Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har efter, at have læst anmeldelser her, og flere andre steder, investeret i Samsung's Q95T.
Det tv har modtaget fede anmeldelser i mange test. Det koster også imellem 15-20.000 kr, så man må vel kunne forvente noget.
Jeg har haft det, i lidt under en måned, og det lever overhovedet ikke op til mine forventninger.
Jeg oplever, at billederne er gode, også med bevægelse i, men ligeså snart kameraet panorere, og der er bevægelse, blive det anstrengende at kigge på. Hvilket ikke er fedt i sport/action film. Virker som om det opdatere for langsomt.
Ligesom når jeg ser TV2 news, løber rulleteksterne i bunden også i små ryk.
News er via CC ultra, andet er den indbyggede Netflix osv.
Har en 300 Mbits linje, oftest højere, og en Gigabit router. Tv'et, og CC er kablet.
Nogen gode ideer?
Jeg vil formode det med TV2 News skyldes at din CC står til at sende 60Hz billeder, det skal ændres til 50Hz.
Ja...der kan være noget med Hz indstillingen. Men hvad tv\størrelse kommer du fra? Og ser du alt på streaming? Lige præcis live sport er desværre ikke super godt på stream. Kan ikke matche et standard kabel tv standard.
Du skal først og fremmest få styr på indstillingerne. Derefter skal du nok afprøve forskelligt kildemateriale . Fornemste kildemateriale er Bluray - hvordan håndterer den det vs streaming ? Som Beckham nævner, så er live- sport via streaming mildt sagt yderst tvivlsom . .
Få styr på "Motion Plus", som Samsung kalder deres interpolering.

Puristerne slår det helt fra, men nogle kan godt lide effekten, så du kan eksperimentere lidt med det, til du finder den indstilling, der passer dig bedst.

Du finder det et sted under "Avancerede billed-indstillinger"; husk når du ændrer noget, gælder det kun for den indgang, du har valgt, med mindre du vælger at kopiere indstillingen over på andre inputs, som nogle TV kan gøre.

Som med alt kildemateriale, gælder det om, at få tilpasset afspilnings-hastigheden, så det passer bedst muligt med den hastighed materialet er optaget ved, hvor en CC ikke altid er det mest optimale.

Hvis du vil opleve dit TV fra den bedste side, så skal du også fodre det med kildemateriale, der kan stå mål med, hvad du forventer at opleve...
morten.oster skrev: 10 jan 2021, 11:33 Ligesom når jeg ser TV2 news, løber rulleteksterne i bunden også i små ryk.
News er via CC ultra[..]
Nogen gode ideer?
Set din ChromeCast til at outputte 50 Hz,
https://support.google.com/chromecast/a ... 8937?hl=da
det vil forbedre noget i forhold til 25 fps kilder som streamet TV2 News. Men i og med du formentligt har 25 fps kilde når du streamer (i modsætning til DVB) vil du stadig opleve teksterne rykke i forhold til DVB.