Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mads.hildebrandt
Min bror har udvalgt disse to fladskærme, men han kan ikke helt regne ud hvilket vil være det bedste valg. Han kommer fra et 40” så begge vil virke store på væggen.
55”eren bruger en del mere strøm. Det er i klasse B.
Hvad ville I vælge?
Vedhæftede filer
2210381A-7375-4D48-A358-2934E38AE75F.jpeg
2210381A-7375-4D48-A358-2934E38AE75F.jpeg (152.92 KiB) Vist 1641 gange
Af PeterD
Ingen af dem..Jeg ville bruge 1000 kr mere og købe et 55" OLED, så han får noget billedkvalitet som er langtidsholdbart.

Tvinges jeg til at tage stilling, så bliver det Q80T LCD da den lokal styring af lyset og...(marginalt) bedre højtalere ;)
Senest rettet af PeterD 24 nov 2020, 20:43, rettet i alt 1 gang.
Hans fjernsyn står tæt på et vindue, hvorfor jeg tænker et QLED vil fungere bedst. Hvorfor tænker du OLED er mere fremtidssikret? OLED er da en noget ældre teknologi en QLED.
(spørger kun fordi jeg har meget lidt viden om det selv)
QLED i sin nuværende form er blot et LCD-TV, hvor man bruger Quantum dots til at få et bredere farverum og højere lysstyrke. Teknikken er ikke ny.

Q80T er teknisk set det bedste af de to, hvor Q70T reelt er et Q60R fra sidste år og nok smager mere af lowend end highend. Q80T svarer teknisk til et Q70R fra sidste år.
Af PeterD
mads.hildebrandt skrev: 24 nov 2020, 20:22
(spørger kun fordi jeg har meget lidt viden om det selv)
Det er jo det med at QLED i version 2020 er et LCD tv som alle producenter laver.

(ja, ja. Undskyld jeg gentager mig selv men folk bliver fortvivlede over Samsung's marketingsord). I øvrigt et glimrende tv, men her kalder vi en spade for en spade og skærer ind til benet.

En grund til at vælge deres LCD skærme er deres glimrende antirefleks på skærmen.
Af Supergris
"Noget billedkvalitet som er langtidsholdbart"? Den har jeg ikke hørt før...

Det er nu langt fra alle Samsungs skærme, der har deres "glimrende" antirefleks, men Q80T har, hvilket jeg faktisk lige har sat spørgsmålstegn til i en anden tråd, hvor jeg linkede til dette, som blot var det første, der dukkede op ved at google fænomenet:

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/ ... -p/1559374

Det kunne være spændende at høre, om der er nogle brugere herinde, der ser det som et problem?

Det lader ikke til, nogle har bemærket, der er tale om TV i to forskellige størrelser?

Jeg har den mening, at størrelsen skal man ikke gå på kompromis med, men billedkvaliteten skal selvfølgelig også være til at holde ud at kigge på.

Du skriver ikke noget om, hvor langt din broder kommer til at sidde fra skærmen, hvilket jeg vil mene, er afgørende for valg af TV, uanset om de begge "virker store på væggen"...