Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen,

Jeg søger lidt råd ift. indkøbt tv.
Samsung Q70T har jeg læst mig til at være et 'semi' budget venlig tv, men omvendt heller ikke fantastisk tv. (bekræftet af søgning herinde og online reviews)

Er der nogen herinde som kan kommentere på tv'ets ''visningsvinkel'' kvalitet? Kan det passe at kvaliteten falder drastisk når man sidder blot lidt skævt til det?

Vi søger ikke et topkvalitets tv, blot et ps5 og almen brug, men med de gænse kommentater til tv'et middelmåde kvalitet, og det at vi kommer til at lidt sidde skævt til tv'et, så overvejer vi om vi ikke skal opgradere til q80t i stedet.
På forhånd tak
/jarjarbrixxs

Edit : lige et eksempel på anmeldelse, der fremhæver overstående pointe https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70t-qled
Spørgsmålet er om I reelt sidder så langt ude til siden ifht. TV'et at det gør noget? Op til de ca. 20 grader er tabet ret begrænset. Mål vinklen mellem jeres møbler og Tv'ets kommende placering, så kan du aflæse graferne i anmeldelsen og se, hvad konsekevensen reelt er. Det er vist lidt mere håndgribeligt i videoen, hvor der er en gradmåler sat ind.

Den begrænsede visningsvinkel er prisen for at få en skærm med bedre billedkvalitet. Hvis visningsvinklen er vigtigere for dig/jer end billedkvaliteten, så vil jeg anbefale at gå efter en skærm med IPS-panel. Det andet bliver man træt af (og så bliver der nok kamp om pladserne lige foran TV'et ;-)
Hvis budgettet er til det, hvorfor så ikke bare gå efter et OLED, så får du den bedste billedkvalitet, de bedste funktioner samt de absolut bedste betragtningsvinkler; specielt når du nævner en PS5, ville jeg gå efter noget, der kan yde HDR retfærdighed...
Hvis I, som LarsCJ foreslår, er ude med vinkeltrekanten og målebåndet, så husk at måle til den side, der er længst væk fra jer, ift. hvor I sidder. Altså med andre ord, hvor vinklen er størst og hvor den del af skærmen altså vil have størt "farveudvaskning" mv. Der skal ikke ret mange cm væk fra midteraksen til ift. jeres siddeposition, før I vil være nå ud over de 15-20 grader. Og I skal jo altså også kunne holde til at se den del af skærmen, der er længst væk. Husk også, at det både gælder vandret og lodret - hvis man af og til ligger på sofaen og ser tv, skal man også kunne se det i god kvalitet derfra.

Nu skriver trådstarter ikke, hvilken størrelse der kigges på. Men eks. Q80 i 55 tommer - det er udstyret med et Wide Angle Filter og også på andre parametre er langt bedre end Q70 iflg. div. test - er i denne uge på tilbud til 6666 kr. Det er en meget skarp pris og i øvrigt er det laveste modellen har været nede i. Jeg vil mene, at den relativt beskedne merpris i høj grad er pengene værd, men måske er det en helt anden størrelse, vi taler, og så er regnestykket selvsagt et andet. Under alle omstændigheder bliver I ikke glade for et tv, hvor I grundet betragtningsvinklerne aldrig får det fulde udbytte. Det bliver en daglig ærgrelse, så overvej det meget nøje. En anden mulighed, som Supergris foreslår, er selvsagt at købe et OLED i stedet. Det har perfekte betragtningsvinkler samt meget andet, der langt overgår ethvert tv fra Samsung. LG OLED-modellerne har HDMI 2.1 til brug for PS5. Men det er selvsagt også til en lidt anden pris, aktuelt ca. 9000 kr. for 55 tommer.
Q80T har ikke wide-angle. Du skal op i Q90T for at få det i 2020-modelerne. Det var Q80R, som havde filteret tilbage i 2019. Det virker lidt som om, at features diffunderer den forkerte vej hos Samsung, eller at modelnumrene rykker sig en tak hvert år, så siden 2019 er modellerne faktisk blevet dårligere spec'et med hver generation.