Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mit tv skal stå et sted hvor det ikke er muligt for mig at hænge det på væggen, hvis det er over 45'.
Så jeg vil lave en hylde på væggen til det, så jeg kan få plads til 55'.
Men hvis tv'et skal stå på den medfølgende fod/ben, bliver hylden meget dyb. Hvis jeg derimod lader tv'et stå af sig selv, på sin ramme, på hylden, vil jeg få det så tæt på væggen som muligt.
Men kan tv'et tåle det?
Muligvis vil modellen (størrelsen og kvaliteten af rammen) have en betydning, men ellers kan jeg ikke se nogen grund til, det ikke burde kunne gå.
Når du har det ved hånden, er det vel ret nemt selv at vurdere, om det ser forsvarligt ud?

Du kan jo evt. understøtte det med et relativt blødt og lidt dæmpende materiale...
Kan ikke anbefales - 98% af fjernsynene har højtalere som peger ned af, så din lyd bliver frygtelig.
Hvis du er uheldig, så giver det nogle spændinger i LCD laget, så det pludselig flækker.
Og så er der selvfølgelig risikoen for at den falder på gulvet, ved at den står og balancerer på en kant, som det ikke er beregnet til.
Så med mindre at det er et 2000krs tv, som man er ligeglad med, vil jeg ikke anbefale det.
98 %?
Det må jo siges at være mange!

Om det så er tilfældet ved det aktuelle TV, er heldigvis nemt at tjekke.

Risiko vedr. LCD-lag, der sprækker, er vist kun gisninger?

Det er vel de færreste, der er ligeglade med et nyindkøbt TV, også selvom det "kun" koster 2000 kr.?

Hvis man bruger sin sunde fornuft, ser jeg stadig intet at være bange for, men det er selvfølgelig svært, når den ene siger det ene, og den anden siger noget andet, så rådet må være selv at tage fornuften med på samråd, så går det nok ikke helt galt; der er intet, der taler direkte imod det, som jeg kan komme i tanke om...
Mit nuværende Sony står også på rammen, men her er bunden lavet til det. Kunne en løsning ikke være, at få noget til at holde fast på skærmen bagtil (ala et vægbeslag), så den ikke falder ned af hylden? Jeg ville ikke umiddelbart være helt vild bekymret for, at skærmen skulle gå i stykker af at stå på bunden, hvis den er helt plan og kan støtte hele vejen hen over bunden. Hvis den ikke er plan (mange TV har et eller andet siddende under bunden, såsom en diode, knapper eller andet), så ville jeg nok betænke mig.
RasmusKnokgaard skrev: 06 jan 2021, 22:48 Tak for input. Det lyder som om, jeg lige må gentænke ideen.
Du kan montere et helt fladt VESA-beslag på TVet og så sætte en plade fast på det beslag, som er så stor, at den kan støtte på hylden. Hvis ellers pladen er kraftig nok, kan den måske endda sættes fast der hvor hylden ellers skulle monteres.
Af muff
Jeg har et Sony AF9 som hviler på rammen, men dog tiltet bagover, hvor den hviler på en fod, så den vil du sikkert ikke have plads til. Måske The Frame fra Samsung kan klare opgaven? Den har i hvert fald en kraftigere ramme end de fleste andre TV.
Ja, fjernsynene kan stå på bunden, hvis de er konstrueret til det, som AF9 eller den anden Sony der vises længere oppe. Men de har heller ikke højtalere i bunden, men på bagpladen, så den kaster lyden bagud i stedet for nedenud.

Også derfor at jeg skriver 98% og ikke 100% af fjernsyn mht højtalerne ;-)
Af muff
AF9 og andre nye TV fra Sony har faktisk lyden indbygget i skærmen, så de kaster ikke lyden bagud 😊 Lige præcis AF9 har dog en subwoofer bagpå, men det mener jeg ikke de øvrige har.
Uden jeg er professor i dette.

Men "alle" TV står da på rammen, i deres indpakning. Hvor de bliver fragtet verden rundt på truck, skib, lastbil osv.
Så kan den vel os gøre det i pratisk brug? Jeg er med på, som flere skriver, der kan blive noget med højtalerne/lyden.