Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Opsamling på Beovision Eclipse 2Gen 65" TV kalibrering

Tænkte det ville være på sin plads, lige at komme med en update på min Eclipse kalibrering, og min oplevelse som en "næsten" almindelig dødelig kunde. Jeg kender en masse fagudtryk for mange af de elementer som jeg nævner nedenfor, men vil her undlade at bruge dem, da de fleste som læser dette nok selv har en god idé om hvad jeg mener😀

For det første kan man spørge sig selv, er en kalibrering nødvendig for at få et fornuftigt billede på sin dyrt indkøbte skærm? Det korte svar må være nej, og anvender man de mere naturlige billedeprofiler ISF Expert mørk/lys er man sgu ikke helt ved siden af.

Jeg kom selv fra et godt 6 år gammelt Avant 55" LCD, som da gjorde det godt bevares, men intet i sammenligning med det billede et OLED kan give ud af boksen. Jeg er ikke til kunstige kraftige farver (græs er naturgrønt og ikke neongrønt), som nogle billedeprofiler kan vise, men fandt hurtigt vej til ISF Expert profilerne.

Efter egen vurdering, syntes jeg selv at have et fornuftigt trænet øje, til at spotte de forskellige issues man skal se efter, ved at kigge på forskellige TV udsendelser/film/sport med hurtig panorering mv.

Er det pengene værd
Overordnet set giver OLED bare et kæmpe billedeløft, sammenholdt med LCD/LED hvor især sort bare er sort, men også næsten kan blive FOR sort i nogle scener. Meget af dette var ikke rigtig sort på min Avant, men mere gråligt, og helt uden sammenligning!

Efter kalibrering af flere billedeprofiler, for både ISF Expert mørk/lys samt Biograf HDR10 & Dolby Vision, og sammenholder det med de modtagne rapporter med et før og efter diagram. Så tænker man bare, yes baby nu er der bare en kæmpe forskel i forhold til før!

Men nej, ikke rigtigt og hvorfor så det mon - har det været spildte penge eller hvad?

Nej det har det ikke - og et LG GX anno 2020 som mit, er godt tv ud af boksen, men kan med en kalibrering få det til at yde max. Og jeg vil personligt være sikker på jeg får det bedste ud af mit køb, og ikke sidde og Google nettet tyndt med alle mulige kloge forslag til billedeindstilinger. Det er livet sgu for kort til.

Har natuligvis talt med den gode mand som har kalibreret mit Eclipse, fået forklaret de tekniske diagrammer og mine oplevelser, som jo kan svinge meget fra person til person.

What's in it for me
Jeg oplever et mere naturligt billede, som primært opleves på studieværters ansigter, som før var klart mere rødlige. En markant bedre sort håndtering på nuancer i de mørke scener, der tidligere kunne være alt for sorte.

Så alt i alt, ja det er efter min mening pengene værd og kan anbefales, hvis man som jeg vil have det bedst mulige billede.

Det blev sgu en længere omgang, og er udelukkende baseret på mine erfaringer, uden indblanding fra andre.
bendix skrev: 12 feb 2021, 12:03 @Michael var det primært rød der afveg fra ISF profilerne, kan du knytte nogle ord til det?
Det var både grøn og rød som afveg, som det også kan ses på nedenstående billeder fra min rapport.

De søjler som ligger over 4%, vil ofte være synlige for vores opfattelse af farver.
Billede FØR kalibrering.
Billede FØR kalibrering.
Skærmbillede 2021-02-12 kl. 11.40.00.png (268.76 KiB) Vist 2512 gange
Billede EFTER kalibrering.
Billede EFTER kalibrering.
Skærmbillede 2021-02-12 kl. 11.40.14.png (257.84 KiB) Vist 2512 gange
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15