Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mengholm
Mit 8 år gamle TV skal pensioneres. Tog derfor i Power for at se på et samsung TV som var på blackfriday-tilbud til 3999. Det skuffede på billedkvaliteten. Endte i stedet med at købe et LG 55Nano866NA til 8000 kr. (normalt 9999.).
Sælger frarådede OLED pga risiko for burn-in og fordi vi har en ret lys stue med mange vinduer.
Nu er jeg kommet hjem og er blevet i tvivl om jeg har købt det rigtige TV for mine penge. Kan se man kan få LG OLED55CX for 8888 kr. Er der nogen som kender det TV jeg har købt og kan fortælle om det er godt eller skidt? Kan ikke finde særlig meget om den model jeg har købt på flatpanels.
Det skal hænge i vores stue og bruges af forældre og 3 små børn til alm tv-kiggeri (netflix, ramasjang, disney+, samt lidt playstation).
Har meget lidt fortstand på det selv og vil sætte stor pris på jeres råd og vejledning.
På forhånd tak.

ps. 55NANO866NA kunne først leveres om 10 dage og derfor har jeg lidt betænkningstid.
Af lennon
Kender ikke det LG TV du er endt ud med. Men tendensen er, at LG’s LCD TV ( nano osv) langt fra er toppen af superligaen . Hvorimod LG’s OLED indtil videre ikke overgås af noget som helst andet på markedet overhovedet . . (!) Lys-output på OLED er for de fleste mere end rigeligt, i selv meget oplyste stuer ( - drivhuse undtaget) . Jeg vil helt klart anbefale , at foretage en retur af nuværende - og så tage udganspunkt i OLED . . .
Af henrik.yde
Kan kun erklære mig enig i lennons udsagn. Og så vil jeg lige tilføje (endnu en gang), at sælgerne i Elgiganten og Power er verdens dårligste rådgivere. De vil kun sælge det der giver dem mest bonus og /eller profit. Priserne på OLED er så lave at de næsten ikke tjener noget på at sælge dem, derfor vil de hellere sælge et dårligere produkt de tjener mere på, eller får en bonus for at sælge. Og oveni det, er de klar til at tilbyde div. forsikringer + kalibrering. Så køb du roligt OLED55CX.
Brugeravatar
Af hans123
Dit indlæg er en del af samme historie man får når sælger i supermarkeder skal være rådgivere.

Sælger anbefaler det de tjener mest på.

Men er du selv tilfreds med købet er det helt fint. Men LG LCD tv ligger lidt i den dårlige ende.

Og deres OLED ligger i toppen af billed kvalitet
Af Globulus
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/nano85

"The LG NANO85 is a 4k LED TV in LG's NanoCell lineup. It has decent overall performance with very good out-of-the-box color accuracy, but it doesn't perform well in dark rooms. It has a low contrast ratio, poor black uniformity, and its bad local dimming feature could be very distracting at times. However, with an IPS panel, it has wide viewing angles, and it has impressive reflection handling if you want to place it in a bright room. It has a quick response time, but there's duplication in motion, which could be distracting. Luckily, it has a low input lag, responding to your actions quickly."

Så for at plukke:

- "it has impressive reflection handling if you want to place it in a bright room"
- "it has a low input lag, responding to your actions quickly"

Et OLED TV er som at kigge på et spejl, hvis man ikke har særdeles godt styr på lysindfaldet:
https://www.avsforum.com/threads/reflec ... d.2970154/

3 små børn der kigger Ramasjang med logo er måske heller ikke den bedste anvendelse af et OLED.

Prisen på 8.000 kr. er også - foreløbig - lav for en 55NANO866, men det vil være en høj pris for dén model om blot få måneder. F.eks. er 55SM9010 (bedre model fra sidste år) nede i 4.700 kr.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... /887/10618
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4906901 ... ign-Priser

Jeg vil ikke kategorisk afvise "NanoCell"-modellerne, men så skal det være hvis man vil have et billigt TV når et eksemplar i 9000-serien er på slagtilbud - ikke når en model kun har været på markedet nogle få måneder og prisen stadig er oppe i OLED-territoriet.

Foreløbig endnu en tilfreds sælger.
Af Mengholm
Tak for jeres gode respons.
Var i power i dag og annullerede min ordre. Ville købe OLED55CX i stedet men sælgeren blev nærmest desperat ved med at forsøge at sælge nanoLCD TV. Han påstod de havde masser af kunder som havde burn-in efter få måneders brug og at skærmen maksimalt ville holde 4-5 år ved alm brug. Han sagde Bilka havde måtte skifte deres demo model ud mindst to gange alene i år fordi den ikke virkede mere. Det hele virkede temmelig overdrevet og ret useriøst. Det endte med at jeg gik over til naboen (Elgiganten) og stillede de samme spørgsmål. Her fik jeg faktisk god rådgivning og svar som var i overensstemmelse med de efterhånden mange tests jeg har læst de sidste par dage. Sjovt nok havde de kun haft enkelte reklamationer vedr. burn-in ifølge sælgeren som virkede reel.
Så nu er der indkøbt 55” OLED CX og jeg glæder mig til at hente det i morgen :-)