Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har fået lov af kæresten til at øge vores tv-budget fra 4000 til 5000 fordi elgiganten har et tilbud på Q70T til 4990,- og skriver for at høre om nogen vil advare mig mod at købe det.

Egentlig skulle vi bare have et tv til at se netflix og lign. men jeg har et lille ønske om en ps5 på et tidspunkt. Så tænker dette tv dækker vores ønsker rigtig godt prisen taget i betragtning, da den har hdmi 2.1 og 120hz

Jeg har set en del reviews på nettet, og de slår særligt hårdt ned på at modellen er kant belyst. De siger at den ikke rigtig "popper" fordi belysningen (nits) ikke er særlig høj. Dog kan man på rtings.com se at den har et ganske fornuftigt kontrast forhold hvilke er vigtigst for godt billede ikke?

Hvis jeg skulle købe et tv med local dimming ville jeg bare være bange for halo/blooming om undertekster etc.

Nogen der kan dele erfaringer med tv'et? Jeg var oppe og se på det i elgiganten og kunne ikke se et problem for mit vedkommende, men de spillede heller ikke rigtige HDR film

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70t-qled
Q70T er vel nok, sammen med Sony XH90, bedste indgange til HDMI 2.1. LG har også HDMI 2.1 i nogle af deres LCD-modeller, men de har IPS LCD-panel (svag kontrast), så jeg synes Q70T og XH90 er bedre valg. Du får ikke en god HDR-billedoplevelse med Q70T pga. kantbelysningen. XH90 vil på HDR være et skridt op pga. zone-styring, men jeg synes stadig ikke, at HDR er "godt nok".

Hvis du ikke har set Q70T med HDR-indhold, så synes jeg, at du skal forsøge at få det demonstreret. Det der teknisk sker, når et LCD TV med kantbelyst LED får et HDR-signal er, at bagbelysningen hæves ret markant. Det udvasker sort, men gør det muligt at komme op i højere lysniveauer. Og når HDR-indholdet signalerer endnu højere lysniveauer, så kan der sendes et yderligere, kortvarigt boost til LED-belysningen. I praksis "rykker" man bare udgangspunkt for kontrasten i stedet for at udvide kontrastforholdet. Dertil kommer, at strømforbruget typisk får et ordentlig nøk op.

Så jeg vil nok sige, at fordelen primært bliver muligheden for at spille i op til 120Hz.
Tak for svar Rasmus, der var da en som vidste noget om noget :D

Når du siger man blot rykker udgangspunktet, så ændrer det vel ikke på at kontrastforholdet stadig er godt? Men forstår at man så mister de naturtro sorte farver.

xh90 er det denne? https://www.pricerunner.dk/pl/2-5219191 ... ign-Priser

Har du et bud på et 55" 4k 100hz+ smart tv med local dimming? hdmi 2.1 er ikke et krav (du skal ikke til at starte den store jagt for min skyld, bare hvis du lige havde kendskab til en du har et godt indtryk af)
Kontrastforholdet regnes som forskellen mellem det mørkeste og det lyseste; hæver du bundniveauet for "sort", vil du ikke kunne holde samme kontrastforhold!

Med hensyn til dit valg af TV, så kan du ikke forvente at få det hele for det halve (som jeg ofte gentager).
Dit valg af TV virker umiddelbart som et af de bedste til dit behov, indenfor det budget, du har stillet til rådighed.
Ønsker du bedre ydelse, må du smide mere i kassen!
Jep, det er Sony XH90. Se også yderligere info om Sony XH90 i TV-databasen her: https://www.flatpanels.dk/sony_xh90_2020.php

Jamen egentlig synes jeg, at Sony XH90 og Samsung Q80T er de bedste bud i denne prisklasse, HDMI 2.1 eller ej. Vil du flere store skridt op af billedkvalitetstrappen (med HDR og HDMI 2.1 til 4K120), for en relativ moderat prisstigning, så kig på 55" LG CX OLED til 8.888 kroner.
Vi bruger TV ofte, men har nok ikke så høje krav. Indtil nu har vi nøjes med et 32" sony lcd tv fra 2010, så det siger jo lidt om det. Bliver spændende med vores første 4k tv :) Så kan vi næste gang vælge at gå højere.