Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jonassen
Hej
Jeg har en bekendt der gerne vil af med sit 65” Sony AF9, og jeg er lidt fristet til at erstatte mit XF9005 med hans TV.

Jeg er sikker på at der er noget af vinde på billedekvalitet, men er også lidt nervøs for Burn-in issuet.
Jeg har læst anmeldelsen og er blevet ret lun.

Det andet er at hverken jeg eller ham kan komme med en pris på hans TV.
TVet er to år gammel, men velholdt og pænt.

Hvor tænker I prisen bør ligge...sådan cirka O_O
Og jer der har eller har haft TVet, hvad er jeres erfaring og oplevelser med det? 8-)

På forhånd tak for hjælp.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg købte selv et AF9 for to år siden, og den klarer det stadig godt. Teknikmæssigt er den overhalet af de nye modeller, så jeg vil mene at den skal være relativ billig ift hvad eksempelvis LG har været nede i, hvilket vil sige under 10.000 kr.

Skulle man se på et teoretisk plus ift LG’erne og flere af de øvrige, så er elektronikken i AF9 adskilt fra skærmen, så den sandsynligvis ikke får lige så stor varmepåvirkning, som andre modeller. Om det så har betydning i virkeligheden er svært at sige endnu.

Vær OBS på, at den ikke er den flotteste når den hænger på væggen og at den fylder en del på et møbel.
Af Jonassen
Torben Rasmussen skrev: 03 dec 2020, 16:17 Jeg købte selv et AF9 for to år siden, og den klarer det stadig godt. Teknikmæssigt er den overhalet af de nye modeller, så jeg vil mene at den skal være relativ billig ift hvad eksempelvis LG har været nede i, hvilket vil sige under 10.000 kr.

Skulle man se på et teoretisk plus ift LG’erne og flere af de øvrige, så er elektronikken i AF9 adskilt fra skærmen, så den sandsynligvis ikke får lige så stor varmepåvirkning, som andre modeller. Om det så har betydning i virkeligheden er svært at sige endnu.

Vær OBS på, at den ikke er den flotteste når den hænger på væggen og at den fylder en del på et møbel.
Læste testen af AG9 og der på nogle områder sket en nedgraderin ift. AF9, f.eks mindre RAM og dårligere højtaler...ved ikke hvor meget det betyder i praksis.

Har du oplevet noget tegn på burn in?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke burn-in på mit eksemplar nej, men Sonys skærme er ikke speciel modstandsdygtige overfor retention, hvis man skal bruge dét som rettesnor.
Af Waqas
Jonassen skrev: 8000 lyder ret meget, tænker at man kan få nyere oled fra LG til den pris.
Oled i 65" kostede 15000 kr til blzck friday, 8000 virker rimeligt hvis tv ikke fejler noget.
Af Jonassen
Torben Rasmussen skrev: 04 dec 2020, 16:01 Jeg har ikke burn-in på mit eksemplar nej, men Sonys skærme er ikke speciel modstandsdygtige overfor retention, hvis man skal bruge dét som rettesnor.
Hvad er lige forskellen mellem brun-in og retention? O_O
Af Don Johnson
Robin N skrev: 05 dec 2020, 11:13 Har lige solgt mit AF8 for nyligt til 10.000 kr, så tænker det er en fair pris.
Det var en rimelig tidlig udskiftning.
Må man spørge hvad du købte som erstatning?
Af Supergris
Som BM nævner, så skal du jo sammenligne i samme størrelse, ellers giver det ikke meget mening!

65"-OLED har i år (2020) desværre været en del dyrere, end tilfældet var året før, set i forhold til 55", hvor merprisen passede meget godt med hvor meget mere TV (skærmareal), man fik for pengene...
Af Jonassen
lennon skrev: 13 jan 2021, 18:11 Retention er midlertidigt, - hvor burn in er permanent .
Tak for svaret. :)
Så er det vist ikke noget man skal være nervøs for.