Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Forum.

Så, de er nu 11 år siden jeg købte mit sidste TV - Indtil i dag . Og der er vidst sket en del på den front... Jeg er endt med en Phillips PUS8555 (The One), til at afløse min stadig funktionelle Panasonic Plasma 42" i stuen. Den har iøvrigt fungeret med en Apple TV4K de sidste år...

Sagen er:
Jeg kommer fra et TV som i-og-for-sig var Plug & Play. Forstået på den måde at jeg aldrig har rodet med billedeindstillingerne på min plasmaskærm. Det har egentlig altid bare haft et rigtig fint billede.

Da jeg fik sat den nye LED skærm til, fik jeg et chok. Billedkvaliteten var lodret ringe !. Nu har jeg så kalibreret lidt, og skruet lidt ned for ambilight. Men jeg ved stadig ikke om jeg er helt tilfreds.

Så imens jeg overvejer TV'ets skæbne vil jeg spørge:

1. Hvor meget er der subjektivt at hente ved at opgradere til OLED ?. Jeg kvier mig lidt ved at gå dobbelt op på prisen - Især hvis jeg stadig får 'Soap Opera Effect' og skal ligge og tweake.

2. Det er som om HBO har nogle sync issues ift. lyd. Jeg kan læse at det er 'normalt' og at der bliver arbejdet på et fix. Kan nogen komme med noget historik for disse issues ?. Og måske en forventning ift. hvornår det måske rigtig kommer til at du ?.

3. Jeg forsøgte at tilslutte min Apple TV 4K (Det er ikke meningen at den skal køre med skærmen - Der blev switched til noget HDR-noget. Men billedet var komplet grynet og totalt ubrugeligt. Nogen der ved hvad som kan være galt ?.

Mvh. Torben
Jeg er ikke overrasket over, at du sidder tilbage med den oplevelse ved skift fra plasma til LCD. Reelt er der tale om en nedgradering på de fleste billedparametre, med undtagelse af lysstyrken.

1. OLED vil være mere end en fuldgod erstatning for dit Panasonic plasma TV. Samme dyder, men endnu bedre. Prisen er naturligvis også en anden end PUS8555.

2. Jeg tror ikke, at der kommer flere fejlrettelser til HBO Nordic. Tjenesten bliver til HBO Max senere på året og dermed overgår den også til ny teknisk platform (som er meget bedre): https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1607060516

3. Mange LCD TV, herunder PUS8555, supporterer HDR i software. De har dog ikke skærmhardwaren til at fremvise det. Derfor får man ofte dårligere billede i HDR-tilstand fordi skærmen forsøger at kompensere på forskellige måder. HDR kræver ideelt set, at lyset kan styres på pixel-niveau, altså ligesom det sker i plasma og OLED. Selv efter opgradering til nyt TV vil min anbefaling være at bruge Apple TV 4K som TV-platform fremfor den indbyggede i TV-skærmen. Der er en række fordele.
Jeg tror aldrig, at du bliver glad for det "The one", og jeg mener, at du som det første skal gøre op med dig selv, hvor meget prisen betyder ift. den glæde/utilfredshed, du vil have med tv'et i de kommende år. Skal det være en fornøjelse at se, eller vil du hver gang du tænder det, ærgre dig over "kvaliteten". Det kan godt være, at et bedre tv koster 3-4-5 K mere, men hvis du ser den udgift fordelt over 11 år (som var det, du har haft dit gamle tv), så er det altså ganske få kroner i måneden, vi taler om. Det er jo også et perspektiv at lægge på det.

Jeg ved ikke, hvad størrelse, du tænker, men både Sony, LG og Panasonic´s OLED kan med mellemrum fås i 55" til ca. 9000. Hvis du er bange for BI - hvilket jeg ikke mener, at du ved normalt tv-brug behøver overhovedet at skænke en tanke -, så er der i denne uge tilbud på Sony XH9505 i 55" til 7000 kr. Det er et klart bedre LED-tv end det Philips, du har købt, og skulle være et af de bedste LED på markedet overhovedet.
Min erfaring, og hvad man ellers kan læse rundt omkring, siger mig, at man ikke længere kan/skal regne med, at et TV "lever" i mere end 10 år.
Dels kan TVet gå egentligt i stykker, hvor det sjældent kan betale sig at reparere det, dels kan TVet blive forældet, hvis man er typen, der gerne vil have det nyeste i funktioner og features.

Selv plejer jeg at regne med 5 år.

Jeg så et sted, hvor der var én der skrev, man på de billige modeller købt til black friday eller lign., kan regne med 2 år plus et par dage, hvis man er heldig, og andre modeller 5 - 7 år, hvilket jeg ikke finder helt ved siden af...

"Soap opera-effekten" er i øvrigt noget du kan slå fra, men det ligger ofte gemt et sted under "Avancerede indstillinger"...
Først og fremmest....hvad er definitionen på en Poweruser?..:-)

Anyway.....jeg hører til dem der mener at et godt LCD sagtens kan erstatte en plasma. Jeg kommer selv fra plasma og var skeptisk da jeg skulle over på LCD. Men hvis man køber en LCD fra den øvre hylde mener jeg sagtens den kan tage over fra plasmaen. Selve sort niveauet gør min lcd endda bedre end min gamle plasma. Når det er sagt så er OLED selvfølgelig ved at komme ned i en pris som gør at de kan konkurrere på lige fod med LCD'erne og så ligger det måske lidt til højrebenet at vælge OLED, medmindre du har et forbrug som kan øge risikoen for burn-in.
Først: Det er altså bare en fornøjelse med så mange sobre og præcise svar. Mange tak skal i have :)

Hvad er en Poweruser ? - Well, efter at komme fra et TV som 'Bare virker' til et som tilsyneladende skal tweakes hist og her. Så tænker jeg at en Poweruser er én som har haft et par modeller oppe under neglene. Og som kan tweake billedet på et øjeblik (... Eller sådan noget :) ).

Mine tanker er overordnet fuldkommen som nævnt ovenfor: At hvis skærmen holder >10 år - Så er det bedre med en fed oplevelse hver gang, end at gå og synes der mangler noget. Omvendt er mit forbrug begrænset til omkring 10 timer pr. uge. Det var i høj grad prisen der gjorde udslaget, men det skal jo heller være sådan at man går og ærgrer sig.

Apropos behov, så er det primært HBO (+ en smule DR fra tid til anden)... Og efter lidt test frem og tilbage, er det som om den lidt shabby kvalitet primært roterer omkring noget HBO content. DR er overordnet tåleligt, og noget Netflix er også umiddelbart 'ok'.

Den Sony LCD der nævnes ser interessant ud, hvis ellers den leverer noget markant bedre. Men hvis en OLED kan levere varen ift. Plasma vil jeg nok primært overveje det alternativ. Spørgsmålet jeg skal gøre op med mig selv er mest om jeg er villig til at gå mere end dobbelt op i pris.

Burn in har ikke været et issue på min Plasma, så det er jeg ikke umiddelbart bekymret for. Måske er jeg i virkeligheden mest i tvivl om hvor mange års drift jeg skal forvente. Jeg har været ret imponeret over mit Panasonic... Jeg tror ikke min forventning dengang var, at det stadig ville være i drift her 11 år efter (... And counting).

Noget jeg til gengæld ikke har så meget lyst til er, at skulle skifte billedindstillinger hele tiden: Det var måske det jeg håbede at slippe for med eks. et OLED TV.... :)
Du kan fint slippe for at ændre billedindstillinger på både OLED og LCD tv. Det har ikke noget at gøre med teknologien i min verden.

Vær opmærksom på at du er gået et op i tommer, hvilket også er med til at afsløre svagheder i signaet. Det har vi ofte set før herinde når folk opgraderer. Og når det kommer til streaming så kan kvaliteten netop variere rigtig meget. Du kan få 4K HDR som jo klart overgår det almindelige HD flow tv, men du kan også få streaming som ligger klart under almindelig HD flow tv.
Endnu engang tak for hjælp... Nu er der gået et par dage, og jeg altså stadig ret meget i tvivl. Det er som om der er stor forskel på kilde/materiale. F.eks.

- DR er generelt ok (tåleligt)
- Netflix varierer lidt
- HBO varierer lidt mere

Jeg skal måske huske at skrive, at på alt hvad jeg ser kommer signalet via nettet... Som jeg betragter det for nuværende (indtil jeg bliver klogere) er der vel 3 kilder til den varierende kvalitet:

- Kildematieralet
- Panelet/teknologien
- Processering

Og ja: Som nævnt ovenfor er jeg jo gået betragteligt op i både størrelse og opløsning. Der er givetvis ting i originalmaterialet jeg ikke har kunne se på det gamle 720p Plasma ;).

Jeg ved jo godt at det ikke er et TV fra øverste hylde. Og forventningen er da heller ikke et toptunet supercrisp billede. Men det som generelt stikker ud er pixelering/artifakter i mørke områder, samt glaring (tror jeg begrebet er) f.eks. synligt ved at reflekterende sollys i kameraoptikken bliver lidt kunstigt/overdrevet. Jeg begynder at tro at det jeg ser ligger mere i kildematerialet/dårlig processering - End i panelet som sådan ?.

Optimalt set vil jeg egentlig gerne købe et (55"''ish) TV hvor man har sparet tunere osv. væk, og stedet brugt alle pengene på billedekvalitet... Altså mere eller mindre bare et display med indbygget computer + OS (Android TV eller andet). Jeg har ikke set sådan et koncept - Men måske er det til at få fat i ? :). TV'et skal helst (også) fungere som en er statning for min Apple TV... Alternativt kan det i virkelighed bare være en stor computermintor (mere eller mindre :) )

Sidst: Jeg har egentlig få løfte om at skærmen kan returneres når nationen vender tilbage til en mere normal tilstand. Kan nogen vurdere chancerne for at det holder stik ?. Jeg optog for en sikkerheds skyld samtalen med kundeservice i Elgiganten... Men man ved jo aldrig hvor meget man skal trække dem rundt i manegen med sådan en sag ? :).

Mvh., Torben
Hvis det er på HBO-indhold, du ser pixelering i mørke områder, så er det med garanti kilden. HBO har ganske enkelt elendig billedkvalitet fordi de komprimerer indholdet alt for hårdt, og det trækker ofte deres eller så gode indhold ned. Det du nævner mht. glaring kunne godt være skærmen, der forsøger dynamisk at øge lysstyrken når der er meget lys i billedet. Dette kan du slippe helt fra på OLED, ligesom på dit plasma, idet lyset styres på pixelniveau (i stedet for overordnet vha. bagbelysning bag LCD-skærmen).

Der findes ikke pt. TV-skærme uden tunere og andet fyld. Jeg har mange gange spurgt producenterne, hvorfor de ikke laver det. En stor PC-monitor vil typisk være dyrere end en TV-skærme, så jeg tror ikke du finder løsningen her.

Hvis du ikke er tilfreds med TV'et, så skal du da ikke beholde det, særligt når du gerne vil have det til at holde i mange år. Fejlkøb er dyre, fordi de ofte ender med at man skal ud og investere to gange. Min anbefaling vil klart være at købe en god skærm igen - ligesom du gjorde med dit Panasonic plasma-TV i sin tid.

PS: 55" OLED kan pt. fås til 8.888 kroner ( https://www.pricerunner.dk/pl/2-5224683 ... ign-Priser ), men er set ned til 6.999 kroner i tilbudsperioder.
Mange tak Rasmus - Kildekvaliteten ville egentlig også være mit første gæt. Primært fordi det varierer så meget som det gør :).

Og så er jeg 100% enig ift. at man skal være tilfreds. Jeg har været rigtig tilfreds med min gamle plasma - men den er jo heller ikke spækket med CPU, storage, OS osv.. Det er min fornemmelse at TV i dag handler rigtig meget om processering af billedinformation, og dermed også om den 'hardware' som står for processeringen. Af den årsag alene kunne jeg reelt godt have mine tvivl omkring hvad man skal forvente af 'levetid' for en skærm... I hvert fald hvis man forventer at gøre brug af Smart TV delen. Lige nu er min mavefornemmelse lidt at jeg skal forvente depreciation ca. som en mobiltelefon, men jeg kunne selvfølgelig tage fejl :).

//Torben