Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey..
Jeg havde oprindeligt tænkt mig at købe et Samsung M87, men er efterhånden blevet overbevist om jeg skal købe et Panasonic tv. Nu er jeg bare i tvivl om hvilket? Det skal være et 42 tommer.. Har set på følgende modeller:
1)PZ700E, 2)PZ70, 3)PX700, 4)PX70, 5)PX80
Vil helst holde et budget på 10.000+/-. Ser tv, spiller PS3, ser blu ray, ser dvd film og film fra min computer.. Nogen der kan hjælpe med fordele og ulemper ved de ovenstående tv? Hvad passer bedst til mine behov? og til mit budget er der så evt et Pioneer eller andet i hellere vil anbefale?
Håber i kan hjælpe.. På forhånd tak:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Ingen Pioneer til 10.000 kr. Sådan er det bare.
2. Der er ingen der har testet PX80 serien endnu, så det er ret svært at spå om hvorvidt du bør vente på den.
3. PZ70/PZ700 koster for meget til dit budget, så hvorfor se på dem? Det samme vil PX80 gøre når den bliver lanceret.

Det koger det vist ned til PX70 tror jeg?
jeg skrev 10.000 +/-.. Dvs at hvis i kunne anbefale kraftigt at jeg lagde lidt ekstra i så kunne jeg jo gøre det.. Hvis du ikk ser på budget, hvad sys du så jeg skal vælge? eller hvad du får mest får pengene af? Er der stor forskel på de forskellige modeller jeg har nævnt? hvornår kommer der anmeldelser af PX80 fra denne side?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi ved endnu ikke hvornår vi får PX80 til test, men de første anmeldelser på nettet er ret positive. Der er allerede én tråd her i forum der linker til de tests der er offentliggjort indtil videre.

Efter alt og dømme så er PX80 et ret godt køb til prisen.
selvom PX80 er det nyeste erstatter den jo ikke pz70 eller pz700.. hvad ville jeg skulle vælge af de tre? synes pz700 er lidt dyr.. hvorfor skiller den sig så megt ud i prisen?
er px70 langt fra de andre? prisen tiltaler mig selvfølgelig mest, men er det fordi du ikke får mere end præcis det du betaler for.. også i forhold til de andre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som så ofte før, så har alle disse emner været vendt utallige gange herinde og hvis du søger på modelnavnene, så kan du se hvad forskellene på dem er.

PZ modellerne er dyre fordi de har mange pixels. Ikke nødvendigvis fordi de er denne procentdel bedre end PX70. Hvis du vil have fat i et PX70 eksemplar, så er det nok med at skynde sig - de er ved at være udsolgt overalt.
Af mortena1980
Muligvis et dumt spørgsmål, men Px70 har ifølge Hifipriser en opløsning på 1024*768.

Er denne lave opløsning en konsekvens af, at det er en plasmaskærm og de bare har disse lave opløsninger eller bruger man en anden beregningsmetode til plasmaskærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en konsekvens af pixelstørrelsen på plasma-TV. Hver enkelt pixel er ikke kvadratisk, men rektangulær, så derfor bliver 1024x768 effektivt til et 16:9 format.
Af mortena1980
Nå okay, men billedekvaliteten er ikke dårligere?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dårligere end hvad?
De 1024 pixels kan du ca. skelne på 3 m afstand hvis skærme er på 42". Dvs. alt derover kan dit syn ikke skelne alligevel.

Dér hvor opløsningen måske kommer til at se lidt sjov ud er når du fodrer skærmen med et billede fra din PC og vil surfe på nettet. Her vil det se lidt strukket ud fordi du kører med 1:1 pixelmapping. Ved TV, film og alt andet, så sørger skærmen selv for at billedet er korrekt proportioneret, så dér vil du ikke opleve nogen skævvridning af billedet.
Af ribs
yakken skrev:Dér hvor opløsningen måske kommer til at se lidt sjov ud er når du fodrer skærmen med et billede fra din PC og vil surfe på nettet. Her vil det se lidt strukket ud fordi du kører med 1:1 pixelmapping.
Hvilken opløsning skal tv'et så kører med for at billedet ikke bliver 'strukket' ved surfing på internettet??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1366x768 eller 1920x1080.
Arhh... jeg kan bare ikk finde ud af hvad jeg skal vælge.. :o Jeg er i tvivl om jeg skal ligge et par tusind mere i og købe et PZ70 eller måske PX80 eller om jeg skal købe PX70 eller en Samsung M87.. jeg skal ikke bruge skærmen til at søge på nette via pc men har tænkt mig at se flere downloadede film derpå.. og så skal billede også bare være godt på normal tv og PS3.. min bror ha lige fået en M87 og sys det nærmest hakker lidt ved hurtige bevægelser eller sån.. hjælp for en sidste gang.. hvad skal jeg vælge?!?!