Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

jeg har en bekendt der har købt et nyt stort OLED tv og i den forbindelse har QE75Q9FN til salg, men jeg er i tvivl om det er et godt køb i forhold til en ny Qled til MAX 12000kr.

mit setup er ATV og PS4 samt sonos Arch - vi streamer og har tv fra Fibia.

hvad siger eksperterne?

tak for et godt sagligt forum
Q9FN er umiddelbart bedre end de fleste 4K Samsung QLEDs fra 2020. Du vil dog have klar fordel af et TV med eARC HDMI, når du har en SONOS ARC soundbar.

For 12.000 kommer du dog ikke langt med en Samsung 2020 QLED. Ser ud til at det max giver en Q70T. Det er et markant billede skridt ned fra Q9FN. Hvis dit budget var til det ville jeg se på et Q90T, men den har billigst været på 18.999.

Er 12.000 også den brugt pris din bekendte vil have for Q9FN TV'et?
Puh, det gør det en tand sværere. Kan være svært at gå fra OLED til LCD, hvis man først er blevet vænnet til den ægte sort. (Hvis sort er en af dine prioriteter, det kan jo være forskelligt fra person til person).

Så ville jeg i hvert fald slet ikke gå på et af de lavere QLED skærme. Så bør det være et af dem med nogenlunde fornuftig Full Array Local Dimming, så for Samsung må Q90T være minimum. Desværre har Samsung jo på 2020 4K modellerne gået ned på antallet af zoner, i forsøg på at skubbe forbrugerne mod 8K modellerne.

Har du set lidt forskellig materiale på din bekendtes Q9FN skærm, og har du i så fald været tilfreds med billede kvaliteten?
Jeg har selv både en 65" Q9FN samt en LG 77" CX.

CXeren er selvfølgelig bedre - Men må indrømme jeg er ret stor fan af Q9FN også.
Jeg syntes ikke at 2019 og 2020 serierne QLED er bedre målt på ren billedkvalitet - De vinder dog på features.
Men de har færre dimingszoner og ringere farvegengivelse. For bla. at opnå mindre genskind.

10K for en 75" Q9FN er en god pris - Du kommer jo ikke i nærheden af andre skærme i den størrelse og kvalitet til den pris.
Ville til hver en tid vælge en 75" Q9FN over en 65" OLED - Størrelsen betyder altså meget for oplevelsen, og Q9FN står rigtig godt - Også i HDR.

Selvfølgelig er 77" OLED de bedste af begge (størrelse og billedkvalitet), men som jeg også selv har måtte sande - Så var det ikke en helt billig investering :-)
Dog er det normalt ikke et problem med genskin, da nye skærme er så lysstærke, at de kan "overstråle" reflekserne; noget andet er, når TVet står uden billede på, med der skal man jo heller ikke se TV...

Fordelene ved Anti glare er ikke kun positive.
De fleste foretrækker billedet fra en glossy skærm, og der kan opstå problemer, større end genskin, vedr. regnbueeffekter...
I det pris prisleje så er disse tv ret interessante:
1. Sony KD-75XH9096 (XH90-serien) https://www.pricerunner.dk/pl/2-5208410 ... ign-Priser
2. Samsung QE75Q77T (Q70-serien) https://www.pricerunner.dk/pl/2-5170013 ... ign-Priser
3. LG 75NANO906 https://www.pricerunner.dk/pl/2-5170790 ... ign-Priser

Skulle jeg købe et af disse tre så tror jeg at Sony var den primære kandidat, dernæst Samsung og til sidst LG. Panasonic TX-75HX940 er også en lækker 75" og kunne faktisk indtage den øverste prioritet, hvilket skyldes deres MVA panel, som giver alle fordelene fra et VA panel, som blot blevet lidt mere raffineret med en anelse bedre betragtningsvinkler samt enestående naturlig farvegengivelse og skalering/billedbehandling af dårlig/gammel billedoptagelse, i en klasse for sig selv. Problemet er bare at en 75" Pana koster kr 19.999 lige pt. Tror stærkt på at den falder til 9.999 mellem marts og juni. Købte selv omkring marts/april til kr 9.999.

Først da FX780 kom ud i butikkerne kunne jeg se at tiden for afløsning af plasma var blevet moden. Før det synes jeg ikke alle typer af billeder blev gengivet tilfredsstillende. Alt andet end plasma faldt bare igennem når materialet ikke var i HD/UHD kvalitet.