Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter Hansen 77
Hej
Nu er der snart Black Friday så jeg skal handle nyt TV
Jeg regner med at bruge omkring 10.000 kr.
Hvad vil I så foreslå jeg skal købe?
Skal jeg vælge OLED eller QLED eller? Det skal være 55”
Jeg går ikke så meget op i spil, har dog en PS 4 som engang imellem er i brug.
pft.
Af Anders_Risager
I hvilket miljø skal tv'et bruges?

Jeg ser feks tit tv i dagslys pga arbejdet og valgte et "billigt" led bagbelyst lcd panel fra Sony..

For mig gav det ikke mening at bruge så mange penge når jeg primært bruger tv'et til at se nyheder og en film en gang imellem. Billede

Sendt fra min SM-N970F med Tapatalk

Af Anders_Risager
Peter Hansen 77 skrev:Det skal stå i stuen som vender mod nord.
Okay, skal der ses tv i dagslys?

Det skal lige siges at jeg langt fra er ekspert, jeg har bare selv lige været møllen igennem.

Bruges tv'et meget?

Sendt fra min SM-N970F med Tapatalk

Af PeterD
Peter Hansen 77 skrev: 05 nov 2020, 21:00 Hej
Nu er der snart Black Friday så jeg skal handle nyt TV
pft.
Kig efter OLED med mindre du ser tv i en meget oplyst stue

QLED er, skåret ind til benet, et andet typisk reklameord for LCD som alle producenter laver.

Philips, Sony, LG og Panasonic laver alle OLED, så der kan du starte, husk dog på at der ikke er voldsom forskel på billedet så det er mere
dit preference af Smartdelen der måske kan gøre udfaldet.

PS. Beslut dig helst inden du går ind i butikken, for sælgeren skal nok gøre sit til, at butikken sælger dig det tv de tjener mest på. Desuden kan du ikke vurdere billedet i butikken, da det typisk er sat på butiksmode. Farver og lys er skruet op på de skærme de gerne vil sælge og ned på den, som de ikke tjener så meget på..

https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1169844738

Når det er sagt så formår Samsung på deres LCD/qled skærme at have et skærmfilter som, skulle der være nogenlunde enighed om, er knap så reflekterende som nogle af konkurrenternes paneler.
Af Waqas
Q80T og op efter har dette anti glare filter, men ikke i de mindre størrelser, Samsung qled har så andre mangler som gør at jeg vil fravælge dem, blandt andet ingen Dolby Vision, og så har de problemer med sort niveau når man bruger hdr sammen med vrr, noget med ikke nok ressourcer så tv slukker en del dimming zones, du kan tydeligt se det i Vincent Teoh's video.

Jeg er selv på udkig efter nyt tv, men synes bare at jeg bliver ved med at finde fejl og mangler, på de tv jeg har kigget på, lige nu står valget mellem panasonic hz1000 eller sony ag9, og ag9 har ikke ordentlig Dolby Vision support, suk...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Peter Hansen 77 skrev: 05 nov 2020, 21:00Nu er der snart Black Friday så jeg skal handle nyt TV
Hvis du ikke allerede kender den, så har vi en liste med købsanbefalinger her: Købsanbefalinger: TV-skærme, mediebokse & TV-lyd
Af Dunzaus
Waqas skrev: 05 nov 2020, 23:16 Q80T og op efter har dette anti glare filter, men ikke i de mindre størrelser, Samsung qled har så andre mangler som gør at jeg vil fravælge dem, blandt andet ingen Dolby Vision, og så har de problemer med sort niveau når man bruger hdr sammen med vrr, noget med ikke nok ressourcer så tv slukker en del dimming zones, du kan tydeligt se det i Vincent Teoh's video.

Jeg er selv på udkig efter nyt tv, men synes bare at jeg bliver ved med at finde fejl og mangler, på de tv jeg har kigget på, lige nu står valget mellem panasonic hz1000 eller sony ag9, og ag9 har ikke ordentlig Dolby Vision support, suk...
Hvad er fejlende ved LG's C modeller, udover at operation systemet ikke opdateret?
Af Gromit
Du kan"generelt" få de store og dyre kvalitets OLED fladskærme billigere på mange andre tider af året end lige netop BF, hvis man "gider" at gøre sin research, og hvornår man skal slå til - præferencer & budget taget betragtning.

Diverse lavpris LCD & QLED fladskærme vil sandsynligvis være et typisk marketingstunt på BF. ;)
Af Beckham
Har ikke lige styr på statistikkerne, men hvis du kigger på BF oversigten herinde for 2019, så var der mange OLED skærme på bud.
Af ziphnor
Gromit skrev: 06 nov 2020, 22:54 Du kan"generelt" få de store og dyre kvalitets OLED fladskærme billigere på mange andre tider af året end lige netop BF, hvis man "gider" at gøre sin research, og hvornår man skal slå til - præferencer & budget taget betragtning.

Diverse lavpris LCD & QLED fladskærme vil sandsynligvis være et typisk marketingstunt på BF. ;)
Så skal man typisk hen et godt stykke *efter* BF dog. Kig feks på Pana 65HZ950, den blev sat 9000kr ned på black friday og kom først længere ned i marts. LG 55C9 blev sat ned fra ~12k til 8k. Phillips 65OLED854 blev sat ned fra 23k til 15k (laveste pris inden da 21k).