Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Min lillesøster spørger mig igen og igen, om hvilket TV hun bør købe. Men må indrømme, at jeg ikke har den store indsigt i det. Udover Oled er bedste billede kvalitet. Men om det skal være det, eller noget andet er svært for mig at vurdere.

1 - Det skal være 55", der er ikke plads til større.
2 - det skal stå i en stue med stort lysindfald. Hun vil gerne undgå for meget genskin, hvis hun kan med det store lysindfald.
3 - hun kommer fra noget småt og billigt og kan alligevel ikke se den store forskel i billede kval. Tænker jeg 😅
4 - budget omkring de 6000, gerne under, hvis det giver mening.

Nogle gode input?
Overvej at bruge en "tusse" mere, så er der nemlig mulighed for OLED, eller dette her:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... kd55xh9505
Og jo, hun kan godt se forskel, det behøver man ikke nødvendigvis at være ekspert for, man behøver jo heller ikke at være vinkender/ekspert for at konstatere om en vin smager godt eller dårligt.
henrik.yde skrev: 04 dec 2020, 22:27 Overvej at bruge en "tusse" mere, så er der nemlig mulighed for OLED, eller dette her:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... kd55xh9505
Og jo, hun kan godt se forskel, det behøver man ikke nødvendigvis at være ekspert for, man behøver jo heller ikke at være vinkender/ekspert for at konstatere om en vin smager godt eller dårligt.
Ja okay, hun kan nok godt se forskel, men går ikke så meget op i det så😉

hans123 skrev: 05 dec 2020, 07:21 Sollys på en skærm vil altid være et problem.

Hvordan løser trådstarter det på nuværende skærm ?
Der løser hun ikke, men irritererer sig over det. Hun har lyse gardiner. Jeg har foreslået mørklægnings Lameller eller noget
henrik.yde skrev: 04 dec 2020, 23:12 Såvidt jeg ved er det kun Samsungs topmodeller der har en antireflex- behandling.
Jeg kan garantere, ethvert TV, uanset pris eller mærke, har en eller anden form for "antireflex-behandling, ellers ville det være som et spejl!
De bedre modeller fra Samsung i deres QLED-serie (Q80T og op, altså ej Q70T), har så markedets mest effektive, som benytter antiglare, hvor overfladen har en form, man ser lignende hos møl, med masser af mikroskopiske inddelinger; dette er dog ikke altid lykken, da flere melder om regnbueeffekter, der er endnu værre at forholde sig til end genskin...
De fleste foretrækker i øvrigt billedet ved en glossy skærm, hvor Samsungs er mere matte.
De fleste TV har i dag en så høj lysstyrke, at man sagtens kan bruge TVet under de fleste forhold, men direkte sollys er aldrig at anbefale!
Det er svært at vide, om refleksioner vil være et problem, før man har TVet hjemme i stuen...