Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Jano
Skal ud og købe snart :-)

Har kig på Sony kld-40w3000, eller måske et Phillips.42PFL7.

Men men men, har læst på nettet i 2 dage og kan ikke rigtigt hitte ud af om det skal være ready eller full....

Der vil nok gå 1½års tid eller sådant før jeg begynder at kigge på HD TV/DVD og dette vil formentlig ikke blive hver dag, men når der lejes en blå stråle skive.....

Det skal primært bruges til SAT TV, og det digitale sende net (DVB-T) plus lidt Analogt i en tid frem ;-) og ikke mindst "normal" DVD afspilning.

Spørgsmål:

Virker opskaleringen så man ikke sidder og ærger sig over manglende billede kvalitet ved "normalt" brug (dvd,sat tv,dvb-t), der er jo noget højere op til Full opløsningen end der er til Ready, så er der forskel på opskaleringen mellem de to formater?

Alle gode råd modtages med glæde.
Af Nick_S
http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... tart_from=&

Leg lidt med den applet. Så ser du at du nok ikke har BRUG for Full HD :)

Der vil uden tvivl snart komme en mand og skrive denne kommentar (eller.. ville han hvis ikke jeg skrev det først ;)) :

Du skal KUN gå efter Full HD hvis du har planer om at AFSPILLE noget i Full HD (Blu Ray), og/eller hvis du rent faktisk sidder så tæt på skærmen at du kan skelne forskellen mellem HD-Ready og Full HD (Hvilket kun de færreste gør).

Så jeg ville ikke opfordre dig til at gå blindt efter full hd. Derimod vil jeg spørge hvorfor du vælger at købe LCD når dit forbrug mere tyder på du har brug for en plasma skærm? :) Det står nemlig sådan til at plasma skærme kan præstere at give de flotteste billeder og oplevelser - de halter kun idet de ikke er velegnet til at bruge som en erstatning for computerskærmen (til net surfing, tekstbehandling og sådanne ting) :)
Evt kunne du kigge nærmere på Panasonics PZ70 i 42" (som faktisk også er full hd), eller hvis du vil flotte dig og have det vel nok bedste tv overhovedet - Pioneer 428XD (Hd-ready).

Held og lykke med valget.
Af imdbdk
Hvis der alligevel går så lang tid, før du vil begynde at bruge noget som helst HD materiale, ville jeg bare vælge en gammeldags CRT-skærm(medmindre selvfølgelig, det er vigtigt at spare plads).
TV-billedet på sådan et, er stadig bedre end alle fladskærme, og sport er stadig efter min mening ulideligt at se på en fladskærm.
Jeg tror ikke umiddelbart, at FULL-HD vil have noget at gøre med kvaliteten på normalt TV, selvom der skal opskaleres mere. Derimod skal du gå efter et TV med en god tuner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
^^ Som klippet ud af min "Argumenter imod Fuld HD"-bog :)

Du vil ikke få nogen kvalitetsforbedring af alm. SD signaler overhovedet selvom du vælger fuld HD. Der sket intet magisk med kvaliteten af dit billede blot fordi de smøres ud over et større antal pixels.

Hvis du kun ser TV og andet SD materiale og intet fuld HD materiale (NB! Det er ikke nok at bare er 720p - det skal være fuld HD!), så drop fuld HD skærmene og sats på en af de skærme der har gode billedegenskaber generelt.

En hurtig liste over disse kunne være:
Panasonic PX70 (fås i mange størrelser)
Samsung Q97 (fås i mange størrelser)
Panasonic PX80 (fås i mange størrelser, men prisen er lidt høj lige nu idet den lige er udkommet)
Pioneer 428XD

De første 3 TV kan fås til mindre end 10.000 kr. for et 37" - 42" TV. De er alle plasma-TV, hvilket er den type der vil egne sig bedst til dit brug (og de fleste andres for den sags skyld).
Brugeravatar
Af Jano
Tal for de gode råd :-) Nice forum!!!

Var ovre i Elgiganten og kigge lidt, men ak og ve, her er der absolut ingen mulighed for at kunne se "normal" tv eller det der ligner, kun den Lara Croft film der nu kørte, endda uden undertekster SUK.
De ellers mange skærme må være sat og indstillet ret tilfældigt, det var umuligt at bedømme noget som helst ud fra en "on-site" sammenligning.

Fik øje på Hitachi 37" LCD tv L37V01E som udskildte sig fra de andre med flere klasser når der var action eller close up af ansigter.
Men men, tør ikke købe der, når det ikke er muligt at stole på hvad man ser.

I en anden tv shop i fields så jeg på w3000 og et grundig HD tv.
Hmmmmm Grundig kørte noget HD materiale som så virkeligt fedt ud.
W3000 kørte noget ikke HD matr. så meget ufedt ud, hakkede kanter osv.
Tror jeg skal der over igen uden fruen og kigge lidt mere på de to...

Dette er som med så meget andet, jo mere viden man finder om emnet, jo mere forvirret bliver mand :-) (mere viden = flere spørgsmål)

Plasma, har ikke overvejet det, men kan godt læse her og der at der er lidt "fraktionering/religion" på området.
Jeg har ikke kigget på det mest af uvidenhed.

Min frues krav er at billedet skal stå klart og ikke med en masse gryn og pixelering.
Samt vigtigst af alt: Undertekster/teksttv skal stå klart og tydeligt.
En vigtigt detalje er at der hvor skærmen skal monteres må det helst ikke være meget over 100cm bredt.
Det skal sidde i et hjørne hvor der er 96cm til vinduerne på begge sider fra hjørnet. Satser på at kunne montere den i det ene hjørne så den rager en smule ud over vinduet og så kunne trække den ud fra væggen og ind i hjørnet, håber det er noget jeg får til at virke ellers .....

Jeg er nået der til hvor Full HD ikke er noget krav, nærmest tvært imod.

"http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... 1184685511 &archive=&start_from=&
Leg lidt med den applet. Så ser du at du nok ikke har BRUG for Full HD"
Hehe, så er den vist feset ind.

Vi har nok op til 14k penge at kaste efter det nye TV.

Plasma:
Er der ikke noget med lidt for meget genskin eller er det som det er med en normal CRT?
Hvad med holdbarhed i forhold til LCD?

Kigger lidt mere på de modeller der er forslået, har altid elsket mine CRT Panasonic skærme ;-) (og VHS recordere)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Genskin i plasma kan sammenlignes med CRT. De nye PX80 modeller fra Panasonic har en nyere antireflektiv behandling, som efter sigende gør det bedre end PX70 modellen.

Levetiden er den samme på begge typer. TV'et vil gå i stykker af ren slidtage før farverne er falmet nok til at du vil lægge mærke til det. Vi snakker om 6 års 24/7 brug før lysintensiteten er halveret.
Af Cermit
Købte selv et PX80 for en lille uge siden (kanon TV!!!), og har ikke problemer med reflektioner. Kender ikke PX70, så kan ikke sige dig om der er stor forskel på dem på det område.
Af zyckelmaster
I forhold til den størrelse du ønsker og de penge du vil bruge, så skal du klart vælge Panasonic Plasma-tv.

Jeg har set PX70 mod PX80 live i en butik - både med alm. fjernsynssignal, dvd og full HD-materiale (fra Blue Ray). Forskellen på de to skærme er for mig at se minimal bortset fra to punkter:

1) Genskinnet er noget mindre i PX80.
2) Billedgengivelsen på PX80 er lidt bedre på HD-materiale, hvilket sikkert skyldes at PX80 understøtter 24P.

Med andre ord: Hvis du ser meget tv i dagtimer eller bare generelt med meget lys mod skærmen, og/eller du skal se meget full HD-materiale, så skal du vælge PX80. Ellers kan du lige så godt skaffe dig et PX70 og spare 1 tusse eller 2.