Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Millemis skrev:eARC/HDMI 2.1 (for at få ‘bedre’ lyd fra tv’et og til SoundCenteret) er noget nært unødvendigt på nuværende tidspunkt.
Det ville kun give mening, hvis du tilslutter en bluray-spille direkte til tv’et (og ikke til SoundCenteret) hhv at du (selv) har (lavet) 1 til 1 kopier af Bluray/UHD-bluray’er, som ligger på en NAS og afspilles - med fuld HD-lyd - via en mediafspiller-app på tv’et.
Alt andet lyd - fra Netflix og co - er komprimeret i Dolby Digital plus (uafhængigt af om det er med/uden Atmos-data)....og det klarer en HDMI 2.0-opkopling fint.

N.B. ‘ høje bitrate-formater Dolby Atmos og DTS‘ - Atmos er ikke et højbit-format i sig selv, men et sæt metadata, som fint kan bruges sammen med Dolby Plus.....det forudsætter altså ikke, at lyden er i HD-format.

MM
MM, som du skriver.... via medeafspiller-app på tv’et..... findes der en(app) der kan det, på Harmony?
Synes det er øv at man ikke kan afspille den fulde hd-lyd fra fx Bluray rips i et Harmony tv, umiddelbart ikke muligt som jeg forstår det. Lidt underligt at der på soundcenteret er et mærkat hvor der står “DTS-HD” ......
Plex skulle kunne det - men om det så også gælder Plex som app på et LG-tv, ved jeg ikke.
Se f.eks her: https://support.plex.tv/articles/21207 ... ia-player/
De fleste sværger til en Nvidia Shield-boks (med Plex), som så tilsluttes til SoundCenteret.

Hvis der står på SoundCenteret, at det understøtter DTS-HD, betyder det at det selv kan afkode dette format - dette kunne jo f.eks komme fra en tilsluttet Bluray-afspiller.

Der hersker megen mystik, om tv’enes evne til at videresende (passthrough) lyd i originalt format.
Det er heller ikke alle specifikationer i HDMI 2.1-protokollen, der er i brug, selvom der skulle være 2.1 i produktet.
Fornyligt var der iøvrigt stor diskussion om defekte 2.1-boards i diverse A/V-receivere.

Jeg kender ikke nogen, der kan svare fyldestgørende på disse ting - er der det, så er de da velkomne med forklaringen her!
Som sagt - de fleste, der har rips med fuld DTS-HD hhv Dolby TrueHD, lader disse afkode i en ekstern boks som f.eks Shield’en.

Personligt kan jeg ikke forestille mig, at B&O indlader sig på at putte 2.1 boards i Harmony/Eclipse (dvs i SoundCenteret)........der er alt for få af deres kunder, der har brug for dette.

MM
Ud fra det billede på forrige side, lugter det helt klart en 48" baseret på LG CX, med mulighed for forskellige fronter, som måske kunne være en tilpasset Beosound Stage🤔
Produkt mæssigt hænger det jo meget godt sammen med de øvrige LG skærme, som har fundet vej til både Harmony og det nye Eclipse, så er hele paletten i spil😀
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15