Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fresh
Hej Forum,

Jeg har lige bestilt et 55XG95 til 5999 i Elgiganten.

Jeg har ikke nørdet TV i maaange år, men det var her min research førte mig hen, da behovet kom for et nyt 55" TV til stuen.

Senest jeg købte TV var et Samsung KS8000, men efter lang tid med Tizen og Samsungs skod fjernbetjening fik jeg mod på Sony og Android TV i stedet. Netop kan jeg se at den nye fjernbetjening der medfølger XG95 har fået en overhaling, hvilket tiltaler mig. Min store anke mod KS8000 har været den daglige betjening efter jeg er gået over til ren streaming. Alle apps er fyldt med fejl og de ser ikke ud til at blive opdateret længere..

Mine præferencer er 1. billedkvalitet, 2 fysisk minimalistisk design og 3 daglig betjening. Og nej jeg gider ikke have en Apple TV til, den synes jeg også er forfærdelig.

Jeg kan godt læse i reviews af XG95 at den får kritik ang HDR/blooming, men her bliver den også sammenlignet med LG C9 OLED og Samsung QR9000 som i dag i hvert fald er markant dyrere.

Jeg tænker at hvis man sammenligner med Samsung QR70 som ligger på 5000kr i dag, så er casen klar til Sonys fordel?

Hvad synes i er mest bang for bucks 55" lige nu?

/Fresh
Her er en sammenligning af de to TV, hvor det tydeligt fremgår at XG95 kan frembringe en hel del mere lys. Derudover er Q70T et kantbelyst TV uden zonestyring, hvorimod Sonyen er bagbelyst med zonestyring. Så valget burde derfor være indlysende til Sonys fordel.
https://www.displayspecifications.com/e ... e8b2105d7f
Hej.

Jeg købte 65" udgaven af XG95 for ca. 2 måneder siden i Elgiganten og her er lidt hvad jeg synes om TV'et.

Det har erstattet et 55" LG TV fra 2013, så billedkvaliteten er selvfølgelig markant forbedret. 4K HDR indhold fra Youtube og Netflix står kniv skarpt, og farver og kontrast synes jeg ikke, at jeg har set bedre i forhold til, hvad jeg har set i butikkerne. Især TV'ets indbygget Dolby Vision picture mode til Netflix Dolby Vision indhold er flot.

Sort er også markant forbedret men ikke på OLED niveau, da man stadig kan se i overgangene, at det er local dimming LCD. Især ved HDR indhold er det tydeligt og jeg ser det samme som reviews nævner om blooming. Faktisk lyser undertekster så kraftigt ved HDR indhold, at det er distraherende. Så for at kunne holde det ud, har jeg måtte ændre dem fra at være hvide til grå eller halv transparente.

Betjeningen fungerer som den skal. Fjernbetjeningen er god og navigeringen i menuer er hurtig, og i og med at det er Android TV, er der de apps, der skal være.

Jeg har dog efter købet fundet ud af at Sony åbenbart har problemer med strømforbruget under standby med deres Android TV. Det er under al kritik, at de ikke overholder EU lovgivning om strømforbrug under standby for elektronik, og at myndighederne ser igennem fingre med det.

Det var først efter købet, at jeg læste om det på fora og sandt nok, da jeg satte en strømmåler til, kunne jeg se at TV'et i standby efter få minutter starter op (uden at tænde skærmen) og bruger knap 50 Watt, for derefter at gå i standby og bruge 0,5 Watt igen. Dette bliver det ved med at gøre, så standbyforbruget vel nærmer sig de 10 Watt i gennemsnit.

Selv om jeg kun gav 6999kr for TV'et fortryder jeg alligevel købet og burde have ventet til Black friday og købt et LG CX. Især når jeg bedst kan lide at se film og serier i en mørk stue. Der lægger man lidt for meget mærke til blooming.
Alt efter hvad man kommer fra og hvor meget man går op i det
Men Xg9505 store problem er og bliver når der ses dolby vision/HDR der er rigtig meget blooming i mørke scener i forhold til både 2 år ældre XE9005 og 1 år ældre XF9005 samt ikke mindst det nye 2020 XH9505
Kiggede selv på et sidste år i stedet for mit gamle XE9005 men sprang over det da jeg havde set noget kendt film HDR indhold på tvet det var en del værre en mit XE
Kan man leve med det blooming får man et rigtig godt tv der performer på rigtig mange måde.
Tv'et motion er som altid med sony helt i top hvis der feks skal ses noget sport
Har læst at XG95 har et wide angle filter som går ud over kontrast, og kan give regnbue striber hvis lyskilder rammer fra en bestemt vinkel på panelet, så det er grund nok til at holde sig væk fra denne model.
Beckham skrev: 05 nov 2020, 23:10 Det er korrekt at XG95 har wide angle filteret, men det gælder kun i 75" og op efter.
Nice, så er den tilbage på shortlisten, fik den forvekslet med XH95, som har filter fra 55".

Nu skal jeg bare finde ud af om jeg kan leve med deres Dolby Vision implementering. Tager nok forbi hifiklubben eller lign for at se den in reel life. :)
henrik.yde skrev: 26 okt 2020, 11:00 Her er en sammenligning af de to TV, hvor det tydeligt fremgår at XG95 kan frembringe en hel del mere lys. Derudover er Q70T et kantbelyst TV uden zonestyring, hvorimod Sonyen er bagbelyst med zonestyring. Så valget burde derfor være indlysende til Sonys fordel.
Trådstarter henviste til Samsung Q70R, som er et bedre TV...
Supergris skrev: 06 nov 2020, 01:15
henrik.yde skrev: 26 okt 2020, 11:00 Her er en sammenligning af de to TV, hvor det tydeligt fremgår at XG95 kan frembringe en hel del mere lys. Derudover er Q70T et kantbelyst TV uden zonestyring, hvorimod Sonyen er bagbelyst med zonestyring. Så valget burde derfor være indlysende til Sonys fordel.
Trådstarter henviste til Samsung Q70R, som er et bedre TV...
Tjo..

Ifg. Rtings som nogle foretrækker er sammenligningen her mellem X950G og Q70R her:

"The Sony X950G and the Samsung Q70R both have very similar performance. The Sony X950G has marginally better reflections, which is great if you have a room with many light sources. The Samsung Q70R, on the other hand, delivers deep and more uniform blacks in a dark room, thanks to the high contrast ratio and excellent black uniformity."

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 0r/764/782

De ser meget ens ud så det er nok hvilket mærke man foretrækker?

Men der er vel returret hvis XG ikke lever op til kravene?