Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af spacecow
Husk at der er forskel på garanti og reklamationsret. Der gives som standard ingen garanti på Paralel Importerede (PI) varer, men man er selvfølgelig beskyttet af købelovens 2 års reklamationsret.

At et TV repareres i Danmark er ikke ensbetydende med at det går hurtigere. Alle der kender en lille smule til transport ved at det tager 1 dag til Odense, man også kun 1 dag til Berlin. Jeg ved af erfaring at der er forholdsvis lang ventetid på danske værksteder også, da produkter kontrolleres i den rækkefølge de kommer ind.

D.v.s. at der kan gå op til 7 arbejdsdsage inden din vare tjekkes og skal der så bestilles reservedele hjem kan du bare se tiden skride også.

M.h.t. max 30 dages reperationstid, så er det IKKE rigtigt. Købeloven siger at en fejl skal rettes indenfor rimelig tid, og det er 100% individuelt i hver sag hvad der er rimelig tid, og det er noget der vil blive fastsat af forbrugerklagenævnet i forbindelse med en sagsafgørelse. 6-8 uger kan sagtens være rimelig tid hvis der er nogle specifikke indflydende parametre der har vægt i sagen.
Af Augu
Helt præcist så giver FORBRUGERKLAGERÅDET en frist på 28 dage. Da jeg snakkede med dem ang, min sag blev det oplyst. Rimelig tid, er blevet fastsat til 4 uger for fjernsyn, da man må forlange at de er i stand til at ordne problemet inden da. Ellers har du ret til at få opsagt købet. Dette er så sagt af forbrugerklagerådets jurist. Samtidig at hvis det er 32" eller større skal forhandleren skaffe transport frem og tilbage fra rep. Plus de SKAL stille et låne tv til rådighed i HELE perioden. Ssom juristen sagde, så er reglerne MEGET klare på det område, skønt mange forhandlere prøver at omgå det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er order "prøver" nok lidt for løst. Kan du ikke give mig blot et enkelt eksempel på en person, der har fået et gratis låne-TV ved reperation af et parallelimporteret TV købt over internettet?
Af Augu
Nu var det heller ikke møntet så meget på paralelimport, ved ikke om de er underlagt de samme regler, men gætter på det. Mit indlæg var mere generelt og i forbindelse med de krav man har :-)
Af Kratz
Og så er vi tilbage ved sagens kerne...

Det kan godt være der i nogle tilfælde ydes særlig ektra service fra direkte forhandlere i Danmark (hører tit om reperation i eget hjem fra Samsung. Hvad nu hvis man køber et Phillips? Yder de samme service?), men de danske love og regler er altså de samme hvad end fjernsynet er parallelimporteret eller direkte importeret.
Af Bliss
Alle har vel hørt om forbrugerrådets angreb på pixmania, er heller ikke så længe siden de røg i Kontant, Basta eller hvad det der propagande-program nu hedder. Fakta er bare, at de ikke kan gøre en skid fordi det så skal trækkes gennem diverse domstole gennem det meste af europa, det er noget helt andet hvis varen er købt i Danmark, hvis sagen ryger i retten så er tingene klaret langt hurtigere.
Hvad angår betegnelsen rimelig tid i købeloven så er den 30 dage for den slags produkter som der snakkes om her på siden. Jeg har solgt hvidevarer, tv (før det store fladskærmsgennembrud) og computere, og det har altid været 30 dage, er i i tvivl så læs på forbrugerstyrelsens hjemmeside på de sager som de har taget sig af.
Af Kratz
Hvis du køber en parallelimporteret vare, så er den købt i Danmark. Det ligger i definitionen parallelimport. Er varen købt i udlandet er det ikke længere parallelimport.

Det er muligt parallelimportører har 'sværere' ved at overholde dansk lovgivning end andre. Det skal jeg ikke gøre mig klog på, da jeg ikke kender branchen godt nok. Kan kun sige at det i hvert fald ikke gør sig gældende når vi snakker medicin.
Det er sådan set heller ikke min pointe her. Lige nu prøver jeg bare at afdække begrebet parallelimport, som lader til fortsat at skabe en del forvirring i dette forum.