Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg påtænker at udskifte mit 11-12 gamle Samsung 32 tommer (første generation LED ), som stadig benyttes i køkken-alrummet. Der er altså tale om tv nr. 2, og det skal primært benyttes til at se lidt almindelig tv, nyheder, streaming mv., men det er ikke dér, hvor de gode filmaftener skal være. Det skal altså bare være allround tv, der er ok i hverdagen.

Stedet, hvor tv'et skal placeres, rummer en del begrænsninger. Der er 96,6 cm. mellem væggen og døråbningen, så absolut max. er 43 tommer. Og så kommer det måske endda til at gå en anelse (få mm). ind over døråbningen. Ift. tv-kigning bliver det jo sådan lidt fra forskellige steder i rummet, hvorfor jeg også tænker en del i betragtningsvinklen.

Jeg overvejer meget kraftigt at købe et Panasonic HX800 i 40 tommer (TX-40HX800E). Det er aktuelt på tilbud til 3333,- ved Wupti.com. Er der nogen, der har erfaringer med det? Det er et VA-panel, der generelt får rigtig gode anmeldelser (ligesom dets forgænger GX800) har fået, men jeg er lidt betænkelig ved betragtningsvinkler, og desuden er jeg heller ikke specielt tiltalt af Panasonic MyHomeScreen, der vist dels ikke skulle følge helt med på og bl.a. ikke har Disney+ og HBO - og nej, jeg har ikke lyst til også at skulle ud og investere i en box, for så kunne jeg ligeså godt købe et dyrere (og bedre) tv fra start af. Til gengæld kan jeg godt lide designet og billedkvaliteten mv. skulle være god (ift. prisen selvsagt). Videre tæller det på plussiden, at det er ca. 90 i bredden, så det uproblematisk kan være dér (men skærmen er jo så til gengæld mindre. Jeg har ellers været rigtig glad for Panasonic og har aktuelt den sidste plasmaårgang (VT60 i 55 tommer) i stuen.

Men jeg har også gjort mig andre overvejelser:

Sony kd43xh8096, der lige har været på tilbud i bl.a. El-G til 3499,- (og regelmæssigt fås til denne pris). Det er et IPS-panel og skulle derfor have bedre betragtningsvinkler, men også dårligere kontrast mv. Jeg er tiltalt af Android-platformen, der indeholder alle de aktuelle apps. Jeg synes umiddelbart, at Sony virker noget klodset ift. de to øvrige - det er noget tykkere om maven, og ift. det gamle LED, jeg har, er jeg ikke sikker på, at fruen visuelt vil finde, at det er et fremskridt.

Endelig er der Samsung Q43T i 43". Det er også VA-panel (med deraf følgende betænkeligheder omkring betragtningsvinklen, men til gengæld en bedre SMART-platform end Panasonic. Og et bedre design end Sony. Jeg er med på, at QLED bare er et almindeligt LCD/LED-tv, der hedder noget andet. Det har lige været på bud til 2999,- og det kommer det jo formodentligt snart igen.

Er der noget, jeg har overset - og er der nogen, der har reelle erfaringer med den ovenfor nævnte? Som skitseret er det ikke muligt at gå op i størrelse, så det er ikke et råd om, at OLED er så meget bedre, jeg søger - det ved jeg godt, at det er. Det er bare ikke muligt og i øvrigt synes jeg også, at det bliver for dyrt ift. dets funktion/placering.

Tak for jeres hjælp - mvh Søren
Det er nogle gode betragtninger du har gjort dig, og de opsummerer ret godt forskellene man bør fokusere på. I den pågældende størrelse er du lidt begrænset i hvad der er tilgængeligt.

Hvis du ikke vil have en ekstern boks og ikke vil have en Chromecast siddende, så vil Panasonics model desværre nok blive et kompromis mht apps. Der mangler en del.

Mht betragtningsvinkler, så er det nok noget du må teste, men meget skæve vinkler vil påvirke VA-panelerne negativt. Omvendt så vil sortniveauet lide på IPS, og det vil også være synligt fra alle vinkler. Farverne opretholdes dog bedre fra en vinkel. Er det 43Q60T du mener (Q43T er ikke en model)?

Android vs Tizen er nok en smagssag. Jeg er mere til Tizen, men sandsynligheden for at få bumpet sit TVs styresystem en version op, er større på Android. Begge har AirPlay og Sonyen har også Chromecast.

Jeg kan ikke udtale mig om billedkvaliteten på de to, da jeg ikke har set dem live, men husk at der vælges fra den nedre del af skalaen, så ting som 100 Hz må undværes.
Tak for svaret - og ja, du har helt ret, det er Samsung 43Q60T, der indgår i mine overvejelser. Tak for præciseringen.

Jeg er med på, at det er fra den nedre ende af skalaen, men det er sådan set også det, jeg tænker vil gøre sig i sammenhængen. Det er jo netop en billig løsning til dagligt "småbrug", jeg efterspørger - men derfor må det jo selvsagt gerne være det bedst mulige.

Jeg har faktisk en gammel Chromecast liggende, som jeg kunne benytte til HBO, Disney+ mv. Jeg vil sådan set blot gerne have, at det hele foregik på samme platform, så derfor er jeg ret interesseret i Smart-tv-delen. Og samtidig vil jeg i hvert fald ikke ud og skulle købe en Apple-tv yderligere (jeg har i forvejen en til mit andet tv), for så synes jeg ligesom, at det går ud af budget.

Så altså - tak, og hvis der er nogen, der har konkrete erfaringer med et eller flere af de tre nævnte tv, hører jeg meget gerne særligt ift. betragtningsvinklen osv.
Hvis jeg må hoppe ind i denne tråd, da jeg også overvejet Panasonic HX800, dog i 50" udgave, eller andre i prislejer op til 4.000 kr.
Hvis det billed-/kvalitetsmæssigt kan betale sig, så kan jeg nok godt smide en tusindelap yderligere efter skærmen, så op til 5.000 kr. kan lade sig hvis det kan betale sig.

TX-50HX800 kan pt. købes for 3.500 kr.

Det skal i givet fald erstatte mit gamle FHD TV, en Sony KDL-40EX500, og der er jeg i tvivl om hvorvidt det kan betale sig?
Det jeg mener er, at hvis jeg ikke også får bedre billedkvalitet, men "kun" større skærm og indbygget smart-TV (har en Chromecast), så vil jeg i hvert fald være mindre tilbøjelig til at bruge 5.000 kr.

Nogen tanker?
Nå ja forresten ... TV'et bruges primært til at se sport (stream), først og fremmest fodbold og amerikansk fodbold, samt lidt film og serier (stream og Blu-ray/DVD) og dokumentarer/nyheder/naturudsendelser (stream).
Har ikke flow-TV
SPV1977 skrev: 21 dec 2020, 13:01 Hej.

J

Jeg overvejer meget kraftigt at købe et Panasonic HX800 i 40 tommer (TX-40HX800E). Det er aktuelt på tilbud til 3333,- ved Wupti.com. Er der nogen, der har erfaringer med det? Det er et VA-panel, der generelt får rigtig gode anmeldelser (ligesom dets forgænger GX800) har fået, men jeg er lidt betænkelig ved betragtningsvinkler, og desuden er jeg heller ikke specielt tiltalt af Panasonic MyHomeScreen, der vist dels ikke skulle følge helt med på og bl.a. ikke har Disney+ og HBO ...
Ifølge denne artikel her på sitet, så er Panasonics HX700-serie - der har Android TV - nogenlunde samme skærmkvalitet som HX800.

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1599730244

Bilka har et TX-43HX702E til 3.000 kr. fra på søndag. Måler 96,4 cm i bredden.

De har i øvrigt også HX800 til 3.000 kr. Altså billigere end Wupti, selv om det er samme biks.
Hej LarsCJ

Tak for dine bemærkninger og forslag. Prisen er fulgt med ned hos Wupti også nu, så HX800 i 43 tommer koster 2999,- alle tre steder. Det er, forekommer det mig, en ret skarp pris.

Jeg har undersøgt lidt omkring Panasonic 43HX700-serien. De skulle ikke være i samme billedkvalitet som HX800- og HX900-serierne. Langt fra, i hvert fald hvis man ser på avforums. Hér fremgår:

"Panasonic LCD TVs lower than HX800 are omitted completely due to Vestel assembly. Poor quality, stay clear ..."

Hvis det er korrekt, så hjælper det jo ikke her og nu, at netop HX-700 serien har fået Android-platform, men man kan naturligvis håbe på, at Android spredes ud til flere modeller til næste år. Det vil løse en hel del problemer.

Jeg har ikke besluttet mig endnu. Jeg har dog også kigget på "Philips 43" UHD TV 43PUS8545 - The One", der også er på bud i denne uge til 2999,- hos Wupti.com. Det skulle også, selv om serien hér på FP er angivet til at have VA panel i 43´ (og i 65´i øvrigt) være IPS-paneler (som i Sony XH8-serien), og det kører på Android platform og vil lige kunne være inden for de fysiske rammer, jeg har til rådighed - så spørgsmålet lyder:

Er der nogen, der har erfaringer med Philips / Philips the one i den prisklasse/niveau?

Jeg har erkendt, at det ikke er så nemt at finde noget blot rimeligt godt i 40-43 tommer segmentet, der tilsyneladende er ret overset/nedprioriteret af producenterne, men al hjælp og gode forslag modtages med tak.
SPV1977 skrev: 26 dec 2020, 09:07 Jeg har erkendt, at det ikke er så nemt at finde noget blot rimeligt godt i 40-43 tommer segmentet, der tilsyneladende er ret overset/nedprioriteret af producenterne ...
Det er jeg nu ikke enig i. Alle de traditionelle TV-producenter har 40-43" i gode kvaliteter - men hvis du "kun" vil betale 3.000 kr. begrænses udvalget naturligvis. Ønsket om Android TV er så yderligere en begrænsning.

Ifølge Pricerunner er der over 100 40-43" TV at vælger imellem. Er prisen maks. 3.000 kr. er der 47. Og skal det være med Android Tv er der blot 13 at vælge imellem.

Jeg kender ikke Philips-modellen, men så vidt jeg kan se, skal du op i 9235-modellen for at finde et under 50" med VA-panel og Android TV. Det står p.t. i ca. 5.000 kr.

Hvis det var mig, ville jeg gå efter Panasonic HX800 og ofre de 450 kr. ekstra som fx. en Xiaomi Android Tv box koster. Alternativt ville jeg overveje om ikke Samsungs Tizen smart-TV faktisk er til at leve med (det er år forud for Panasonics!) og smide de billige 3.333 kr. som et 43" Samsung Q60T kan fås for i øjeblikket.
Hej igen Lars.

Tak, for dine indspark. Du har sikkert ret i, at Panasonic´et er det bedste valg - og så med en ekstern boks. Jeg kender ikke den Xiaomi, som du henviser til, men den er da i hvert fald væsentligt billigere end en Apple TV (som jeg har på mit stue-tv). Det var bare det, jeg fra start af i hvert fald havde en ambition om at undgå. Men at det skal være Android, er nu ikke noget krav. Jeg har blot bemærket mig, at Android-platformen ser ud til at blive opdateret en smule længere end andre tv's smartplatforme, men jeg er så ganske afgjort åben for andre, og jeg vil sige, at det her betyder en hel del, om den har Disney+ (hvilket Panasonic aktuelt ikke har).

I forhold til beløbsgrænse behøver det sådan set ikke ligge på de 3000 kr. Jeg tror bare ikke, at man får væsentligt mere kvalitet ved at betale meget mere i den størrelse, og hér hjælper det altså ikke at der skulle være mere end 100 modeller at vælge imellem (hvoraf langt de fleste i øvrigt er modelvarianter, sidste års modeller mv.).

Som jeg har kunnet læse mig frem til, er det eneste tv, der skiller sig lidt positivt ud frem for dem, jeg har nævnt eller været omkring - ud over, at man kan diskutere, om IPS eller VA er bedst (ikke mindst i den konkrete brugssituation) - Sony XH8505, der kommer med 100 hz. Men det koster så også 5000 kr. Og så har jeg selvsagt læst anmeldelserne af Panasonic HX800, som får pæne ord med på vejen, men det er der jo også andre, der gør uden at det nødvendigvis betyder topkvalitet. Eks. anbefaler Rtings 43Q60T, som du også nævner.

Men helt generelt er det et segment og en størrelse, som heller ikke de store og anerkendte tv-producenter synes at fokusere væsentligt på. Hvis man skal have egentlig høj kvalitet skal man op i 48" (LG CX og Oled-søstermodellerne fra Philips og Sony) eller 49" med eks. Sony XH95. Udviklingen ligger simpelthen et andet sted end på de mindre skærme. Og det er altså ikke noget, som jeg har fundet på. Se eks.:

https://www.avforums.com/threads/new-my ... t-28626202

og

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/ ... 42-43-inch

Men det var jo det helt generelle - og jeg hører gerne fortsat, om der er nogen, der har erfaring med "Philips 43" UHD TV 43PUS8545 - The One".