Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har netop fået et 70” PUS7505 leveret fra Elgiganten. Når skærmen er slukket og jeg går helt tæt på, kan jeg se, at skærmen er blevet tørret af med noget væske og klud- der er strøg på. Derudover er der et par fedtfingeraftryk i et af hjørnerne nederst.

Jeg kan absolut ikke se disse ting, når skærmen er tændt, og derfor orker jeg givetvis ikke at gøre en dag ud af det.. men jeg ville alligevel lige undersøge det. Måske det fx i Flatpanels-kredse er almindeligt kendt, at helt nye TV bliver rengjort på fabrikken og at aftørringsstrøg/streger kan være synlige, og at der også fra fabrikken kan være et enkelt fingeraftryk i ny og næ på skærmen?

Selve TV’et havde en løs plastikpose over sig, hvor den del der vendte mod skærmen var er af noget særligt materiale, men jeg blev alligevel overrasket over, der ikke var noget film eller plastik klæbet til skærmen som man fx ser det på telefoner. Det er måske ikke typisk for TV?

Emballagen så derudover normal ud - lidt slidt og afrevet pap hist og her men i bagatelgrænsen.

På forhånd tak for kommentarer.
Super tip @larsCJ. Det er der tilsyneladende ikke. Men hvorfor mon skærmen har været rengjort, så der er synlige strøg fra en våd klud? Det er måske bare sådan, det er på TV og uden betydning, fordi man ikke kan se det, når TV’et er tændt? Synes dog det er lidt sjusket, at der er fedtfingre på et nyt produkt- i hvert fald, når det er på selve panelet, men det kan da godt være, at det er Philips og ikke Elgiganten, der er grunden.
BlueFox skrev: 24 jan 2021, 01:52 Det kan være at en anden kunde har returneret din skærm, og så sælger de dem jo igen, nogen gange som outlet, men mener de at den er som ny, bliver den solgt som sådan.
Det er muligt. Men måske det også kan være Philips selv, der tørrer skærmene af ifm. produktion? Jeg får nok aldrig et ærligt og veloplyst svar ud af Elgiganten, hvis jeg henvender mig.

Jeg kan som sagt kun se strøgene/stregerne fra, at det har været tørret af med væske og klud, når skærmen er slukket. Så måske det ikke er værd at prøve at fjerne dem, men kan man i øvrigt det? Vil en ny rengøringsvæske og klud ikke bare sætte tilsvarende streger? Jeg er lidt grøn her, men tænker det måske er ganske normalt på TV, at der er den slags på skærmen som så ikke kan ses, når den er tændt?
Med godt med knofedt og i stride tilfælde lidt demineraliseret vand eller skærmrens, burde det være muligt, at fjerne diverse streger, men som du selv oplyser, så er det måske ikke besværet værd?
Måske du bare skal vente til, når hele overfladen skal have en omgang alligevel...
Tja, man skal også bare passe på ikke at trykke for hårdt, da det i værste fald kan skabe døde pixels. Jeg har dårlig erfaring med at rense TV-skærme og holder mig egentlig gerne til kun at bruge en tør mikrofiber-klud. Selv klude dampede med destilleret vand (og en skærm der har været slukket noget tid, så den ikke er varm) synes jeg efterlader streger.

Det er som sagt ikke noget jeg kan se netop nu men hvem ved, om jeg kan en dag hvor fjernsynet står placeret et andet sted med evt solskin på. Hvis TV’et er brugt, er det heller ikke tid at vide hvad forrige ejer har benyttet af rensemiddel.. mange af de midler, man kan få er noget bras og kan skade permanent.

Under alle omstændigheder er det nogle bekymringer jeg ikke forventede at få ved køb af et spritnyt TV, og jeg sender dette billede til Elgiganten, og spørger om de vil give et afslag i prisen. Alternativt har jeg op til 30 dage til at returnere.. men et 70” TV er ikke super nemt at danse med, så det vil være træls at skulle ud i det scenarie. Omvendt er det øv hvis stregerne er permanente.

Forventer desværre ikke fænomenal kundeservice fra Elgiganten.. de er knap nok til at få fat på i øjeblikket. Deres webshop må vækste helt vildt, så det er skørt, de ikke har boostet deres kundeservice med assistance fra dem, der til daglig arbejder i varehus men nu er hjemsendte.
Vedhæftede filer
2E0DD512-83FC-4383-8D96-F643500FB924.jpeg
2E0DD512-83FC-4383-8D96-F643500FB924.jpeg (1.54 MiB) Vist 3792 gange
Med det du beskriver har de udleveret et TV der tidligere har været pakket op. Kontakt dem da og forelæg dem problemstilling - de har gjort noget de ikke må, da du ikke har modtaget en ny vare, og det er jo hvad du har betalt for.
SoundWave skrev: 24 jan 2021, 08:09 Med det du beskriver har de udleveret et TV der tidligere har været pakket op. Kontakt dem da og forelæg dem problemstilling - de har gjort noget de ikke må, da du ikke har modtaget en ny vare, og det er jo hvad du har betalt for.
Helt enig. Frygter bare Elgiganten viser dårlig kundeservice, men vi må se.
Elgiganten solgte et LG OLED B6, jeg havde returneret, som nyt igen.

Jeg blev ringet op af køberen, fordi mit navn stod på emballagen. Og det havde samme fejl som det, jeg returnerede, nemlig at wi-fi ikke virkede.

De fik et nyt uden problemer.
Med hensyn til, om der er en beskyttelsesfilm eller ej på nye TV, kan jeg huske at have læst et sted, hvor en TV-montør skrev, at han i kraft af sit arbejde, havde oplevet at nogle TV havde en film på, mens andre ikke havde.
Der var tale om samme model og størrelse, og helt nye TV, der aldrig havde været pakket ud, så åbenbart er det ikke en indikation af, om TVet har været pakket ud eller ej...
Philips Tv har en servicemenu, hvor man kan gå ind og se hvor mange timer Tv'et har kørt. Ved ikke lige hvilken kode der passer til din specifikke model, men her er nogle mulige koder for at komme ind i menuen:
https://factory-reset.com/wiki/Philips_Service_Menu

En nærmere omtale af "Method 3" inkl. screenshots:
https://toengel.net/philipsblog/2019/10 ... rmationen/