Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I går kastede jeg håndklædet i ringen og hentede et 65HZ2000 til 24.895 hos Milo i Rødovre. I det mindste med 6% bonus fra forbrugsforeningen, så reelt 23.400. Jeg havde håbet på lidt lavere pris, men gad ikke vente mere.

Anyway, jeg havde en plan om at få TV'et kalibreret, men er lidt usikker på hvordan det spiller sammen med Dolby Vision IQ og lys sensor automatikken.

Jeg er godt klar over at Dolby Vision IQ også slår lidt billedbehandling til, men det tiltaler mig alligevel at billedet tilpasser sig omgivelserne. Hvis man får det kalibreret vil man vel ende med nogt ISF Dark og ISF bright, men vil sensoren overhovedet bruge de indstillinger?
Tillykke med dit HZ2000 :-)

Når indholdet er i Dolby Vision, så slår TV'et over i særlige Dolby Vision-billedprofiler. Til Dolby Vision-indhold har man ikke længere ISF-billedprofilerne. Dolby Vision-profilerne er prækalibreret, men naturligvis til masseproduktion så ikke til højeste præcision. Så vidt jeg husker har Panasonic foruden de normale Dolby Vision-billedprofiler lagt Dolby Vision IQ som en særskilt: i denne kan man også justere på diverse håndtag ifbm. en kalibrering. IQ er dynamisk tone-mapping, så den vil justere lyskurven afhængigt af billedets type/scene og input fra lyssensoren i TV'et.

Præcis hvad der foregår i denne proces ved kun Dolby; deraf Dolby Visions øgenavn "black box". Men det ser ud som om, at der sker mest på lys og en mindre regulering på farver, afhængigt af daglys/aftenlys i omgivelser og scenen i indholdet. Dette er ikke nødvendigvis uforeneligt med kalibrering, men den vil jo ændre billedet i forskellige retninger.
Rasmus Larsen skrev: 27 nov 2020, 09:42 Tillykke med dit HZ2000 :-)
Jo tak, det er godt nok et flot billede den kan præstere. Først blev jeg lidt grimt overrasket, men så skiftede jeg fra "Normal" til "Filmmaker" og så blev jeg glad igen :)
Så vidt jeg husker har Panasonic foruden de normale Dolby Vision-billedprofiler lagt Dolby Vision IQ som en særskilt: i denne kan man også justere på diverse håndtag ifbm. en kalibrering.
Ja, den var ihvertfald separat fra feks Normal vs Filmmaker. Jeg slog nemlig Dolby Vision IQ på, og det slog helt klart *ikke* Filmmaker eller lignende til. Så man må gå udfra at Dolby Vision IQ så bruger ens nuværende profil som baseline, også skruer op hvis der er meget lyst i rummet?

Men såvidt jeg forstår så bruges lyssensoren også på SDR materiale? Men det kan selvfølgelig være det er det samme der gør sig gældende der.
Præcis hvad der foregår i denne proces ved kun Dolby; deraf Dolby Visions øgenavn "black box". Men det ser ud som om, at der sker mest på lys og en mindre regulering på farver, afhængigt af daglys/aftenlys i omgivelser og scenen i indholdet. Dette er ikke nødvendigvis uforeneligt med kalibrering, men den vil jo ændre billedet i forskellige retninger.
Mit håb (og forståelse fra HDTV test review) er at sensoren ikke piller ved billedet hvis der er tilstrækkeligt mørkt ( hvad det så lige betyder ), dvs den kun griber ind hvis der reelt er "brug for" det (altså bortset fra at den slår noget IFC/noise reduction etc til på "min" af uforklarlige årsager som I også skrev i testen).