Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af movern
jeg står (omsider) foran at skulle opgradere til et 4k tv.
Jeg kører pt dejligt enkelt med alle mine tilkoblinger til tv'et via harman/kardon avr 161.
Desværre kan avr 161 vist ikke håndtere 4k passthrough.

Planen er så, at jeg i stedet vil tilkobler 4k-enhederne direkte til tv'et - og så sende lydsignalet (måske med et optisk kabel) ned til avr'en.
Men - jeg spørger lige dumt; kan alle tv håndterer audio passthrough - eller er det noget jeg skal lede særskilt efter?
Jeg er en smule på udebane her, så undskyld hvis terminologien er skæv :-I
Hilsen Morten
Billede
Brugeravatar
Af Vailant
Hvis du kan nøjes med 5.1 lyd (ingen Atmos eller lign. smarte lydformater), så kan du på mange TV få Dolby Digital 5.1 (AC3) samt DTS 5.1 igennem - det kan jeg i hvert fald på mit Sony A1.
Brugeravatar
Af TBC
Det er lidt et helvede den del af markedet, hvor man i mange situationer nærmest er tvunget ud i at skulle spilde penge på at købe en ny surroundreciever uden anden reel grund end 4K passthrough. Jeg gad ikke at smide mange penge efter en ny, så min løsning blev denne: https://www.amazon.de/gp/product/B07H25 ... UTF8&psc=1 som dog kun er tilgængelig i perioder. Men der findes andre af samme slags, bare langt dyrere.
Af Supergris
Vailant skrev: 07 feb 2021, 21:19 Hvis du kan nøjes med 5.1 lyd (ingen Atmos eller lign. smarte lydformater), så kan du på mange TV få Dolby Digital 5.1 (AC3) samt DTS 5.1 igennem - det kan jeg i hvert fald på mit Sony A1.
Der er ingen garanti for, at et TV kan smide 5.1 videre over optisk, men det er muligt, derfor jeg skrev, man ikke skal forvente det.

Eneste måde at vide det med sikkerhed, er ved enten selv at prøve det, eller spørge andre til råds med samme model...
Af SPV1977
Der findes lignende løsninger .

Hvis du skal have signalet "lige igennem" dit tv, altså uden at det bliver nedskaleret, skal både tv'et og det produkt, du modtager lyssignalet med - i det her tilfælde din receiver - have eArc-funktionaliteten fra HDMI 2.1. Nogle tv med HDMI 2.0 har den også, og det, at et tv er angivet med HDMI 2.1 er ikke nogen garanti for, at det har alle funktionaliteterne, så tjek det enkelte produkt. Men problemet i det her tilfælde vil være, at din receiver i hvert fald ikke har eArc, og så er du lige vidt.

Så er muligheden at benytte en boks, som den TBC henviser til. Der findes også lignende (og dyrere) fra HDFury, der skulle være markedsledende på området. Og ja, det er rigtig ærgerligt, at det er sådan indrettet. Jeg går selv med samme overvejelser, men synes, at det er voldsomt oveni et nyt OLED-tv til 12-15000 (jeg har et Panasonic VT60, som jeg sådan set er rigtig glad for) også at skulle skifte min Anthem-receiver ud - den er jeg næsten mere begejstret for end tv'et.
Af movern
Tak for svarene til jer alle!
Ikke helt så enkelt som jeg havde håbet :-)
Økonomien er ikke til en ny avr i denne omgang - så jeg er lidt i tvivl om hvilken vej jeg går.
I mellemtiden er Jeg faldet over denne side, hvor de har testet ganske mange tv for 5.1 passthrough.
https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/ ... assthrough
Den vil jeg nu fordybe mig i, mens jeg tænker mig grundigt om :-)