Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Oliver400
Jeg overvejer at anskaffe et OLED TV - enten CX eller GX, men jeg ser i nævnt i diverse test at OLED lysstyrke er svagere end LCD. Jeg ser også, at LG kommer med et 20% mere lysstyrke i deres G model år 2021 og i den forbindelse nævnes det igen, at OLED lysstyrke er noget svagere end LCD.

Nu er tiden desværre ikke lige til, at man kan komme i en butik og selv få syn for sagen og det er svært at vurdere noget ud fra Youtube videoer, så jeg forsøger at spørge her. Er OLED lysstyrke et reelt problem? Jeg har et gammel Samsung F7005 LCD, hvordan vil OLED lysstyrke kontra det være? Svagere?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vær varsom mht. tal for lysstyrke. Mange gange er det blot producentens specifikationer for lysstyrke, som videregives - og de er alt for optimistiske. Man får sjældent denne lysstyrke i praksis af flere årsager, primært at lysstyrken på LCD styres i LED-bagbelysningen afhængigt af scenen.

Der er mange aspekter ift. lysstyrke, men overordnet kan man sige, at OLED udnytter det lys, som skærmen genererer, bedre. Det gør OLED fordi lyset genereres i hver enkelt pixel (i stedet for en bagbelysning) så det kan styres på pixel-niveau.

Af de LCD TV, der skilter med 2000-4000 nits, har vi højest målt 1400 nits i praksis på et 10% vindue, altså hvor 10% af skærmen er oplyst (resten er sort). Lysstyrken vil være lavere, hvis man måler på f.eks. et 5% eller 1% vindue. Der er en kontekst, som er vigtig at holde for øje. Se eventuelt flere målinger her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1503046255

Ift. dit Samsung F8005 vil et OLED TV have noget højere lysstyrke i dele af billedet, mens det vil have lavere overordnet lysstyrke, altså i fuld skærm. Jeg synes ikke, at det bør afholde dig fra køb. Lysstyrken er høj nok i OLED TV til selv ret kraftigt oplyste stuemiljøer.
Af PeterD
Utroligt at Samsungs korstog med deres QLED/LCD skærme forsøger at promovere lysstyrke som klar fordel over OLED, når nu OLED billedmæssigt står knivskarpt.

Ja, ja. De ville nok ønske at de var hoppet med på OLED vognen.

At de så opfinder et ord som ligger lige op ad OLED er blot patetisk. Når "ægte" Quantum Dot og MicroLED bliver det måske mere spændende..
Af Nagash
De nye kommende OLED fra Sony er målt med hele 1300 nits, på noget der ser ud til at være noget over 10% af billedet. Så altså bedre de LCD Rasmus refererer til.
Går ud fra tallene vil være nogenlunde det samme på de andre producenter også, da de jo alle bruger LG's nye paneler med øget lysstyrke.

EDIT: Så så lige det er deres Master series OLED. Det bliver nok trods alt ikke den lysstyrke de nye konsumer OLEDs får.
Brugeravatar
Af TBC
Oliver400 skrev: 02 feb 2021, 12:40Er OLED lysstyrke et reelt problem?
2 praksiseksempler fra min hverdag: Jeg har OLED i soveværelset hvor der er mørklægningsgardiner (som reglen i brug det meste af tiden). Der står OLED-TV'ets lysstyrke til lav til SD materiale for at det skal være behageligt for øjnene at se på. Er der tale om HDR afhænger det af filmens colorgrading om der skal skrues op på mellem eller ej, mens teksterne gerne bliver uudholdeligt øjenskærende lyse hvis der skrues længere op.

På skrivebordet i Computerværelset, hvor der står en anden OLED skærm og hvor der er normale meget lysgennemsigtige gardiner (der bare skal afskærme at naboer i lejlighederne over for ikke kan se en gå rundt i underbukser efter bad og den slags) er OLED skærmen også skruet ned i lysstyrke for ikke at anstrenge øjenene for meget - normalt til med OLED light sat til ca 33% ved SDR, som f.eks. nu hvor jeg sidder og skriver. Der skruet så op til f.eks. 80% OLED light hvis jeg skal spille et HDR spil på skærmen uden at lyset bliver til tider går hen og bliver direkte for ubehageligt.

Der hvor andre overvejelser om lysere mindre kontrast-faste skærme bliver relevant, er der hvor man har et direkte uegnet seer-miljø med meget lysforurening, f.eks. hvis man primært om dagen skal bruge TV'et hængende i et rum med store gulv-til loft vinduer med stort lysindfald eller sollys direkte ind på skærmen. Så bør man hvis det er ens primære case-scenario nok af flere grunde (OLED skal heller ikke have direkte sollys på sig!) begynde at kigge efter skærme med større lysstyrke og coatings med lavere reflektioner.
Af hw1270
Det skal du slet ikke være bekymret for. Jeg har et C9 og det fungerer fremragende i alle belysninger. Jeg skiftede fra et Panasonic LCD som jeg var meget glad for og der er ingen vej tilbage fra OLED. Så skynd dig at købe et og nyd det fremragende billede.
Af Oliver400
Tak for svarene. Jeg springer jo nok med på OLED vognen. Jeg håber dog lidt på GX 65 falder i pris eller må det blive 65 CX eller alternativt 55 GX.
Af Supergris
I forhold til til blot få år tilbage, så er lysstyrken hævet ganske betragteligt i takt med HDR har gjort sit indtog, så ved SDR er der rigeligt lys, hvor HDR sagtens kan bruge mere, hvis ydeevnen skal følge de specifikationer, der er opgivet for HDR-standarder...
Af steen6400
Oliver400 skrev: 04 feb 2021, 09:01 Tak for svarene. Jeg springer jo nok med på OLED vognen. Jeg håber dog lidt på GX 65 falder i pris eller må det blive 65 CX eller alternativt 55 GX.
Det vil være synd at vælge 55" fremfor 65", i tændt tilstand er billedet ens, så du mister 10" for at have et pænt slukket TV ;-)