Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Arnull
Hej

Jeg har øje på et OLED TV fra LG. Overvejer at få det kalibreret også hvis jeg køber det. Kan læse mig til at der kan laves en kalibrering med Autocal, som laver det direkte i maven på tv’et og ikke i menuerne på billedprofilerne.

Vil det sige, at når dette er lavet, så kan man ændre i billedprofilerne med feks. lysstyrke, motion etc etc og også resette dem uden det går ud over kalibreringen? Eller laver kalibreringen også de korrekte lysindstillinger, eller er det kun farver?
Kalibreringen ændrer på 3D-LUT, som gør at du ikke kan justere på gråtonerne mere, men de mere “normale” ting kan du godt. Den fundamentale indstilling af farver vil dermed overleve en nulstilling.
Ingen paneler er ens.
Du kan betragte det som en finjustering af hvidbalancen, som påvirker alle gråtoner og farvenuancer, hvor der ikke er brugt meget tid på det enkelte TV fra fabrikken.
Dette gemmes i softwaren på det aktuelle TV, så det ligger så tæt på standarden, som muligt, og det vil ikke slettes, hvis du resetter dit TV.
Du kan stadig ændre dine indstillinger fra menuen, men dit TV er tættere på referencen end før kalibreringen...