeg har også overvejet Panasonic PX80 meget. Grunden til at jeg er gået lidt væk fra dette udmærkede TV, er at jeg kommer til at sidde tæt på skærmen (fra 1,5-3 meter). Når jeg sidder tæt på vil jeg komme til at se hver enkelt pixel hvis det ikke er Full HD, og det er jeg ikke interesseret i.

Jeg vil dog anbefale dig at se på guiden her på siden der handler om hvilken opløsning man behøver. Den har jeg i hvert fald kigget en del på. Der er også debatter i forvejen i forummet om hvorvidt Full HD er nødvendigt :)
Vær opmærsom på at opløsning og kvalitet ikke altid hænger sammen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og har du da brug for fuld HD?

Der er to kriterier der begge skal være opfyldt for at du bør overveje fuld HD:
1. Du skal afspille fuld HD materiale, dvs. BluRay eller des ligenende OG
2. Du skal sidde tæt nok på skærmen til at kunne se den høje opløsning. For et 42" TV er afstanden 1.7 m:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Brugeravatar
Af Stefan V
Så snart jeg har købt et nyt TV er planen også at invistere i en blue-ray afspiller. Så derfor vil jeg selvfølgelig mene at en Full-HD skærm ville være aktuelt hvis jeg skal have en skærm på 46". Dog har jeg også min tvivl om jeg vil kunne udnytte det som jeg kommer til at betale for.

Jeg skal også ned i mit lokale sony-center og have dem til at lave en lille "fremvisning" med forskellige signalkilder. Det er jo IRL man kan bedømme forskellen rigtigt :)
Af mortena1980
Hvad mener I med, at man kan "se" den høje opløsning?
Af zyckelmaster
Nu er der jo grænser for, hvor gode øjne vi mennesker er udstyret med. Størrelsen af den enkelte pixel kombineret med afstanden du sidder/står fra fjernsynet er derfor afgørende for om du har nytte af full HD eller ej.

Tjeck dette link, hvis du vil læse mere og udregne om du har glæde af full HD: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Personligt har jeg 4,5 meter til skærmen og derfor overhovedet ingen glæde af full HD på selv en 50" skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Præcis. Opløsningen i sig selv gør ikke noget for kvaliteten med mindre du kan se de ekstra detaljer som vises. Et mere håndgribeligt eksempel er følgende:
Du står på Louvre og ser på alle de fine malerier, men du har valgt at stille dig 10 meter fra hvert billede, så du kan ikke se de fine penselsstrøg på værkerne og de små finesser går helt tabt fordi de simpelthen er for små til at du kan se dem på den afstand du har placeret dig i.
Af TYBO
Som yakken siger...opløsningen er LANGT fra alt.
Ting som pisser en MEGET mere af er lyd,remote,design,funktioner/tilslutninger,kontrast,tuner osv.
Jeg vil priotere alle disse langt højere end opløsning.
Normal HD på en 42" er altså et knivskarpt flot billed.
Og så er PX80 jo lige 2" større....bare det er en del mere værd.
Af Quintrix
Men hvis jeg nu køber fx et px80 vil jeg så om et par, når nu sønneke får en PS3, skulle ud at købe nyt fjernsyn igen for at kunne få glæde af den?

Eller hvad hvis jeg køber en BluRay afspiller, skal jeg så også skulle have nyt fjernsyn for at kunne for glæde af den?
Af zyckelmaster
Nej! Tv'et scallerer blot signalet, så det passer til opløsningen på skærmen. Teoretisk set er det selvfølgelig et kvalitetstab, at du ikke får det hele med om man så må sige, men i praksis kan du ikke se det på et godt tv (fx PX80), fordi de nye tv gør det rigtig, rigtig godt.
Af TYBO
Quintrix: Du kan simpelthen ikke se forskel...og det er i hvertfald ikke noget man skal betale ekstra for...selv DVD står rigtig flot på en 42" og det ville langt de fleste være tilfredse med...og HD er endnu skarpere.

Men hvis du skal op i 50" så ville jeg nok gå efter Full HD da man her kan få noget ud af det.