Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rainbird
Det slog mig her den anden dag, at det kunne være interessant med en artikel, der sammenligner et moderne low-end LED TV med et ældre high-end LED TV. Tanken er at se på hvor meget af skærmteknologien, der finder vej ned i de billigere skærme over tid.

Jeg kom til at tænke på det, fordi jeg kiggede på brugte fjernsyn, og jeg har meget svært ved at vurdere om det er værd at købe et ældre high-end TV fremfor et moderne, billigere TV.

Måske er det noget for Flatpanels at undersøge? :)
azfe skrev: 09 dec 2020, 11:40 low end tv meget ringere da de ikke benytter zone styring af baggrundslys
Hvornår indførtes zonestyring i LED-tv? Tænker at det er en forholdsvis ny teknologi i tv i den dyrere ende?

For det første så giver zonestyring ikke nødvendigvis et bedre billede under alle forhold og i alle typer billeder. For det andet så mener jeg at ældre highend tv ikke havde zonestyring, så derfor så kunne det da godt være interessant at undersøge hvordan et ældre highend tv klarer sig imod et af de bedre 2020 entry-level TV.
Af lennon
Mener da zonestyring var aktuelt da de første LCD (Samsung) introduceredes med LED som baggrundsbelysning for måske 15 år siden ? Og lige siden har Samsung som bekendt prøvet at bilde folk ind,at LED er en helt anden teknologi en LCD - senest og mest vellykket, ved at sætte et Q foran LED . .
Af Beckham
IT-Bruger skrev: 09 dec 2020, 17:41
azfe skrev: 09 dec 2020, 11:40 low end tv meget ringere da de ikke benytter zone styring af baggrundslys
Hvornår indførtes zonestyring i LED-tv? Tænker at det er en forholdsvis ny teknologi i tv i den dyrere ende?

For det første så giver zonestyring ikke nødvendigvis et bedre billede under alle forhold og i alle typer billeder. For det andet så mener jeg at ældre highend tv ikke havde zonestyring, så derfor så kunne det da godt være interessant at undersøge hvordan et ældre highend tv klarer sig imod et af de bedre 2020 entry-level TV.
Enig...zonestyring er bestemt ikke garant for god billedkvalitet. Jeg ved ikke om det giver så meget mening med den sammenligning du nævner, da 2020 entry level tv jo heller ikke har zonestyring.