Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lindegaard
Hej

Har netop set at UHD modellerne er ok nede i pris, selv 20 modellerne.. og er godt klar over at der findes 'bedre' alternativer ved at rykke op til f.eks QLED men hvis man som undertegnede mest kører flow og streamer serier kan en TU8005 så ikke være et godt bud på en allround skærm?

Jeg kan se at jeg for en tusse mere kan få en QLED QE70t (lige under 10K som er min maks grænse anytime for et tv), men er det den tusse værd?

Begge modeller er i 75'' , og den står jeg fast på, og jeg er helt almindelig seer og på ingen måde ude i at nørde med black level osv

Tak for evt. Konstruktive input..
Af SPV1977
QLED er den LCD-skærm som de andre. Der er ikke nogen reel forskel. Det er blot Samsungs marketing-trick. Jeg ville personlig aldrig købe så stor en skærm i så dårlig en kvalitet, men hvis det er, hvad du vil, er det ene nok nogenlunde som det andet. Hvis jeg var dig, ville jeg finde en bedre skærm i 65" - og gerne vente på, at OLED på et tidspunkt kommer ned i de 10K igen, det var de flere gange i løbet af sidste forår, så det kommer de ganske givet igen.
Af Beckham
Og bare lige for at vi er helt aligned....UHD er som sådan ikke en model. Det er bare betegnelsen for opløsningen. Ergo er en QLED også en UHD model i teorien.
Af lindegaard
SPV1977 skrev:QLED er den LCD-skærm som de andre. Der er ikke nogen reel forskel. Det er blot Samsungs marketing-trick. Jeg ville personlig aldrig købe så stor en skærm i så dårlig en kvalitet, men hvis det er, hvad du vil, er det ene nok nogenlunde som det andet. Hvis jeg var dig, ville jeg finde en bedre skærm i 65" - og gerne vente på, at OLED på et tidspunkt kommer ned i de 10K igen, det var de flere gange i løbet af sidste forår, så det kommer de ganske givet igen.
Har du et forslag på en skærm i 65''?

Hvilken OLED hsr været så langt nede?

Af PeterD
Hmm...

Under 10.000 kr for et godt 65".

Samsung ændrer nok ikke navnet på deres LCD skærme når der er så mange der bliver forvirret af LCD/QLED og konkurrenten OLEDs anden teknologi.

Nå. Nok om det. Det kan altid tages i en anden tråd.

65" under 10.000 kr er nok svært at finde hvis det ikke skal være budgetmodeller.

Ærgeligt at dette ikke er på lager. Godt nok lige 1000 kr over budgettet, men anyways.

https://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/S ... =pricesite

Lysstyrken skulle være glimrende og billedbehandlingen god som (næsten) altid hos Sony.
Af SPV1977
lindegaard skrev: 23 jan 2021, 22:19
SPV1977 skrev:QLED er den LCD-skærm som de andre. Der er ikke nogen reel forskel. Det er blot Samsungs marketing-trick. Jeg ville personlig aldrig købe så stor en skærm i så dårlig en kvalitet, men hvis det er, hvad du vil, er det ene nok nogenlunde som det andet. Hvis jeg var dig, ville jeg finde en bedre skærm i 65" - og gerne vente på, at OLED på et tidspunkt kommer ned i de 10K igen, det var de flere gange i løbet af sidste forår, så det kommer de ganske givet igen.
Har du et forslag på en skærm i 65''?

Hvilken OLED hsr været så langt nede?
Som svar på, hvilke OLED i 65", der har været under 10.000, så har Panasonic GZ960 været under 10.000 kr. i april, juli og august 2020. LG B9 også i 65" har første gang ramt en pris under 10.000 i januar 2020.
Af SPV1977
PeterD skrev: 23 jan 2021, 23:53 Hmm...

Under 10.000 kr for et godt 65".

Samsung ændrer nok ikke navnet på deres LCD skærme når der er så mange der bliver forvirret af LCD/QLED og konkurrenten OLEDs anden teknologi.

Nå. Nok om det. Det kan altid tages i en anden tråd.

65" under 10.000 kr er nok svært at finde hvis det ikke skal være budgetmodeller.

Ærgeligt at dette ikke er på lager. Godt nok lige 1000 kr over budgettet, men anyways.

https://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/S ... =pricesite

Lysstyrken skulle være glimrende og billedbehandlingen god som (næsten) altid hos Sony.
Den skærm, som PeterD har valgt at linke til, er en XE-model, som må være en overgemt 3-4 år gammelt tv - selv om jeg godt ved, at Sony af og til lader modeller overleve, er der altså et godt stykke fra XE og så til årets modeller, der hedder XH. Jeg synes ikke, at du skal overveje den.

Nu spørger trådstarter, hvad der er værd at gå efter i 65", og hér er mit svar så ganske afgjort at vente på, at et 65" OLED kommer på et skarpt tilbud. Ellers kunne XH9000 eller bedre XH9505 fra Sony være gode bud. Særligt sidstnævnte skulle være et rigtig godt tv, og det har været nede på netop de. 10K til Black Friday. Ellers kunne et Samsung Q80T måske være et bud. Det er netop til de 10K i øjeblikket.

Men det er bare mine overvejelser, og hvis trådstarter som oprindeligt efterspurgt gerne vil have 75", så tag da et sådant. Størrelse gør helt sikkert noget, bl.a. at dårlig billedkvalitet og ringe billedbehandling ses så meget mere tydeligt, og det synes jeg ikke, at jeg ville foretrække. Men det er jo helt op til dig.
Af Supergris
PeterD hvorfra graver du i flere tilfælde alskens gamle modeller frem fra gemmerne, når der findes nyere bedre og billigere modeller på markedet, der endda er på lager?

Jeg undrer mig over de finurlige anbefalinger, du ofte finder frem, som slet ikke er up to date med, hvad der rører sig på markedet, som det er i dag.

Sony 65XE9305 var jo en aldeles glimrende, men forholdsvis dyr topmodel fra 2017, som, mig bekendt, var den eneste model, som var kantbelyst, men trods dette havde Full-Array Local Dimming!

Sony XE9005 (forgængeren til det populære XF9005, du også så mange gange har anbefalet!) solgte en del bedre, da det tilbød en billedkvalitet (ikke kantbelyst), der lå tæt på, men til en langt mere konkurrencedygtig pris.

Du burde bruge lidt tid på at sætte dig ind i bogstavkoderne for de forskellige mærker, så kan du forholdsvist nemt spotte, hvilket år den aktuelle skærm hører til, så 4 år gamle skærme, der hverken er på lager, eller længere tilbydes på markedet, ikke dukker op som anbefalinger, når det drejer sig om nyt TV, eller et andet eksempel, hvor Panasonics forgænger til en dyrere pris anbefales i stedet for den nyere og reviderede model, der endda sælges til billigere penge...
Af lindegaard
Tak for input...

Man har et standpunkt til et nyt dukker op..

Havde ikke set q80t nede i pris.

Går med den i 65'' og venter med nummeret større et par år frem.

Vi købte en 65'' ru 7005 for omkring et år siden til en af ungerne, de r nu godt tilfredse.

Vi opgraderer fra en 55'' 5 år gml nu, og kan da godt se at hvis panelet ikke er væsentligt bedre på den TU8005 og f.eks ru7005 så bliver det jo ikke bedre af at blive blæst op i størrelse.

Så 1000 tak for input og god søndag
Senest rettet af lindegaard 24 jan 2021, 09:48, rettet i alt 1 gang.
Af Beckham
Lige i forhold til LCD skærme....hvis vi snakker ren billedkvalitet, så kan det faktisk i nogle tilfælde godt betale sig at overveje en ældre model. Flere producenter kigger jo i disse år mod OLED og andre nye teknologier, så det er meget begrænset hvor meget nyudvikling der sker på deres LCD skærme. Vi ser jo endda tilfælde hvor antallet af local dimming zones falder i forhold til modellen fra året før. Har hørt flere derude på nettet sige at f.eks. XH90 er dårligere målt på ren billedkvalitet end dens forgænger. Tager vi XE93, så den i hvert på ingen måder et dårligere tv end XE90\XF90\XH90, tværtimod måske.
Af kimklarup
hej
Jeg havde et sony 65xe9305 og skiftede til et 65 samsung q90r. Største forbedring ved opgrade var genskind og hastighed i styresystem. Du kan roligt købe et xe93 super tv. Solgte xe93 til 6000kr og nye brugere er så tilfredse.