Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja emnet har været oppe før og nej har ikke kunne finde svar ;)

Er parallelimport så farligt, hvis sælgeren oplyser at en evt repration foregår i Danmark?

Som jeg har forstået diverse debatter er (det eneste) minus ved parallelimport, at man kan risikere at fjernsynet skal sendes til langbortistand for at blive fix'et...

Glæder mig til svar...
Af Bliss
Problemet ligger i at vi i danmark har et af verdens bedste reklamationssystemer, det betyder bla, at hvis dit tv går i stykker og det bliver lavet i Danmark, så skal du har dit tv tilbage inden for 30 dage ellers pudser du bare forbrugerstyrelsen på dem.
Sådan er det langt fra alle steder, prøv at søge på pixmania som ligger i frankrig. Utallige mennesker har oplevet at deres varer enten er forsinkede i flere uger, eller at dere reperationer kan tager flere mdr. Man kan stadig pudse forbrugerstyrelsen på dem, men det hjælper bare intet, hvis de følger fransk lovgivning. Samtidig har du muligheden for, at få kontakt med sælgeren, hvis det er købt i danmark, du kan snakke et forståeligt sprog og du kan oftest møde op hos dem hvis de begynder at komme med søforklaringer om at tingene er blevet væk under transport, hvis vedkommende du taler med sidder i sydafrika, så er han pænt ligeglad med hvor sur du er
Af niels_1984
Bliss skrev:Problemet ligger i at vi i danmark har et af verdens bedste reklamationssystemer, det betyder bla, at hvis dit tv går i stykker og det bliver lavet i Danmark, så skal du har dit tv tilbage inden for 30 dage ellers pudser du bare forbrugerstyrelsen på dem.
Sådan er det langt fra alle steder, prøv at søge på pixmania som ligger i frankrig. Utallige mennesker har oplevet at deres varer enten er forsinkede i flere uger, eller at dere reperationer kan tager flere mdr. Man kan stadig pudse forbrugerstyrelsen på dem, men det hjælper bare intet, hvis de følger fransk lovgivning. Samtidig har du muligheden for, at få kontakt med sælgeren, hvis det er købt i danmark, du kan snakke et forståeligt sprog og du kan oftest møde op hos dem hvis de begynder at komme med søforklaringer om at tingene er blevet væk under transport, hvis vedkommende du taler med sidder i sydafrika, så er han pænt ligeglad med hvor sur du er
Som jeg skrev har selskabet oplyst at reperationen foregår i Danmark, så derfor er der ingen chance for at mit tv kommer til frankrig eller andre lande. Så er ikke sikker på jeg forstår dit svar.
Af Bliss
ja det kan godt være de siger det bliver lavet i dk, men hvem henvender du dig til hvis du ikke har fået produktet tilbage? sælgeren self og de skal så rette sig efter deres regionale lovgivning, samtidig kan du ikke være sikker på de reelt laver det i DK, sælgere siger mange ting, har selv været i El-giganten, og ved hvor meget lort jeg lukkede ud den gang for at få handlen i hus
Af niels_1984
Bliss skrev:ja det kan godt være de siger det bliver lavet i dk, men hvem henvender du dig til hvis du ikke har fået produktet tilbage? sælgeren self og de skal så rette sig efter deres regionale lovgivning, samtidig kan du ikke være sikker på de reelt laver det i DK, sælgere siger mange ting, har selv været i El-giganten, og ved hvor meget lort jeg lukkede ud den gang for at få handlen i hus
Altså spørgsmålet gik jo på om der var andre problemer med parallelimport, hvis produktet bliver lavet i DK (og det må jeg gå ud fra når sælger oplyser det i en mail)???

Og med hensyn til lovgivning, så er firmaet dansk og bosat i sønderborg og skal derfor rette sig efter dansk lovgivning derunder købeloven.
Af Bliss
ok, så kan jeg ikke se de store problemer i det, så længe det er dem som hænger på alt besværet. Det der ligger i det er, at de danske importører ikke gider rode parallelimporterede varer så hvis man køber over nettet kan det give problemer, men hvis du køber i et dansk firma overtager de reklamationsansvaret og er underlagt samme regler som alle andre. Vær dog opmærksom på at du nok ikke får menuer på dansk og tjeck at det du vil købe understøtter nordisk standard
Af niels_1984
Hvor er yakken når man har brug for ham. haha

Fjernsynet jeg overvejer at købe parallelimporteret er Panasonic TH-42PX70E og prisene er 8.616,00 DKK, hvilket i mine øjne er billigt for dette fjernsyn. 8)
Af Bliss
yakken vil svare det samme som han lige har gjort til mig, vent til px80 kommer :P kigger også på px/pz80
Af niels_1984
Bliss skrev:yakken vil svare det samme som han lige har gjort til mig, vent til px80 kommer :P kigger også på px/pz80
men prisen bliver jo nok også skruet i vejret, når der kommer ny udgave. Budgettet bliver ikke større end det er nu, da SU'en ikke gør det muligt ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PX70 bliver jo ikke ringere af at PX80 udkommer, så hvis egenskaberne ved PX70 tiltaler dig, så er der intet i vejen for at tage den nu. Der kommer altid noget nyt, men det specielle ved dene sag er jo blot at PX80 vitterligt kun er få dage fra lancering.

Forvent dog ikke at prisen på PX80 bliver sammenlignelig med PX70's nuværende pris lige foreløbigt, med mindre du køber i udlandet eller hopper med på et fælleskøb på recordere.dk.
Af niels_1984
yakken skrev:PX70 bliver jo ikke ringere af at PX80 udkommer, så hvis egenskaberne ved PX70 tiltaler dig, så er der intet i vejen for at tage den nu. Der kommer altid noget nyt, men det specielle ved dene sag er jo blot at PX80 vitterligt kun er få dage fra lancering.

Forvent dog ikke at prisen på PX80 bliver sammenlignelig med PX70's nuværende pris lige foreløbigt, med mindre du køber i udlandet eller hopper med på et fælleskøb på recordere.dk.
Tak for svaret yakken, godt du er der når man har brug for det!! ;) Hvad jeg hører om px70'eren, er det jo bestemt ikke et dårligt køb - selvom der hele tiden kommer nyt!!

Har du læst det første af denne tråd og kan du evt komme med lidt hjælp?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er næppe farligt at købe en parallelimporteret skærm uanset hvad. På nuværende tidspunkt er det nok også ved at være din eneste mulighed for at få en PX70.

Hvis det oplyses at TV'et repareres i DK, så må man næsten gå ud fra at det er sandt, men problemet opstår jo først hvis noget går i stykker. Du skulle ikke have nogen andre gener mht. selve TV'et.

Husk desuden på at hvis du køber eksempelvis hardware til en PC, så er det også oftest importeret andre steder fra. Mange forhandlere har aftaler med danske serviceværksteder, som står for reperarationerne af eksempelvis PC-skærme. De sendes ikke eksempelvis direkte til Samsung Danmark.
Af Kratz
Der lader til fortsat at være en del forvirring om parallelimport, så skal vi ikke lige tage den igen.

Parallelimport betyder, at et firma i Danmark importerer varer fra et andet EU land (og ikke fjernøsten som det ind imellem har været foreslået).

Varen købes derfor ikke direkte fra et andet land, da man i givet fald ikke længere snakker parallelimport.
Det betyder samtidig at man er dækket af den danske købelov.
Af Augu
Rigtigt at man har dansk garranti. MEN man har IKKE mulighed for f.eks hos Samsung og LG, at gøre brug af deres nordic service. Den giver onsite reperation, og DOA service, og det er kun på deres tv købt i Danmark, af deres Nordic service!