Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af burgurne
Hej.
Jeg har i dag modtaget mit nye LG OLED 77" CX. Og jeg har opdaget, at dette nye TV ikke kan vise film med dts og Master-DTS lyd!! Jeg havde bestemt ikke forventet at dts og Master-dts ville forsvinde, så det tjekkede jeg store idiot ikke før købet. :( Nu har jeg rippet en masse af mine film med bedst mulig lyd, da jeg har et Dolby Atmos 7.1 anlæg. Ideer til, hvad fa... jeg gør modtages gerne. Det vil jo tage rigtig mange timer hvis det hele skal rippes igen med DD, og det er jeg sådan set slet ikke interesseret i. Hvorfor købe stort TV og godt Denon lydanlæg, for derefter at sortere high-end lyden fra?

For ikke at blande NAS, PC og andre mellemled ind i dette, så forestil dig en film på en USBpen eller USB harddisk, og denne film har KUN dts lyd. Hvad kan jeg gøre for at afspille den film (med lyd selvf.).
Som jeg har forstået det, så skal du bruge en ekstern afspiller, som bliver kørt til dit denon anlæg, og så passthrough til tv. Alle foreslår Nvidia shield (ikke tube) til dette.

Shield - > denon - > LG.

Stødte på samme problem med mit q9fn
Hjælper jo ikke noget, hvis TVet bruges som medie-afspiller, da det jo netop ikke længere understøtter DTS, som Samsung stoppede med i 2018; LG har siden fulgt trop!

Grunden er sikkert, de ønsker at spare, hvor de kan, og slippe for at betale royalties, da DTS ikke bruges af streamingstjenesterne, ser de det åbenbart ikke som en mangel (personligt synes jeg, det er et dumt sted at spare, da mange bliver sure, og vælger et andet mærke i stedet; hvor meget de sparer pr. enhed, har jeg ikke kunnet finde frem til?).

Det ser ud til, du, ligesom så mange andre, har fundet ud af, at et "smart-TV" ikke altid er smart nok, derfor jeg næsten altid råder folk til ikke at vægte smart-TV-delen særlig højt, når de er på udkig efter et nyt TV, da de i de fleste tilfælde er bedre tjent med en ekstern løsning; nøjagtig som det er tilfældet med hensyn til lyden.

Da det ser ud til, du har et fint eksternt lydsystem, kan du forestille dig dit TV som en monitor, som udelukkende bruges til at vise billedet, hvor du så bruger en ekstern afspiller, som bliver tilsluttet dit anlæg; på denne måde render du "aldrig" ind i problemer, med diverse lyd eller video-formater, der ikke understøttes.
Blandt andet derfor mange er tilhængere af en Apple TV, Android Shield TV eller lignende...

Da diverse smart-TV ofte er mangelfulde, både med hensyn til formater, funktioner, men også apps, vil en ekstern medie-afspiller være en kærkommen løsning for mange (nok en grund til, de er så populære), da de ikke blot understøtter langt flere formater, men også opdateres oftere og længere frem i tiden, har bedre ydelse, og mange flere muligheder, som man måske ikke en gang vidste fandtes, men kan blive rigtig glad for, også med hensyn til betjeningen, som er uafhængig af hvilket TV/projektor, der er tilsluttet...
Jeg vil råde dig til, hvis du skal have bitstream af DTS og HD master på rips, og dolby atmos fra dine rips, at et Shield tv, som understøtter alle lydformater som bitstream.
Tak for svarene. En Nvidia Shield er indkøbt, og den løste alle problemerne med dts og Master-dts :-)
Synes dog også det er for dårligt, at et TV til ca 30.000 kr ikke har samme lyd-codecs som en media-afspiller til 1600,-kr!! Skam jer LG
Hvis man skal se det fra tv producenternes synspunkt giver det mening ikke at understøtte DTS. Lovlige kilder vil altid have et lydspor tv'et understøtter. Hvis du har et anlæg der understøtter DTS, vil udgangspunktet være at din kilde, f.eks bluray, er sluttet direkte til, og tv'et skal intet gøre. Problemerne kommer med lokale filer (lovlige/ulovlige det samme), at tv'et ikke spytter det videre til et anlæg. Så vidt jeg husker er X serien den første hvor det ikke kan lade sig gøre. Men faktum er at samsung/lg osv ikke propper et codec i tv'et for at vi kan spille lokale filer - hvilket giver mening
Og hvorfor giver det mere mening nu, end det gjorde for 2 år siden? Hvis dette er forklaringen, hvorfor så i det hele taget have dts på de ældre modeller?
Af OleA
burgurne skrev: 31 dec 2020, 10:38 Tak for svarene. En Nvidia Shield er indkøbt, og den løste alle problemerne med dts og Master-dts :-)
Synes dog også det er for dårligt, at et TV til ca 30.000 kr ikke har samme lyd-codecs som en media-afspiller til 1600,-kr!! Skam jer LG
Kan anbefale at bruge Kodi til afspilning og kategorisering af film.