Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mrpinchy
Jeg tror det eneste der er at gøre er at prøve dig frem, jeg er ikke nogen hardcore gamer men spiller da en masse forskellige spil fra tid til anden og personligt vil jeg heller have en lidt mere "langsom" skærm, som viser ens farver, belysning og kontrast over hele billede fordi det for mig er meget mere tydligt.
Ville fx aldrig bruge penge på en W2207h, forskellen i farverne fra top til bund er simpelthen bare for stor i mine øjne, men på den anden side kan man også læse om mange som er utroligt glade for den og den har også nogle rigtig gode farver efter min mening.

Jeg vil også sige køb en skærm og brug din 14dags returret, hvis du ikke syndes om den, thats that :)
Af MightyFuma
oki

ønsker ikke hale på min mus hehe

det ville sige jeg skal kigge efter et S-IPS panel?

Da det panel har lige stor rise og fall tid så der er slør på begge sider, men ville musen så stadig ha hale eller ville det være bedre da der er slør fra begge sider.

Det ville sige der ville altid være slør på en Fladskærm?
Af TYBO
Hale efter musen får du ikke på nogle nye skærme i dag.
Men input lag kan forekomme og det kan gøre skærmen umuligt at game på hvis man er hardcore gamer. Min gamle S-IPS skærm var UMULIG at game på pga input lag...skal aldrig have et ind i mit hjem igen.

Desuden er de grimme da de er alt for tykke og tunge.

Men hvis gaming er vigtig så ville jeg klart gå efter et TN panel..du skriver jo også selv at prisen spiller en rolle.

Gå efter en 22".
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er grimt, tykt og tungt? S-IPS teknologien "fylder" ikke mere end TN. At du har haft en gammel skærm med inputlag kan næppe føres videre til NEC 20WGX2!

Og for lige at gøre tingene helt klart:
Trailing, slør og hvad det ellers kaldes kan optræde på alle former for skærme. Det forsvinder ikke på magisk vis fordi du vælger en model der er baseret på S-IPS. Det er alt sammen flydende krystaller og den eneste ting der er forskellig for de enkelte typer er måden krystallerne drejer på.

Bottom line: Du kan altid fremprovokere trailing på en fladskærm og der vil nok gå et godt stykke tid før du IKKE kan. Det er muligt at du ikke vil se det, men det er et spørgsmål om tolerence. På din CRT er der skam også spor efter musen - prøv eksempelvis at vise en helt sort baggrund og træk musen henover dén.
Af TYBO
Ja man kan fremprovokere det men det er ikke det samme som at man vil se det i spil.
Jeg har intet set på min 5ms 22".

Det jeg mente var dybden på en non TN skærm er en del større end på en TN skærm. (Alle dem jeg har set).
De er også væsentlige tungere. F.eks. kan du ikke tage en normal billig vægarm og montere den derpå da den er for tung. (Den til 150kr i harald nyborg).

Det med at farverne ikke er helt perfekte som i går så meget op i på dette site er INTET til sammenligning med at det pisser en af at skærmen hele tiden halter bagefter når man gamer.
Hvis ordene gaming+billig kommer op som parameter hos den som søger så er det TN man skal se på.

Min gamle S-IPS er ikke ældre end den NEC skærm som I er så store foretalere på dette site.

Move on...der er en grund til næsten alle skærme på markedet er TN paneler. Det er det som folk vil have til deres PC og der er her udviklingen er på...S-IPS har jo stået stille de sidste par år.

Jeg synes du skal tage den 22" LG som har været til test på denne side. Den ser fin ud or fair til prisen...du kan dog spare lidt penge ved en billigere model uden den store forskel.

Kender faktisk flere som har skiftet deres S-IPS ud med TN...også den NEC. Det er simpelthen for mange penge at have stående i en 20" og 20" suger med den opløsning + de sutter i spil.

Husk at med betragningsvinkler så sidder man jo altid lige foran skærmen og konen kan så lidt dårligere se fra siden hvis man ser noget pr0n :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sikke noget vrøvl. Der er ikke noget der dikterer at en skærm baseret på andet end TN paneler er større eller tungere end andre skærme. Et pragteksempel på dette må være Samsung 193P, som har samme dimensioner som en LG L1982U. Udseendet af skærmen afhænger udelukkende af hvordan producenten vælger at udforme sine modeller.

Hvis du ikke har prøvet at spille på nogle af de nyere S-IPS eller VA paneler, så synes jeg du bør afholde dig fra at kommentere på deres måde at håndtere spil, eller i det mindste nedtone din måde at udtrykke dig på.
Af muttleydk
MightyFuma skrev:har siddet og kigget på fourmet her lidt nu og syntes faktis at den her lyder rimlig nice BenQ X2000W eller X2200W

men der er forskel på de to hvad de indholder så hvad skal man tag efter

http://www.benq.com/products/LCD/?produ ... e=features

og den anden

http://www.benq.com/products/LCD/?product=1269

Hele den der nye X serie, er blevet meget omtalt mange steder for at indeholde BFI(Black Frame Insert), en metode der snyder øjet, så ting virker hurtigere osv osv.. Det sjove ved denne nye serie, som har 4 modeller, er at det kun er 22" modellen, altså X2200W, som faktisk tilbyder BFI..

Det er rent fusk at lave reklame der viser at hele serien har BFI, og så er det kun 25% af serien der faktisk holder det en reklame viser..

Men det kan kun vise at producenter kun har en ting i hovedet, og det er salg! Så lav produktionsomkostninger som muligt, skal helst ikke holde meget mere end garanti perioden ud osv osv.. At TYBO skrev at der er TN paneler i de fleste nye skærme fordi det er det folk vil ha, fik mig til at grine og græde på samme tid, det kan ikke være mere forkert, det er fordi TN paneler er billige = flere solgte enheder = mere omtale..

Der kommer jo heller ikke flere og flere reklamer i TV og alle steder, fordi kunder ønsker det, nej det er for at sælge..

Men nok om det, tro hvad i vil.. ikke min hovedpine..

Om BFI er fedt eller ej, ved jeg ikke, men det er nok den vigtigeste forskel på de 2 modeller, efter den faktiske størelse på skærmen..
Af MightyFuma
tak for dit input, er stadigi tvivl har hvert ude og se på skærme i dag men ved bare ikke hvad jeg skal så ja jeg er på bare bund endnu desværre :/

så lidt på den nye LG så da meget fin ud som den stod der i butikken hehe
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvordan kan du stadig være på bar bund? Du har fået temmelig mange inputs indtil videre, men idet du skifter mening et par gange om dagen, så er det temmelig svært at rådgive.

Hvad leder du efter? Et TN panel, som er hurtigt til spil, eller en skærm med et panel der giver dig præcise farver og høje betragtningsvinkler? Du får ikke begge dele. LG's nye model er vist allerede blevet foreslået op til flere gange og i flere forskellige tråde, men hvad er det ved den model du ikke bryder dig om?
Af MightyFuma
det er det ramus snakker om jeg skal være heldig at få en uden for meget lys i bunden den er jeg ikke så glad for at høre :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét kan du jo ikke gardere dig imod uanset hvilken model du vælger. Alle skærme har en hvis sandsynlighed for at lide af dette problem.

På et eller andet tidspunk må du gøre op med dig selv hvad det reelt er du har brug for og enten vælge den skærm du selv synes er prisen værd, eller tage imod de råd vi giver dig hér. Du har trods alt 14 dages returret på en skærm, så du kan altid returnere den hvis du er utilfreds.
Af muttleydk
Som tingene ser ud idag, finder du IKKE en skærm der er god til alle ting, om så du ligger 50.000,- på bordet.. Den findes bare ikke..

Så du bør indse at den skærm du køber idag, er en vente-skærm, en skærm du må leve med indtil det perfekt bliver lavet..

Når først du har indset at du ikke kan få alt, kan du bedre, (eller det kunne jeg i hvert fald), leve med de ting som ikke er helt i orden..

Og som yakken siger, har du via nettet + få butikker returret, selvom du prøver skærmen derhjemme, og det er faktisk bedste løsning. Du finder ikke mange steder i Danmark hvor de har et stort udvalg af skærme, og du på samme tid kan teste dem under samme forhold.. Besøger du forskellige butikker, bliver man nemt snydt af Lyset i butikken og ikke mindst Signalet..

Det er tit i en butik kun muligt at se en Flash Demo på skærmen, som bare viser en masse crap med en masse farver som får enhver skærm til at fremstå super lækker.. Det er utrolig få steder du kan stå og lege med Windows, og især spil er meget svært at komme til..

Så læs så meget du kan på nettet, bestil og prøv, det er bedste måde efter min mening.. Er der så noget helt bestemt du ikke kan leve med på den testede skærm, kan man ret sikkert hjælpe dig her.

Jeg kom til denne side med samme forventning som mange kan jeg se, en forventning om at en eller anden super ekspert kunne pege på bedste skærm for mig.. Men desværre er det med skærme som med musik, en smagssag hvad der er bedst, altså nu når man ikke kan få en skærm der er god på alle områder.. Det du sætter pris på, er en anden måske ligeglad med..

Spørger du mig hvilket musik der er godt, siger jeg et, yakken noget andet osv osv.. Det samme med skærme som det ser ud idag :(