Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ma3006
Hej alle og godt nytår.
Vi solgte det LG oled-c9 55" vi købte i foråret og tilbage-leverede det LG oled-cx 65" vi købte ved Black Friday udsalget.
Begge gange fordi vi syntes billedet ikke var særligt godt, ved flowTv indhold.
Altså alt under 1080.
Og da det primært er det vi ser mest af, er det førsteprioritet.
Og det var de sgu ikke ikke særlig gode til.
Fantastiske billeder ved 4k materiale.
Vi købte så et Samsung Qled Q95t 65" første hverdag efter jul.
Det er nu på prøve, og efter de første par dage synes vi det klarer sig noget bedre end de andre til at gengive (opskalerer) hvad yousee's fuldpakke smider i hovedet på os.
Og dog. For jeg synes stadig der mangler lidt i forhold til vores 4-5 år gamle Samsung UE55JS8505
Så spørgsmålet her i forummet er......

Er Samsung Q800T 65" bedre end Q95T 65" til at opskalerer flowTv indhold.
Har læst et eller andet sted, at det skulle det være. Men det skulle Q95T også!!?

Eller er det så lidt, at det ikke retfærdiggøre merprisen.

Nogen meninger om det?

Mvh Michael
Af OleA
Hvis du synes det 5 år gamle Samsung er bedre end både en ny topmodel fra Samsung og LG OLED kan du måske finde en brugt model af det gamle i 65 tommer 😬. Der er næppe nogen nævneværdig forskel på opskalering af dårligt kildemateriale på de 2 nye Samsung.

Hvor får du signal fra? Hos yousee er det vel kun TV2 kanaler der ikke er 1080i.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Mit indtryk er at Panasonic leverer det måske bedste billede i lavere opløsning eller når film er optaget med billigere kameraer...feks ældre billige tv-serier.

Alle producenter har egen billedchip der opskalerer billedet og behandler det så billede, farver og skarphed fremstår så naturligt som muligt.

Har ikke testet denne egenskab på et Panasonic OLED tv, men det er tydeligt at se på vores nuværende 75" FX780 for Panasonic har tilsyneladende været opmærksom på dette. Det er min opfattelse at hverken Samsung bedste QLED eller LG's OLED gør denne kunst lige godt efter, men synes absolut det er forsøget værd at forsøge med et Panasonic OLED eller LCD tv.

Desværre så ligger Panasonic's OLED tv i den dyreste ende. Vil gerne anbefale at du forsøger at kigge lidt nærmere på TX-65HX940E, hvori du finder et MVA panel samt HCX Pro Intelligent processoren som også findes i de dyreste OLED tv fra Panasonic.
Af Viggo87
Jeg har selv en sony af8 65' og det klare opskalering samt bevægelse helt perfekt

Jeg streamer alt flow tv via yousee tv og film app og det klare sony ret godt os selv om det kan kun er 25b. Og ret lav bitrate . Har selv haft lg c8 oled på prøve og den klarede slet ikke flow tv når så godt. Så prossesern er vigtig når det handler om og få et fornuftigt 720/1080 godt billede.

Så som it-bruger skriver kan det godt lade sig gør og få et fornuftigt godt billede ved og vælger enten sony eller Panasonic.

Har selv et ældre Samsung es7005 og det klare os opskaleringen ret godt dog ikke så godt som mit sony oled.

Ved dog ikke hvor godt de nye Samsung er.

Men de dyre sony eller Panasonic går du i hvertfald ikke galt i byen ved og købe.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Som Viggo87 skriver, er det langt fra alle tv der gengiver alle typer signaler lige godt. Billedchippen er afgørende når man ser andet end 4K eller 1080p i høj kvalitet.

Sony's XH90 i 75" koster lige nu kun 10.999 - et par tusser mindre end samme tv i 65". Vil mene at den størrelse og billede i lav opløsning kræver en afstand på >4.5 meter, for at det ikke skal blive for grynet at se på. Desuden ligger XH90 i features lige under XH95 som har den allerbedste Ultimate billedchip fra Sony, men sidstnævnte findes bare ikke med samme super rabat.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Benyttes standardindstillingen på Samsungen? Den vil pr default benytte deres AI opskalering hvis du ikke benytter filmprofilen og det kan godt give nogle uønskede resultater.
Af Supergris
Jeg vil nu mene, det blot er er et spørgsmål om at benytte den korrekte profil, og bruge lidt tid (som altid) på at få det ordentligt indstillet, og huske at fjerne alle de digitale kredsløb, der i teorien skulle gøre billedet bedre, men i mange tilfælde gør det omvendte.

Det er korrekt, de forskellige fabrikanter hver har deres egen billedchip og billedfilosofi, men man kan altid indstille det, så det passer bedre til standarden eller ens egen præference.

Jeg kan i hvert fald ikke genkende et ikke særlig godt billede ved flow-TV på et C9, men selvfølgelig blegner det i forhold til, hvis man fodrer det med et signal fra allerøverste hylde!

Et 75" behøver du ingenlunde at sidde >4,5 meter fra, for at undgå det bliver grynet at se på.
På den måde går man også glip af de fine detaljer og indlevelsen, man ellers ville få, hvis man sad tættere på.
Man køber vel ikke et nyt stort og fint TV for at se Friends?

At købe et 8K-TV for overvejende at se flow-TV, synes jeg ikke rigtig giver mening.
Personligt synes jeg slet ikke tiden er moden til teknologien endnu, og til de miljøbevidste, så sluger de også en del mere strøm:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1563515374