Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa alle i kære brugere.

Jeg var idag i power på udkig efter et tv.
Efter meget sludder, blev jeg overtalt til at købe LG 65" 4K LED TV 65nano866na 2020 model for 8500 kr.

Jeg ville høre om jeg er blevet overtalt til at købe noget de kunne tjene godt på, eller om de egentlig har givet mig et godt råd og køb. De påstod at det var det bedste tv til prisen overhovedet i den tommer jeg ville have.

Jeg har ellers meget opslugt af oled, men de blev ved med at sige at det eneste forskel der er, er at den sorte farve er meget mere sort. Og den er tyndere, og har et lidt bedre billede kvalitet. Men at oled havde mange fejl pt, med billeder der kan brænde fast efter noget tid. At man vil blive irriteret af at se tv med vinduer i baggrunden om dagen pga oled er med glas og derfor er meget spejlende og lcd har det bedre der.

Hvad tænker i? Og er der tv til samme pris som er meget bedre? Har i links til dem?
Jeg vil egentlig bare gerne have et tv som er fremtidssikret, som kan spille ps5 og se film uden problemer osv. Og går meget op i kvalitet af billede, dog ikke hvis det skal koste over dobbelt så meget. Mit budget er 9000kr.

Håber i kan hjælpe 💪 god aften.
Jeg har 30 dages returret. Så kan sagtens komme ud og få penge tilbage hvis købet er tåbeligt gjort :) men er det ikke træls at kigge på oled hvis der er spejlbillede hele dagen på tv?
Så godt den Sony, men det er jo for sent hehe.
OLED er på ingen måde hverken bedre eller værre mht. refleksioner end andre TV.
Jo større skærm, jo flere refleksioner, men da de har relativ høj lysstyrke, er det som regel ikke et problem, med mindre der er tale om specielle forhold, der som regel kan afhjælpes.

Det er i øvrigt ikke kun OLED, der bruger glas i konstruktionen, da det er at foretrække i forhold til diverse plastik-typer, når man sammenholder klarhed i billedet.
De er så behandlet med anti-coating, som er effektivt i forskellig grad, men de fleste skærme er glossy.
De sælgere er verdens dårligste rådgivere, de vil helst sælge det de tjener penge på, eller får en bonus for at sælge. Om så de skal fylde dig med løgn og latin. Det har jeg (desværre) selv oplevet.
Mht coating, så undervurderer I måske hvor effektiv den rent faktisk er. Uden den anti-refektive coating på enhver skærm, så ville det være et rent spejl. Der ville til gengæld være dobbelt så høj lysstyrke og OLED ville for længst have ramt 2000 nits. Refleksionerne i OLED er lavere end LCD (Samsungs Q-wide undtaget), fordi der er langt færre lag, der kan reflektere lys - ikke pga “glas”.
Ja Elgiganten har lokket dig til at købe det de tjener mest på.

Oled er meget bedre end LG LCD tv. Men dit budget rækker ikke helt til et 65” oled
Her skal du være på prisjagt og lid heldig

Brug aldrig supermarked som rådgiver og vurder aldrig billedet i en butik
Men altså. Jeg kan godt vente, og så se om jeg kan finde et godt tilbud på 65 tommer oled? Da det er meget bedre end lcd til prisen? Og følge tilbuds jagten. Er det hvad i anbefaler?
Og kan det godt lade sig gøre omkring de 9000kr?

Men der blev sagt meget med billedet brænder hurtigt fast i oled, plus det næsten umuligt at se tv om dagen hvis der er vinduer, pga lysstyrken er ikke særlig høj på oled, og så det spejler sig mere end lcd 😃
Vi har vist rundet den med refleksionerne? Ang pris på OLED, så er alt jo ren spekulation. Ingen ved hvordan Black Friday bliver i år.

Burn-in findes der en del tråde om, så du kan med fordel søge her i forum.
henrik.yde skrev: 12 nov 2020, 21:05 De sælgere er verdens dårligste rådgivere, de vil helst sælge det de tjener penge på, eller får en bonus for at sælge. Om så de skal fylde dig med løgn og latin. Det har jeg (desværre) selv oplevet.
Det har de altid været.

Blev fratalt i at købe Panasonic Plasma og i stedet købe et Samsung LCD tv, som sælgeren påstod gav et meget bedre billed. Heldigvis er nogle af Elgigantens sælgere blevet lidt mere fornuftige med tiden, da det var lidt for åbenlyst at de fik penge for at sælge bestemte mærker. Nu kan de faktisk anbefale OLED.

Heldigvis kan Hr/Fru Danmark altid søge råd herinde :)
Du kan søge på 65" under 9.000 kr.:
https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV#pric ... 8760=65_65

Der er nogle varianter af Sony 65XG85xx (2019), men den mest interessante model i skrivende stund er nok Samsung QE65Q80R til 8.000 kr. hos Elgiganten eller Power:
https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV#pric ... 8760=65_65

Linket til Elgiganten fungerer dog ikke og Power har den kun på lager i en enkelt butik.

8.500 kr. er bestemt ikke en dårlig pris for 65NANO866 set i forhold til den almindelige pris for denne model, men det er bare ikke et specielt godt TV. Særligt ikke når man fra tid til anden kan få et 65" OLED til under 10.000 kr.

Lige her og nu er det nok noget af det dårligste tidspunkt at købe et nyt TV på. Jeg vil anbefale, at du får dine penge tilbage og venter til Black Friday eller en måned eller to mere. Der skal nok dukke et eller andet op.

Hvis du vil være "fremtidssikret" mht PS5 kan du tage udgangspunkt i denne artikel (eller lignende artikler): https://www.gamesradar.com/best-tv-for- ... -series-x/

Find en model, du er interesseret i, og vent til den kommer ned i en pris, hvor du vil være med.