Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ribs
Hej alle...

Nu har jeg læst en del, både her på siden og andre steder rundt om på nettet - Men synes nu indlæringskurven er ret stejl mht. de her fladskærms tv.

Jeg har på baggrund af det jeg har læst (og måske forstået) dannet mig nogle idéer og tanker omkring mit nye tv, så håber der er nogle der kan/vil be-/afkræfte min 'viden'.

Først og fremmest har jeg fundet frem til at LCD, vil passe bedst til mig. Dette bunder hovedsagligt i problemerne omkring burn-in på Plasma - Givet, problemerne mht. dette er blevet mindre efterhånden som teknologien er blevet bedre, men er dog stadig et problem. Derfor har jeg ikke lyst til at investere flere tusinde kroner og risikere at mit tv kiggeri bliver forstyrret af en ujævn ”lyssætning”. Har også hørt at plasma tv ikke kan tåle at ligge ned – kan det virkelig passe?? Lyder alt, alt for skrøbeligt for mig?!
Så derfor LCD.

Full HD vs. Non Full HD… Har ved hjælp af beregneren her på siden, beregnet mig frem til at jeg skal have omkring 70” hvis jeg vil kunne se alle de lækre detaljer ved Full HD – Lad os bare sige, at 70” kommer IKKE til at ske, så dette taler imod Full HD. Mine tv kanaler kommer heller ikke i HD – endnu et minus mod Full HD. Der skal dog tilkobles både PS3 (Spil + BD) og Computer (Spil + Video), hvilket taler for Full HD.
Så hvad vægter højest?? Overvejer dog at se HD materiale via Internettet, har bare ikke helt lige fundet ud af hvordan og hvorledes endnu + Kan godt lide tanken om at være ’fremtidssikret’ ved at købe Full HD i det tilfælde af at jeg får digital kabel/parabol – Er dog ikke et kriterium der burde indgå på nuværende tidspunkt!!
Så jeg er lidt på vaklende fod mht. Full HD vs. Non Full HD – som sagt hvad vægter højest?? (Hvis det ikke er for subjektivt et område?)

Jeg har også brugt beregneren til at finde ud af at jeg burde sidde med et 42” tv taget afstanden i betragtning, hvilket passer fint med hvad jeg selv havde forestillet mig og hvad jeg har lyst til at have stående fremme.
Så her er jeg rimelig afklaret – 42”!

Så langt så godt… Hvad er næst?? Features??
Det eneste jeg lige kan komme i tanke om er HDMI. Da jeg skal have både PS3 og Computer koblet til skal jeg mindst bruge 2 HDMI indgange – Ved ikke helt om jeg skal koble min DVD til eller bare nøjes med PS3 til at afspille DVD… I så tilfælde skal jeg bruge 3 HDMI indgange, men uanset vil en ekstra ’backup’ indgang ikke være i vejen, så 3 HDMI indgange burde være det jeg går efter.
Så altså 3 HDMI indgange!

Nu synes jeg at jeg har fundet frem til de største kriterier for mit nye tv – Er der så nogle bestemte mærker man skal gå efter og nogle man skal undgå?? Jeg har kigget lidt rundt på forum og har set anbefalinger for både Panasonic, Pioneer, Sony, Sharp, LG og en del mere – Så her er jeg lost… Der er måske ikke nogen der udmærker sig mere end andre?? Synes dog at have lagt mærke til at Panasonic bliver nævnt i samme åndedrag som Plasma, så når jeg går efter et LCD burde jeg måske gå uden om dette mærke?? Kan de ikke finde ud af at lave LCD??

Så er der jo også lige prisen… Jeg har ikke sat mig nogen øvre grænse, da jeg er af den opfattelse at jeg ikke har noget imod at ligge en del gryn, hvis jeg virkelig føler at jeg får noget for pengene!! Men hvad jeg lige umildbart havde forestillet mig var omkring 10.000,- Men som sagt, får jeg SÅ meget mere ud af at give 6000,- ekstra, skal det ikke ødelægge handlen – plejer dog at arbejde ud fra tanken om at dyrest ikke altid er bedst!

Så for at opsummere… Jeg leder efter et 42” LCD tv med/uden Full HD og 3 HDMI indgange (Er vel ikke det store krav til et nyt tv??) til en pris på omkring 10.000,- +/-

Er der noget jeg har glemt?? Håber på en masse godt input fra jer godtfolk!

//ribs
Af Mads...
Det ser ud til at have lykkedes dig, at finde frem til svar på de fleste af dine spørgsmål selv. Hvad angår Full HD/HD ready, så er det jo ligegyldigt om du ser DVD i full HD, hvis du alligevel ikke kan se forskel på en skærm under 70 tommer.

Mit bedste råd til dig er at tage ud i en ordenlig butik så som LCD-planet, HiFi-klubben ell. lign. og så kigge dig omkring på skærmene (og sørg for at få dem til at vise et fjernsynssignal). Det kan lyde fantastisk fint med en 42 tommer fladskærm, der både har full high definition, 100 hertz teknologi, kontrastplade osv. men endnu bedre er det altså at have et fjernsyn med et ordentligt billede! ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det under alle omstændigheder ligegyldigt om man ser DVD på fuld HD eller ej også selvom du havde en 200" skærm. DVD er kun på 576 liniers opløsning, så kvaliteten bliver ikke bedre bare fordi du får flere pixels på den skærm der viser det.

Hvis der ikke bliver vist fuld HD materiale på skærmen, så er det ikke engang nødvendigt at overveje hvor tæt du sidder på skærmen eller noget som helst andet - så har du ikke brug for det, punktum.
Af ribs
Mads... skrev:Hvad angår Full HD/HD ready, så er det jo ligegyldigt om du ser DVD i full HD, hvis du alligevel ikke kan se forskel på en skærm under 70 tommer.
Men hvad så med Blueray og PS3?? Jeg må nok ærligt indrømme at jeg har svært ved at se fidusen ved FullHD hvis det eneste man kan bruge det til er at sidde klods op og ned af sit tv. Kender ingen der sidder max. 1,5 m væk fra sit 32" tv - uanset om det er lcd, plasma, crt, fullhd eller hd ready :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med fuld HD materiale kan du benytte vores applet på forsiden til at se hvor tæt du bør sidde på din skærm for at få udbytte af opløsningen. Jeg skal da indrømme, at du ikke er den eneste, der ikke kan se fidusen ved fuld HD i disse skærmstørrelser...

Når vi kommer op i nogle ordenlige størrelser, såsom med projektorer, så kan vi begynde at snakke om fuld HD igen, men på et 42" TV til stuen, så ligger fuld HD altså ret langt nede på ønskelisten for mit vedkommende.
Af Otto J
ribs skrev: Men hvad så med Blueray og PS3?? Jeg må nok ærligt indrømme at jeg har svært ved at se fidusen ved FullHD hvis det eneste man kan bruge det til er at sidde klods op og ned af sit tv. Kender ingen der sidder max. 1,5 m væk fra sit 32" tv - uanset om det er lcd, plasma, crt, fullhd eller hd ready :)
Du har helt ret, der er ingen "fidus" ved at have 1080P på en lille monitor. "Fidusen" ved 1080P er at lave et tv-system der er så godt at du kan bruge det uafhængigt af hvor stort et billede du vil lave. Dvs. blu-ray er godt nok til at du kan side 3 meter fra et 100" billede uden problemer. Om du vælger at gøre det er naturligvis frivilligt, men hvis du vælger et mindre billede, så får opløsningen samtidig mindre betydning. Det er der bare ikke ret mange der har forstået, flertallet af befolkningen tror at antallet af pixels er en meget væsentlig faktor på et tv.
Af ribs
Oki, så har jeg læst noget mere, blevet en smule klogere og meget mere forvirret... :s

Jeg har taget hele LCD vs Plasma delen op igen, og hælder mest til Plasma på trods af risikoen for burn-in + har læst en masse godt om Panasonic's skærme.

Jeg er også blevet overbevist om at jeg ikke har behov for FullHD, og istedet for at bruge pengene på FullHD, så bruge dem på kvalitet.

Nå, men... Jeg var så begyndt at se mig lidt lun på nogle af Panasonic's skærme, da jeg fandt ud af at opløsningen enten skulle være 1366x768 eller 1920x1080 for at få det mest optimale ud af at bruge den til at surfe på nettet med. Eftersom jeg ikke har brug for FullHD, så må det vel være 1366x768 jeg skal gå efter. Panasonic har bare ikke nogle skærme der passer på disse specs - Så nu er jeg på bar bund igen... ;;)

Så håber lidt der er nogen der kan foreslå en god skærm??

Specs.: 42", non-FullHD, opløsning på 1366x768, Plasma/LCD (Hælder dog mest til Plasma)

/me are confused!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, problemet med plasma er til dels at de fleste modeller har 1024x768 punkters opløsning pga. den måde hver enkelt pixel er lavet. Det kan være et handicap hvis skærmen skal bruges til PC-brug. Der er næsten ingen modeller der har 1366x768 punkter, med mindre du går op i 50" verisoner. Priserne er til gengæld ret høj og størrelsen er måske for stor til dig.

Selvom du ikke direkte har brug for fuld HD, så kan du dog stadig benytte en skærm der har denne opløsning, såsom PZ70 fra Panasonic. Når du surfer på nettet kan du jo godt drage fordel af opløsningen, selvom du måske lige skal rykke lidt tættere på eller sætte skriftstørrelsen lidt op i Windows.

Hvor meget "surf" snakker vi om her? Hvis du vil erstatte din PC-monitor med dette TV, så begynder burn-in jo at blive lidt mere af en risiko fordi eksempelvis Startknappen altid sidder samme sted i Windows. Hvis vi kun snakker om halve til hele timer hver dag, så skulle du dog være sikker nok.
Senest rettet af Torben Rasmussen 25 feb 2008, 19:51, rettet i alt 1 gang.
Af ribs
yakken skrev:Hvor meget "surf" snakker vi om her? Hvis du vil erstatte din PC-monitor med dette TV, så begynder burn-in jo at blive lidt mere af en risiko fordi eksempelvis Startknappen altid sidder samme sted i Windows. Hvis vi kun snakker om halve til hele timer hver dag, så skulle du dog være sikker nok.
Den skal ikke erstatte mit monitor, kun bruges som et alternativ - til hurtigt at finde noget på nettet uden af skulle til at rejse mig fra sofaen + poker - så chancen for burn-in burde ikke være så stor på det punkt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mine forældre benytter deres 42" Samsung plasmaskærm til deres mediecenter og det fungerer nu udmærket, når man først lige har vænnet sig til opløsningen.

Hvis jeg var i dit sted, så ville mit valg stå imellem:
PZ70 - 1:1 pixelmapping uden skævvridning
PX80 - Nyt panel og generelt et spændende produkt
Samsung Q97 i 50" - Meget skærm for pengene (og den har indbygget screensaver)
Af ribs
Tror også jeg vil vente med at gøre noget før end jeg har set de nye produkter fra Panasonic