Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mikkel1234
Hej Forum.
Jeg har kig på et Sony 46" LCD, til ca 15000. Som jeg har forstået det så står valget mellem Full HD eller 100 hz. Hvad skal jeg vælge når familien mest ser TV og ikke så meget DVD. Størrelsen er jeg heller ikke helt sikker på ,afstanden til TV er 4 m.eller skal jeg vælge et helt andet mærke.
Af mwthrane
Du skal vælge full hd. 100Hz er noget vås og et salgstrik :)

Nogen vil måske diskutere om full hd også er det ;)
Af cannavaro
Hverken 100 Hz eller Full HD er efter min mening nødvendigt for at definere et godt fjernsyn. Der er så mange andre ting som er vigtigere. Nu nævner du ikke specifikt hvilke modeller der er tale om, men hvis jeg personligt skulle vælge imellem et Sony Fjernsyn, som havde 100 Hz eller Full Hd, ville jeg personligt, vælge 100 Hz, ikke generelt set over alle fjernsyn, men simpelthen fordi at Sony's 100 hz motionflow som de kalder det, rent faktisk har vist sig at fungere godt. Mange eksperter og i flere fora's, er der bred enighed om, at Sony er dén producent, som har formået at implementere 100 Hz-teknologien bedst. Sælger selv blandt andet Sony' Tv, og selvom det ikke er perfekt, ville jeg til enhver tid vælge 100 Hz, frem for Full HD (Når vi snakker Sony Tv), hvor du alligevel ikke rigtig kan se den store forskel, medmindre du sidder meget tæt på, hvilket man jo normalt set heller ikke gør..

Men som sagt handler det om, hvilken modeller der er tale om?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest: Hvorfor overhovedet tænke på fuld HD hvis du ikke har nogen kilder der kan vise fuld HD materiale? Et TV signal på 576 liniers opløsning (hvilket også er opløsningen for DVD) bliver ikke på magisk vis supergodt bare fordi skærmen har mange pixels. Du får absolut ingen glæde af et fuld HD display med mindre du rent faktisk viser fuld HD materiale.

Dernæst: Hvis du ikke sidder tæt nok på din skærm til at kunne se detaljerne i et fuld HD signal, så er det igen totalt hul i hovedet at sætte det højt på ønskelisten. Vi har et artikel på forsiden omkring størrelse vs. siddeafstand og her kan du se hvor tæt du skal sidde på dit TV for at få glæde af fuld HD.

Du kan få en del mere for pengene ved at se på andre produkter. Samsungs Q97 model i 50" kan fås for 10.000 kr. og det er ikke noget dårligt produkt til dit brug.
Af Mikkel1234
Tak for svarene. Jeg kigger lidt videre på Samsungs Q 97. Og til dig Cannavaro er det den model der hedder KDL 46D3660.