Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Teknicki7
Hej alle.

Jeg søger gode råd og vejledning til valg af tv til min nye stue.

Jeg har fået en stor stue med en stor væg, som blot venter på en stor skærm :)

I den forbindelse lod jeg mig rive med af et Black Friday tilbud på Samsung Q70T i 75 tommer til 9.990 kr.

Jeg har siden hen fortrudt mit køb efter gennemlæsning af utallige anmeldelser og test på det famøse internet.

Jeg “tror”, jeg er kommet frem til, at det enten skal være LG CX OLED 65” eller Samsung Q80T 75”

Min stue er lys i den forstand, at der er 4 vinduer, som peger i en nordøstlig retning (morgensol)

Mit budget er max 15.000 og skærmen skal gerne være så stor som mulig. Håber I kan hjælpe med jeres ekspertise :)
Af Supergris
Det er jo den evigt tilbagevendende diskussion, som mange har i forbindelse med indkøb af nyt TV, hvor der er et budget, der skal overholdes, men det er svært at råde, bortset fra: "SIZE matters"; men på bekostning af hvor meget billedkvalitet?

Afstanden til dit TV har også rigtig stor betydning, så den skal du også huske at tage med i overvejelserne!

Da det ikke ser ud til budgettet kan rumme dit ønske for Q80T i 75", så må valget dog være nemt i dit tilfælde?
Af Teknicki7
Jeg sidder i en afstand af mellem 2 og 3 meter. Og ja, “size matters”, men jeg ville hade at skulle gå på kompromis med kvalitet og en evt. “fremtidssikring”, på grund af 10”

Derfor jeg søger råd?!

Q80T har lige været på tilbud til 14.999 kr.
Af Beckham
Nu skal jeg lige være med....du har ikke haft dit Q70T oppe at køre, eller? Du skriver at du har fortrudt købet på baggrund af nogle anmeldelser du har læst.
Af Teknicki7
Jeg har det stående i originalindpakning i stuen og ville ikke sætte det op, før jeg var helt sikker.

Så lavede jeg “fejlen” og kastede mig ud i utallige reviews på nettet og kunne da udlede, at modellen i virkeligheden var lidt en nedgradering fra sidste års Q70R.

Og da jeg på ingen måder er nogen haj indenfor denne verden, blev jeg pludselig bange for at “brænde nallerne” på et fjernsyn, som ikke kunne alt det lækre (hvad det så end er:)
Af Supergris
Med en afstand mellem 2 til 3 meter ville der fra min side overhovedet ikke være nogen tvivl; der ville jeg vælge et 65" OLED, så er du sikret en billedkvalitet fra øverste skuffe, og du behøver ikke spekulere over, om du nu udnytter HDR ordentligt eller ej, efterhånden som teknologien vinder mere og mere indpas.

Prisen på de 14999 kr. er dog ikke nede, hvor jeg føler, den burde være (jeg vil tro, Coronaen har en del af skylden), hverken set i forhold til modellen i 55"eller hvor den har været nede tidligere, men det ser jo ikke ud til, du kan vente længere, hvilket jeg sagtens kan forstå.
Set i forhold til hvad man får for pengene (godt udstyret og billedkvalitet tæt på referencen), er det stadig rimeligt, dog forventer jeg et betydeligt prisfald senere på året, hvor jeg vil tro, 65" OLED kan findes til 10000 - 12000 kr...

10" kan i øvrigt sagtens tippe skalaen til den ene eller den anden side, hvor afstanden, men også personlig præference, er afgørende faktorer; i dette tilfælde føler jeg dog, du vil finde dig fint tilfreds med de 65"
Nogle ville endda være tilfredse med et 55", som er et bedre køb til pengene og absolut brugbart med den angivne afstand, hvis man lidt inde i fremtiden kan se anvendelsen et andet sted for TVet, så er dette vel også en mulighed?
Et år, måske to eller mindre, fremme i tiden, er der så en god chance for at købe en både større og nyere model til en bedre pris, hvis tendensen går som forventet.
Nogle gange skal man bare tage et valg, så må man leve med det i fremtiden; der er jo ingen, der siger, det skal være for evigt...
Af Teknicki7
Det var et godt og yderst fyldestgørende svar :) tusinde tak. Jeg går med LG OLED CX. Jeg havde også håbet, den fik et ekstra nyk nedad rent prismæssigt, men er efterhånden rimelig tv-trængende :)

Endnu engang tak for råd :)