Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TGSC
Tjah, jeg kigger på HiFipriser.dk; vælger man 40" LCD er der fx 10 styk fra 15-20.000 kr.
Der har været tråde både her og på Flatpanels.dk om Medion til 13.000kr i Aldi, måske kommer den igen.

For tiden er der oprydningsudsalg af plasmaskærme til under 8.000kr forskellige steder.

Det der er interessant er det man ikke får for den lave pris; fx tilslutninger, betjening, levering, billedkvalitet osv.
Hvilke af disse kan man undvære, og hvilke mangler på de skærme man kigger på?

Der er 3 faktorer; lav pris, god kvalitet og gode funktioner. Vælg to ;->
Af Jacob_Bentzen
Der skal være mulighed for at kunne sætte min computer til.
Men det vigtigste er kviltet, så funktioner og så pris.
Og så må det godt være HD ready :)
Så længe prisen helst er højst omkring 15000kr *GG*
Senest rettet af Jacob_Bentzen 13. feb 2006, 18:04, rettet i alt 1 gang.
Af Jacob_Bentzen
Hvilken teknologi er bedst at gå efter??
Af TGSC
Jeg tror LCD er bedst, men jeg kigger også, og har ikke personlige erfaringer.
Plasma har vist de bedste farver, men har lavere opløsning og efter sigende kortere levetid.

Bestem dig nu, vil du have lav pris eller høj kvalitet ? Høj kvalitet kan du jo nok ikke få til den laveste pris, som jo er 15.000kr for tiden.

De fleste skærme kan sættes direkte til computeren, men det er meget forskelligt hvordan det ser ud.
Kun ganske få (og dyre) skærme kan fungere helt ligesom en PC-fladskærm, alle andre laver rod i billedet.
Se her hvilke der kan vise PC-billede direkte (28 sider) :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... W=zerocool
Bemærk, det er ikke det samme som at billedet er pænt, men ofte vil det være det.
På min 15" fladskærm til PC ser testbilledet i linket forkert ud, men teksten står fint nok. Sådan vil det nok også være for mange flad-TV.
Skal man være sikker, skal man sætte en computer til skærmen før man køber.

Sig til hvis du falder over andre skærme end dem på side 1 ;->

De fleste skærme kan vise et ganske godt PC-billede, men der er meget elastik i opfattelserne - hvor meget gnidder må der være på teksten?

Der er ikke andet for at gå ud og lave noget benarbejde - kigge på skærme, læse anmeldelser og sætte sig ind i tingene.
Af TGSC
Snøft, hulk...
Jeg kan desværre ikke finde LG 42LP1 i Danmark...
Af Jacob_Bentzen
Ok hvad så hvis jeg sætter prisen til omkring 17500kr??
Af TGSC
Tjah, hvad siger din søgning på HiFiPriser.dk ?
Når jeg søger kommer der 5 frem, og så er der jo den Sony i ElGiganten til 17.000kr hvis den ikke er udsolgt endnu.
Der er en del snak om den Samsung i listen, prøv at søge i forum efter den.
Af TGSC
Tag et kig på forsiden af Flatpanels, og klik på TV.
Se også disse artikler:
http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=artikler

Mellem 500 og 1000 er almindeligt, og jo mere jo bedre, men det betyder ikke så meget.
Standarden for opløsning er for tiden 1366x768, så der er normalt ikke nogen grund til at nøjes med mindre.

Det vigtigste er at man selv kigger på skærmen med forskellige kilder (DVD, TV, PC mv.) og sammenligner med andre skærme.
Man skal ikke lave et køb til mange tusinde kroner uden at kigge skarpt på det.
Af Athanasius
okay lad mig lige banke nogle ting på plads her!

Contrast ratio er MEGET vigtig. Problemet er bare at producenterne alle har deres egne ideer om hvordan det måles. oftest giver de 'dynamisk' kontrast værdier dvs kontrasten målt over flere forskellige lysforhold. Sådan meget groft sagt. Man kan ikke se noget ud af de tal producenterne opgiver læs anmeldelser og undersøg produktet i RL.

Opløsning er selvfølgelig vigtig. Men der betyder ikke at 1024*768 er dårligere end f.eks 1366*768. Det afhænger af signal kilden, tv'ets interne processore osv. osv. Så selvom LCD generalt er af højere opløsning end plasma er en god plasma skærm langt bedre til film end en god LCD.

Blablabla. Jeg kunne blive ved. Læs Rasmus glimrende sektioner om de foskellige teknologier undersøg markede i RL .. på messer og i butikker... Det er en jungle derude!
Af Jacob_Bentzen
Ja jeg havde lige så store problemer med at finde mig en god computerskærm.
Men det fandt jeg da heldigvis :)
Jeg må nok bare ud og kigge på nogen forskellige skærme.