Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har disse tre i kikkerten - hvilket et burde jeg gå med? Det skal siges at jeg ser en del sport, stuen er lys, og ellers streamer jeg fra diverse apps. Jeg søger nødvendigvis ikke den store biograf-oplevelse.

https://www.samsung.com/dk/tvs/qled-tv/ ... q80tatxxc/

https://www.sony.dk/electronics/fjernsyn/xh95-series

https://www.philips.dk/c-p/65PUS9435_12 ... -ambilight

Eller burde man smide lidt ekstra penge og få et Oled?
Nu kender vi jo ikke dit budget, eller ved om du går efter 55 eller 65 tommer, men af de 3 TV der nævnes er XH9505 klart det bedste. Og ja, OLED leverer uanset mærke det bedste billede.
Ja, en del brugere vælger LCD pga faren for burn in, som dog er blevet meget mindre i de nyeste generationer af TV. Men billedmæssigt er der ikke noget der slår OLED, uanset mærke. Så hvis du ønsker LCD kunne dette her være en mulighed:
https://www.hifiklubben.dk/sony-kd65xh9 ... d65xh9505/
Ønsker du OLED, så kunne dette her være en mulighed:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d65bx-2020
ronnie.jørgensen skrev: 17 mar 2021, 16:17 Tak for svar. Jeg hælder nok mest til XH95 så. Jeg har lige set en YouTube sammenligning med LG CX - og der var forskellen ret lille. Og her sparer man jo så 5000 kr ca. ved at vælge LCD.
Du kunne jo vælge BX, som der bliver linket til; så er forskellen "kun" 3000 kr...
Supergris skrev: 17 mar 2021, 17:52
ronnie.jørgensen skrev: 17 mar 2021, 16:17 Tak for svar. Jeg hælder nok mest til XH95 så. Jeg har lige set en YouTube sammenligning med LG CX - og der var forskellen ret lille. Og her sparer man jo så 5000 kr ca. ved at vælge LCD.
Du kunne jo vælge BX, som der bliver linket til; så er forskellen "kun" 3000 kr...
Ja, det har du ret i. Men jeg tænker, at hvis jeg går med LG OLED, så vil jeg også have den bedste model, som vel er CX. Og i forhold til BX, så er det jo “bare” 2000kr mere. Men sådan kan man jo blive ved :D

Til mit behov, tænker jeg, at LCD er helt fint, og jeg ved reelt ikke om det er dét værd, at smide 3-5 tusind mere afsted?

Men hvordan er det med LCD - er det på vej ud, inden for de næste par år, eller vil de overleve OLED-bølgen?
Ronnie_ Næppe på vej ud inden for et par år. Men det er egentligt lidt ligegyldig - da TV’et jo ikke bliver dårligere af den grund. Og en event brugtpris vil ret hurtigt være tæt på ikke eksisterende, uanset . . .
Du vil opleve et betydeligt større spring ved at gå fra LCD til OLED, end at gå fra BX til CX; samtidig overholder det også, hvad du tidligere skrev: "Jeg er ikke meget for at gå over 10.000 kr, men hvis det er muligt at få et markant bedre tv til 2-3 tusind mere, så er jeg villig til det." :)

Med din sidste udtalelse, burde du måske i virkeligheden starte en hel ny tråd, da overskriften ikke længere lader til at dække over indholdet?
Jeg har et Sony XG95 65", der er 2019 versionen af XH95, og hvis jeg skulle vælge i dag , ville jeg helt klart vælge et OLED TV. Også LGs billigere model BX.

De bedste filmoplevelser har jeg i forholdsvis mørke, og der lægger jeg ofte mærke til bagbelysningen i mørke scener. Et andet problem med Sonys TV er underteksterne i HDR, som lyser så stærkt, at man bliver blændet. Hvis jeg ikke skifter undertekster til grå eller transparent i Netflix, er det faktisk ikke til at holde ud.

Og så tilsidst vil jeg fremover holde mig helt fra Sony, da deres Android TV ikke overholder EU lovgiving vedrørende elforbrug for elektronikudstyr i standby. Når TVet er slukket, starter smartTV delen op jævnligt (uden skærmen tænder) og bruger 40-50 Watt i periode for derefter at gå i rigtig standby igen. Har ikke målt det men det ville ikke undre mig at det bruger en 5-10 Watt i standby. Det er under al kritik at Sony ikke har løst dette problem, der har eksisteret i flere år.
KimiN skrev: 18 mar 2021, 15:18 Jeg har et Sony XG95 65", der er 2019 versionen af XH95, og hvis jeg skulle vælge i dag , ville jeg helt klart vælge et OLED TV. Også LGs billigere model BX.

De bedste filmoplevelser har jeg i forholdsvis mørke, og der lægger jeg ofte mærke til bagbelysningen i mørke scener. Et andet problem med Sonys TV er underteksterne i HDR, som lyser så stærkt, at man bliver blændet. Hvis jeg ikke skifter undertekster til grå eller transparent i Netflix, er det faktisk ikke til at holde ud.

Og så tilsidst vil jeg fremover holde mig helt fra Sony, da deres Android TV ikke overholder EU lovgiving vedrørende elforbrug for elektronikudstyr i standby. Når TVet er slukket, starter smartTV delen op jævnligt (uden skærmen tænder) og bruger 40-50 Watt i periode for derefter at gå i rigtig standby igen. Har ikke målt det men det ville ikke undre mig at det bruger en 5-10 Watt i standby. Det er under al kritik at Sony ikke har løst dette problem, der har eksisteret i flere år.
Og de nævnte “skavanker” er ikke blevet udbedret i XH95?