Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ClausL
Hej

Skal have nyt tv. Det skal være 65 tommer. Har ingen præference hvad angår mærke. Ser kun flow tv via Stofa's box.

Krav:

Skal kunne væghænges.
Skal give bedst mulige billede med signalet fra Stofa boksen. Resten er ligegyldigt.

Hvad skal jeg vælge?
Får jeg glæde af OLED, eller kan jeg ligeså godt vælge LED?

Specifikke forslag modtages gerne.
Budget: Maks 15.000.

Mvh
C..
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Bliver 75" for stort? Sony XH90 i 75" koster lige nu kr. 10.999 og dermed et par tusinde under samme model i 65".
Vil mene at afstanden bør være >4 meter. Dette tv samt nogle modeller fra Panasonic er særligt gode til at gengive billeder i lavere opløsninger.
Måske kan Sony OLED også være en mulighed....
Af ClausL
Tak for svar. Siddeafstand ca 3 meter og vil nødigt over 65 tommer. Hvis Panasonic er særligt velegnet, hvilken model bør jeg så gå efter (ved godt jeg bare kan begynde at læse anmeldelser, men vil pris på at undgå at travle alt igennem).
Af Beckham
OLED kommer i min verden først for alvor til sin ret når man får noget highend 4K\HDR materiale. Dermed ikke sagt at det som sådan gør skade på almindelig materiale..:-) Men du udnytter først OLED fuldt ud når når op i noget highend materiale. Hvis du gerne vil have OLED kan det dog fået lige inden for dit budget i form af LG CX.

Ellers synes jeg generelt set at Sony klarer opskaleringen ret godt. En mulighed kunne også være Sony XH9505.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Skal det være OLED, bør du opmærksom på at der kan opstå burn-in i panelet. Risikoen er særlig høj hvis du ser kanaler med statiske logoer og rulletekster. Går du OLED vejen så er disse gode bud:

Fra Panasonic er der TX-65GZ950B og TX-65GZ960B, som teknisk set er samme tv. Se priserne på disse modeller her.
Sony's 2020 A8 er et andet godt bud på OLED.

Skal det være non-OLED er disse gode bud:
Sony KD-65XH9505
Panasonic TX-65HX940
Samsung QE65Q95T
Af PeterD
Med 4 HDMI HDCP2.2 indgange ( 1 med ARC) og Panasonic HX940 i 65" er det 27,5 kg ren billedkvalitet, med HLG, HDR10, HDR10+ og Dolby Vision i overraskende god kvalitet , så sørg lige for at væggen kan bære...

Ved ikke om det der kaldes "HDR Cinema Display Pro panel" giver en øget lysstyrke frem for QLED/LCD skærme..?
Af SPV1977
Panasonic HX940 er i hvert fald en kvalitetsklasse - hvis ikke to - under det nævnte Sony 65XH95 og Samsung Q95 og Sony´et skulle være det bedste af dem. Og nej, det har en væsentligt lavere lysstyrke end et fuldt FALD-tv som det nævnte Sony. Reelt skulle HX940 ikke kunne vise HDR-materiale ordentligt. Så hvis du skal gå med et af dem, så tag Sony´et.

Hvis det skal være OLED, så er Sony eller Panasonic klar de bedste bud. De nævnte modeller ovenfor GZ er sidste års modeller, som nogle forhandlere åbenbart stadig har liggende, og de har været langt længere nede i pris. GZ960 i 65 tommer således lige under 10000,- i et par korte perioder. Måske skulle du vente på, at dette års indgangsmodel HZ1000 kommer ligeså langt ned i løbet af foråret.
Af lennon
OLED vil - med udsalgspriser in mente - absolut være det logiske valg hvis str er 65” . OLED performer det bedste overall billede på alle normale parametre, - og burnin faren er i nyere modeller reduceret til sjældenheder.
Af barslund69
ClausL skrev: 05 jan 2021, 14:45 Tak for råd så langt. Tager ud og kigger på Sony XH9505 så snart muligheden kommer.
Hvis du kigger efter LCD er XH95 et godt bud
Kig på dine mange indlæg der er lavet her på siden om det tv vs feks XH90 som er en del fra hinanden ikke mindst på billede siden
Jeg prøver lige at snylte lidt på denne tråd:

Sony har tilbud på flere af deres tv i denne uge. Jeg var oprindeligt enormt varm på 55xh95 til 8999,-
Nu er det tv så sat ned til 6999 - herligt.
Men - deres 55A87 OLED er sat ned til 9999,-

Umiddelbart burde jeg vel gå med min oprindelige tanke, da der nu kan spares 2000kr, men skal jeg mon hellere tage OLED modellen i stedet, selvom det er 3000kr dyrere?
(jeg er med på, at LG 55CX koster 8999,-, så måske er det det tv, xh95 skal sammenlignes med, nu hvor det er nede i 6999).

Udover de sædvanlige parametre, er det vigtigt, at det er et tv, der kan anvendes i 7-10 år frem. Jeg kan ikke vurdere hvor reel frygten for burn-in er, men er den sikker over så lang en periode?
Af Beckham
Der er jo nok ikke så meget tvivl om at OLED vil give dig den overordnet bedste billedkvalitet. Men spørgsmålet er jo også hvad dine behov er? Igen...ser du for meste bare almindelig HD flow tv, så vil du ikke få alvor udnyttet kvaliteterne ved OLED. XH95 er helt sikkert også et super godt tv.
Brugeravatar
Af TBC
RasmusKnokgaard skrev: 25 jan 2021, 18:29Udover de sædvanlige parametre, er det vigtigt, at det er et tv, der kan anvendes i 7-10 år frem. Jeg kan ikke vurdere hvor reel frygten for burn-in er, men er den sikker over så lang en periode?
Hvis du driver skærmen hård (høje lysstyrker på statiske billeder/logoer) så er risikoen til stede lige som den var på CRT (billedrørs-tv) og Plasma. Men spørg dig selv dette: Var du bange for burn-in på dit billedrørs-tv eller et evt. Plasma-tv ...Eller er det først noget du er blevet med OLED efter at en producent af en konkurrerende skærmteknologi kørte en succesfuld skræmmekampagne mod OLED, som irriterende for producenten slog producentens egne produktioner på kvalitet?