Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Koluda
Jeg er sku lidt i tvivl, vi skal bruge et nyt tv til stuen som erstatning for vores 55"LG nanoled lw980w, som vi stadig er utroligt glade for, og er ikke i tvivl om at oled er valget, da det levere et flot billede som vores lw980w har leveret de sidste 10år, og stadig gør.

Men både LG cx og philips oled805 er vist et godt valg til de 10k, fruen er lidt hooked på. Ambilight, men er det bare wow de første par dage, og så har man mere eller mindre glemt det igen, så virker cx jo som et bedre valg.

Nogen der kender begge, og kan guide mig lidt i den rette retning her. ?
Af henrik.yde
Ambilight ser supergodt ud på en hvid bagvæg i en mørk stue, og kan konfigureres på mange forskellige måder, eller helt deaktiveres, hvis man foretrækker det, det er jo smag og behag. Det har dog været en stor succes for Philips, som har det på næsten alle deres TV. Det gør hverken billedet bedre eller dårligere, men gør til gengæld noget for hele filmoplevelsen. Og nej, det er ikke bare WAUW de første par dage. Både LG GX og Philips 805 er iøvrigt fremragende TV.
Senest rettet af henrik.yde 16 mar 2021, 00:52, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
henrik.yde _ Korrekt, at ambilight har været en kæmpe succes for Philips . Og ambilight med fast hvidt lys med rigtig farvetemperatur er et plus til filmoplevelsen Hvorimod det er en kendsgerning - og ikke en smagssag - at flerfarvet ambilight er delvis destruktiv for korrekt billed/film oplevelse . Ellers enig - begge TV er fra øverste hylde . .
Af henrik.yde
Nej, det er på ingen måde en kendsgerning, men derimod en (helt legal) smagssag, og for mange et must, når man først har prøvet det. Men igen, smag og behag er altid vanskelig at diskutere, hvilket selvfølgelig er helt ok.
https://www.techradar.com/uk/news/shoul ... bilight-tv
https://www.pocket-lint.com/tv/news/phi ... experience
Af claussor
Min kammerats Philips Oled med Ambilight er pisselækkert at se på med den baggrundsbelysning. Om det er korrekt gengivelse etc. tjaeh... Omgangskredsen nyder det, jeg ville ønske mit LG havde det. TV har burnin til advarsel - dog 2017 udgave.
Af lennon
Husker bare i sin tid diskusionerne ovre på Recordere,hvor slutteligt bla OttoAV Precision meget overbevisnde forklarede hvorfor man, som "bedste billed- entusiast" skulle gå langt udenom flerfarvet skiftende ambilight. Mener faktisk, at både Rasmus Larsen og Torben i ny og næ har bakket op om udsagnet . .
Jeg kan desværre ikke søge så langt tilbage i historikken på Recordere - tror tråden måske er 10 år gammel . .
Af jkn789
Skal dit nye tv op og hænge på væggen?
mener jeg har læst at man ikke får så meget ud af ambilight når der ikke er ret meget afstand til bagvæggen.
nogen der kan hjælpe med at opklare dette?
Af cannavaro
Jeg ville gå efter LG. Den har HDMI 2.1, som imo er et ret væsentligt plus, men måske ikke afgørende, alt efter dit behov. Dog mere fremtidssikkert.

LG har både Airplay 2, såfremt du har en Iphone, er det en fin feature, og indbygget Apple Tv app, som Phillips ikke har. Brugerinterfacet og Smart-TV delen er bare toplækker på LG. Hurtig og overskuelig.

LG har VRR / FreeSync / G-sync, som er essentielt, hvis du skal koble en PC til, ift til at spille, eller bare en konsol, såsom PS5 eller den nye Xbox (Her kommer HDMI 2.1 i spil ).
Tv'et perfomer fuldstændig enestående på alle parametre.

Der er imo væsentlig flere plusser i LG, end i Philips. Ambilight er fint, men synes ikke det kan opveje de fordele og bedre fremtidsperspektiver, som den giver dig
Af henrik.yde
Netop, og derfor følger der også afstands-stykker/beslag med, hvis man ønsker at vægmontere TVet, så det er ikke noget problem. Der følger så sandelig også en brugsanvisning/manual med, hvor jeg tænker at der helt sikkert står noget om evt. afstand til væg.

LG Tvet bliver desværre ikke opdateret, hvilket må siges at være en væsentlig mangel. TVet "efterlades" simpelthen på den platform det er født med. Derimod opdateres Philips Tvet, som jo er baseret på Android jævnligt + div Apps vedligeholdes/opdateres også. Med andre ord: Det er mere fremtidssikret. Og så har det jo indbygget Chromecast. Derudover skulle der også være en Airplay App på vej til Android TV. Med mindre at man spiller på TV via de nyeste konsoller, såsom PS5, så anser jeg HDMI 2,1 som ligegyldigt for trådstarter.
Senest rettet af henrik.yde 16 mar 2021, 00:59, rettet i alt 1 gang.
Af cannavaro
Apps opdateres også på LG-TV, og chromecast er fedt, men hvis alle apps alligevel er tilgængelige på TV’et, som det er med LG, bruger man så chromecast? Især fordi AirPlay 2 praktisk talt kan gøre det samme (forudsætter selvfølgelig en IPhone, ellers er det ligemeget)

Med HDMI 2.1 får man også earc og ukomprimeret lyd igennem, hvis man naturligvis investerer i nyt lydsetup med earc.

Trådstarter kommer ikke med tilstrækkelig info på hvilke behov han har, men tænker han har noget at gå efter nu :)
Brugeravatar
Af Koluda
jkn789 skrev: 15 mar 2021, 23:18 Skal dit nye tv op og hænge på væggen?
mener jeg har læst at man ikke får så meget ud af ambilight når der ikke er ret meget afstand til bagvæggen.
nogen der kan hjælpe med at opklare dette?
Ja, det skal op at hænge, og kan se at philips anbefaler 10-20cm bagved billedet for optimal effekt af ambilight
Brugeravatar
Af Koluda
Tak for alle svarene, tvet bruges for det meste til streaming og alm tv brug.

Da det skal monteres på væggen, er LG GX også fristende, men ville koste nogenlunde det sammen som et af de første valgte i 65" i stedet for 55"

Men til vores brug ville en ældre generation oled i 65" sikkert også være fint, det er måske spildte penge at købe nyeste modeller, til alm. Tv og streaming?
Af cannavaro
GX kan ikke betale sig imo. Det er fuldstændig samme billedkvalitet som CX, bare med et anderledes design.

Køb den nyeste model. Det er efterhånden også svært at få fat på de ældre modeller, da de fleste er udgået, og de få forhandlere det skulle have dem på lager, sælger ikke til en fornuftig pris. Det et ihvertfald sådan markedet er for LG pt, ved ikke med Philips :)

LG CX er et suværent TV, men den lidt billigere BX model kan også fåes fra 8888 Kr. Dog er prisforskellen til CX ikke særlig stor i 55”.

Alternativt er at vente på at F.eks 65 tommer falder i pris, i takt med at de nye modeller kommer på markedet, meen om det er nødvendigt, afhænger af din siddeafstand, men jo større jo bedre ;)