Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

SoundWave skrev: 24 jan 2021, 08:09 Med det du beskriver har de udleveret et TV der tidligere har været pakket op. Kontakt dem da og forelæg dem problemstilling - de har gjort noget de ikke må, da du ikke har modtaget en ny vare, og det er jo hvad du har betalt for.
Noget de ikke må? Det mener jeg nu nok de må, uden jeg skal være helt skråsikker. Men ja, det ville da være god stil at sige hvis det har været ude hos en kunde, men så vil folk jo have det billigere.

Problemet er, at vi vil alle have nye tv, vi vil også have dem rigtig billigt, og så vil vi, sidst men ikke mindst, have muligheden for at kunne returnere dem ganske gratis, inden for 30-50 dage.

Hvis Elgiganten (og alle de andre) så skulle stille de her returnerede tv, som virker fint, men hvor kunden har ombestemt sig, på en palle midt i butikken, og skrive "outlet-udsalg" på dem, til en nedsat pris.... ja så ville de resterende tv i butikken bare blive tilsvarende dyrere.
Som du beskriver det Klart ja
Man må ikke sælge et tv som nyt hvis det er en demo eller retur vare.
Sig du vil have et godt nedslag i prisen
eller retur tvet og køb et Nyt tv
Har netop talt med Elgiganten om situationen, og de var super flinke. De anerkendte, at det formentlig havde været hjemme hos en anden kunde, og at det derfor er en fejl, at det ikke er røget i deres outlet. Jeg fik valget mellem at få et nyt eller at få et afslag i pris på 1000,- .

Jeg har kun betalt 3999,- for det (netop i dag er det faktisk tilbage på 5999,-, kan jeg se) og sagde ja tak til afslaget således at prisen jeg har betalt nu er 2999,-.

Havde det været et dyrt OLED til 20.000, ville jeg have valgt at få et nyt... Men et 70" til 2999,- var svært at sige nej til, og som sagt kan jeg ikke se stregerne, når TV'et et tændt. Måske er det også muligt at fjerne dem.

Tak for hjælpen til alle, der har kommenteret. Hvis vi derudover skal tage noget konstruktivt med herfra må det være:

1: Man skal være forberedt på, at man hos Elgiganten ikke nødvendigvis får et 100 % nyt TV og derfør bør være opmærksom på at tjekke sit TV efter, når man får det. De kan desuden være sjuskede med at vurdere om TV, der kommer retur igen kan sælges 'som ny,' eller om de skal i outlet. De kan altså have overset relativt tydelige brugsspor. En belysning med lygte på min skærm i ganske få sekunder viser meget tydeligt omtalte streger, og den proces gennemgår de åbenbart ikke.

2: TV'et kan være pakket nok så fint ind i ny emballage med film på rundt om rammen, på fjernbetjening osv, men det kan stadig have været hjemme hos en anden kunde. I øvrigt er ikke alle TV beklædt med tætsiddende film på selve skærmen fra ny af.

3: Elgiganten har oppet deres service. Husker talrige gange fra år tilbage, hvor de har været helt umulige at have med at gøre, men denne gang var de meget lydhøre og fleksible.
Martin Sjøstrand skrev: 25 jan 2021, 08:18
SoundWave skrev: 24 jan 2021, 08:09 Med det du beskriver har de udleveret et TV der tidligere har været pakket op. Kontakt dem da og forelæg dem problemstilling - de har gjort noget de ikke må, da du ikke har modtaget en ny vare, og det er jo hvad du har betalt for.
Noget de ikke må? Det mener jeg nu nok de må, uden jeg skal være helt skråsikker. Men ja, det ville da være god stil at sige hvis det har været ude hos en kunde, men så vil folk jo have det billigere.

Problemet er, at vi vil alle have nye tv, vi vil også have dem rigtig billigt, og så vil vi, sidst men ikke mindst, have muligheden for at kunne returnere dem ganske gratis, inden for 30-50 dage.

Hvis Elgiganten (og alle de andre) så skulle stille de her returnerede tv, som virker fint, men hvor kunden har ombestemt sig, på en palle midt i butikken, og skrive "outlet-udsalg" på dem, til en nedsat pris.... ja så ville de resterende tv i butikken bare blive tilsvarende dyrere.
Jeg kan ikke forestille mig, at de må sælge returvarer som nye, og desuden sælger min lokale Elgiganten netop returvarer (med en meget lille rabat), så det har de skam allerede indregnet i den oprindelige salgspris.
T_skaaning skrev: 25 jan 2021, 10:51 3: Elgiganten har oppet deres service. Husker talrige gange fra år tilbage, hvor de har været helt umulige at have med at gøre, men denne gang var de meget lydhøre og fleksible.
Mine oplevelser med dem er decideret hit or miss. Fra superservice til det mest ubehøvlede, man kan forestille sig.

Jeg kan nu godt have dem mistænkt for at tænke, at går den, så går den i dette tilfælde, fordi de færreste formentlig vil gøre noget ved det. De har sikkert regnet på, at det er x antal procent, der reagerer, og så kan de give en klækkelig rabat til dem, der gør og stadig tjene mere, end hvis de solgte alle som returvarer. 25% nedslag er virkelig en god rabat, når det formeligt ikke påvirker din brug af TV'et.
- Der er mange butikker, der har en returret, og ved køb på nettet, har man en fortrydelsesret på 14 dage. Butikkerne må gerne sælge en vare, der er blevet returneret, så længe den fremstår som ny, siger Henrik Sedenmark, der er chefkonsulent hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Men butikkerne får ifølge lovgivningen ikke bøder eller lignende for at sælge brugte produkter som nye. Heller ikke, hvis de gør det gentagne gange, forklarer chefkonsulenten. Sådan er reglerne på området.

Og hvis du er så uheldig at komme hjem med en vare, der ikke fremstår som ny, har du ret til at få den byttet til en anden vare. Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan du klage til forbrugerklagenævnet.