Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RasmusK87
Her i januarudsalget vakler jeg mellem Sony A8 (OLED) og Samsung Q95T (QLED), hvor prisen på begge i 65 tommer er ca. 15.000 kr.

Jeg er bekymret for reflektionen i OLED skærmen.
TV’et skal anvendes i et rum, der omfatter stue, køkken og spisestue. Det er et meget lyst rum med flere gulv til loftvinduer og bl.a. spotlys i køkkensektionen.
Det vil ikke være populært at bede om lyset slukket og alle gardiner rullet for 😅
Så bør jeg af den grund vælge Samsung QLED?
TV’et skal anvendes til at se sport (yousee fiber eller streaming med viaplay) og film/serier (Netflix m.fl.).

Jeg har set denne video på YouTube, hvor der argumenteres for QLED i lyse rum. https://youtu.be/Ee969kTvsAY

Tak for en meget hjælpsom side med nogle gode tests!
Af Globulus
Jeg synes sådan set at den video du linker til kommer meget godt rundt om emnet. Dog bør det lige tilføjes, at et OLED TV ikke må placeres et sted, hvor det kan blive udsat for direkte sollys.

Mit eget LCD TV fra 2013 har ca. de samme egenskaber som et OLED TV hvad reflektioner angår. I dagtimerne ruller jeg gardinerne for eller vælger blot at ignorere reflektionerne. Om aftenen er der ingen problemer idet jeg har sørget for, at mine lamper er placeret, så de ikke volder problemer. Det hele er selvfølgelig også lidt lettere at kontrollere når det kun er 46".

Bortset fra det, så ville jeg nok selv vente og se, hvad CES 2021 byder på hvad angår nye modeller med miniLED og mere lysstærke OLED-modeller. Selvfølgelig nytter det ikke noget, hvis man skal bruge noget her og nu og ikke kan vente et år, men efter flere år uden nævneværdige nyheder kunne jeg for mit eget vedkommende godt klappe hesten ét år endnu til 2021-modellerne kommer på slagtilbud.
Af Beckham
Ved ikke hvad tv\tjeneste du kommer fra, men vær opmærksom på at streaming af sport ofte er en sløj oplevelse på de nye\store tv. De afslører ofte den dårlige kvalitet i signalet.
Af RasmusK87
Tak for jeres input 🙂

Det er rigtig fint at få bekræftet, at refleksionerne fra OLED er noget, man skal tage højde for. Tror det betyder, at jeg må gå Samsung, da indretningen og anvendelsen af alrummet ikke tillader så mange hensyn med tilpasning af belysning og gardiner i dagtimerne.

Jeg har i dag en fiberforbindelserne og en tv-boks fra YouSee. Og et gammelt Sony LCD TV.
Men hvad er den bedste løsning/kilde, hvis man vil se sport i bedste mulig kvalitet?
Af Beckham
Jeg kender ikke lige så meget til fiberforbindelsen hos Yousee. Måske den er ok. Men helt generelt set får du stadigvæk den bedste kvalitet på et standard kabel tv setup. Nu ved jeg ikke hvor stort dit gamle Sony tv er? Men vi har jo tit hørt om folk herinde som opgraderer fra et ældre lidt mindre tv til et stort nyt 4k og oplever at deres oplevelse af kvaliteten forringes....altså når det kommer til f.eks. streaming af sport.

Nu lyder det måske som om jeg prøver at skræmme dig væk fra at købe nyt tv..:-) Men det er nu ikke hensigten. Det er bare mere lige en heads up omkring forventningerne til sådan noget som live sport via streaming. Igen..er lidt usikker på hvordan det fungerer via fiber\tv boks fra YouSee. Men rendyrket streaming af sport via Viaplay f.eks, det har ikke imponeret mig.
Af RasmusK87
Mit nuværende TV er 55”. Det er fra en tid, hvor årets buzz word på TV-markedet var 3D, og de 55” LCD kostede +10.000 kr. 😆

Jeg er flyttet fra lejlighed med coax (hedder det det?) til hus med fiber. Da jeg første gang tændte op for min fiber tv-boks, synes jeg det var mærkbart bedre end coax.
Det er dog meget muligt kabelforbindelsen i min lejlighed, bygget 70’erne, ikke har været tidssvarende.

Jeg har kraftigt overvejet at opsige Yousee, da deres generelle løsning med internet og tv via fiber er meget begrænsende, da man er låst til den medfølgende router (kan ikke sættes i bridge-mode, hvis man har tv-boks).
Men det går ikke, at jeg opsiger, hvis det så betyder, at sport bliver trist at se på, hvis man streamer eksempelvis med ViaPlay.
Så mange tak fordi delingen af erfaring - også på det område 🙂
Af Beckham
Ja..vi har jo alle forskellige forventninger til billedkvaliteten. Nogle går mere op i det end andre. Så det var mere en heads op omkring måske ikke at opsige alt hvad du har inden du har fået tv'et hjem. Lige når det kommer til streaming af sport har jeg som sagt set flere herinde som blev overrasket over den dårlige kvalitet på deres nye tv. Men nu har du trods alt en 55", så du kommer jo ikke helt fra nul af...om så at sige..:-) Min anbefaling vil være at du prøver dig frem og ser hvilken løsning du finder bedst\kan leve med.
Af Dusty
I forhold til streaming af sport (i mit tilfælde fodbold), så gik jeg i 2018 fra Stofa antenne signal til Viaplay. Mit "forbrug" af fodbold er styrtdykket. Det er virkelig meget ringe sammenlignet med antenne. Havde 4K en kort periode og det var OK/godt. Men det var yderst lidt de viste.

Vedr. reflektioner er der naturligvis mere på en OLED skærm, men det halve år er der jo halvmørkt alligevel, og den anden halvdel er man mere ude i haven. Jeg ville til hver en tid vælge OLED (har selv) og så sætte den på en OK billedprofil med xtra lys i dagstimerne.