Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Leder efter et nyt større TV til stuen..

Jeg har sparet lidt penge op til nyt grej (og nej det er ikke feriepengene jeg taler om, de står stadig på opsparingen) og jeg overvejer et nyt tv.

Det skal være stort, jeg tænker omkring 65" eller mere, gerne 75".

Budgettet er 12-15.000,-

Vi ser film, serier og nyhederne, primært via den nye "Chromecast with Google TV", men også Blu-Ray film via en PS4...

Vi ser fjernsyn og film på alle tidspunkter.
Jeg er efterskolelærer, så nogle gange vil jeg gerne se fjernsyn, eller en film om formiddagen (med masser af lysindfald) inden feks en aftenvagt på jobbet.

Lyden sendes over B&O anlægget (BeoMaster 6500 og BL8000 og Yamaha subwoofer), så tv'ets lyd er ikke så vigtig, dog skal det have en digital udgang, gerne optisk ud, så den kan komme ud i min dac og derfra over i anlægget.

Jeg har ikke helt styr på OLed, QLed og hvad der ellers er på markedet, men jeg tænker at der nok er et par stykker herinde der har stået i samme situation som jeg.

Stuen er stor, så størrelsen på tv'et er jeg ikke begrænset af.

Hvad skal jeg kigge på i det prisleje?

Er der teknologier der er bedre end andre til mit behov?

De Bang & Olufsen folk jeg kender sværger til LG C9 panelet, men det har jeg kun råd til hvis jeg køber et 65".

(Billedet er af mit nuværende setup med et ældre 46" Philips 46PFL5007T/12 fjernsyn.)BilledeBillede

Sendt fra min SM-N970F med Tapatalk

Senest rettet af Anders_Risager 24 okt 2020, 14:16, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
Det er et kantbelyst TV som ikke er i stand til at generere en særlig høj lysstyrke sammenlignet med andre såkaldte Q-modeller fra Samsung. Hvis du derimod går op i 80T vil det være langt bedre, men også en hel del dyrere. Samsung TV fra 2020 er generelt set ringere end dem fra 2019. Tænker måske at dette her fra Sony kommer lidt ned i pris omkring Black Friday.
https://www.hifiklubben.dk/sony-kd65xh9 ... d65xh9505/
"The Frame er ikke værd at gå efter rent billedmæssigt, men ser sikkert pænt ud hængende på en væg. Qled og LCD er i princippet det samme, hvor nogle af Q-modellerne er i stand til at frembringe meget lys. OLED er en helt anden teknologi, som du kan læse mere om her på sitet.
Senest rettet af henrik.yde 24 okt 2020, 15:59, rettet i alt 1 gang.
Af Anders_Risager
henrik.yde skrev:Det er et kantbelyst TV som ikke er i stand til at generere en særlig høj lysstyrke sammenlignet med andre såkaldte Q-modeller fra Samsung. Hvis du derimod går op i 80T vil det være langt bedre, men også en hel del dyrere. Samsung TV fra 2020 er generelt set ringere end dem fra 2019. Tænker måske at dette her fra Sony kommer lidt ned i pris omkring Black Friday.
https://www.hifiklubben.dk/sony-kd65xh9 ... d65xh9505/
Jeg går ud fra at det mit indlæg om 75" tommer fjernsynet du refererer til og ikke det indlæg med det 65" The Frame tv fra 2019 jeg lagde op efterfølgende?

Af henrik.yde
Jeps , har tilføjet et par ekstra kommentarer
Af Jørn B N
Vi har et 65" OLED (Sony A1) og et meget stort lysindfald fra store vinduer der vender Syd/Syd-Vest og når solen står på, så skal vi have gardinerne for, da overfladen på moderne tv virker som rene spejl (uanset hvad reklamerne siger, de har af anti refleksbehandling, efter min mening).
Og selv med lyse gardiner trukket for, så står tvét ikke nært så godt om dagen, som når det er mørkt. Mange af farverne og kontrasten bliver simpelthen blændet af lyset. Og her kan du have fordel af et lysstærke LED/LCD tv, som kan have højere lysstyrke end Oled. Men når det er mørkere, vinder et Oled tv hver gang på farver og kontrast, det er en ren fryd at se på, specielt ved 4K eller Blu-ray.

Hvad angår størrelsen, ser det ud som du sidder ret tæt på tvét. Ud fra dine billeder skyder jeg på 2,5 meter??? - Vi har 3,5 meter og syntes 65" er en rigtig god størrelse, især fordi meget tv indhold ikke er af særlig god kvalitet og det kan ses og jo større tv, jo tydligere bliver det, hvis indholdet ikke er så godt. Hvis kvaliteten altid var på niveau med Blu-Ray eller 4K, ville det ikke være noget problem, men det er langt fra tilfældet, selv her i 2020.
Har du ikke noget imod at trække gardinerne for, når du skal se tv i solskin, ville jeg vælge et Oled, den billigste model du kan lide designet på, da der billedemæssigt er meget lidt forskel og det gode lydsystem har du jo og det er ofte lyden du betaler for, på de dyre modeller.

Held og lykke med dit valg :-)
Af lennon
Enig m Jørn B N _ Jeg tror mange undervurderer lysoutput på OLED. Og uanset,så er det altså langt fra optimalt at se TV i fuld dagslys . .
Af PeterD
lennon skrev: 25 okt 2020, 09:11 Enig m Jørn B N _ Jeg tror mange undervurderer lysoutput på OLED. Og uanset,så er det altså langt fra optimalt at se TV i fuld dagslys . .
Lysoutputtet var ellers et af QLED/LCD's helt store fanfarer da de blev lanceret..

Men ja. Tv i dagslys må betyde en smule afskærmning evt. tilpasning af tv'et i rummet, sådan har det været i over 50 år..
Af lennon
Samsungs topmodel i QLED serien i 2019 er vel stadig det ypperste, når vi snakker antirefleks og lysoutput ?
Af henrik.yde
Ja, helt klart, men Q90R er vist efterhånden helt udsolgt.
Var i butikkerne i dag og kigge på skærme...

Jeg var ikke synderlig imponeret over OLED for at være ærlig.

De er bedre end Qled, men ikke med en stor margen.

Fik også kigget på skærmstørrelser, 65" er stort, især når man kommer fra et 46" som jeg gør, men rygtet vil vide at man hurtigt vender sig til det.
Da vi købte vores 46" Philips i august 2012, kiggede vi også på et 55" som jeg husker det og jeg husker tydeligt at jeg ærgrede mig over størrelsen umiddelbart efter jeg havde monteret det på væggen.
Hvorfor valgte vi dog ikke et større tv, tænkte jeg.

Nu otte år efter, står jeg jeg i samme situation.
Jeg må i tænkeboks, der er skisme ikke andet for. Billede

Af Brian E
65" er minimum, men hvis du vil have større, er OLED ikke længere en mulighed indenfor budgettet. Jeg har kendt mange, der har erkendt, at de har købt for småt, men jeg kender ingen, der har erkendt, at de har købt for stort. Min kone vænnede sig til 65 på et par minutter og klager nu over, at det 55, vi har i soveværelset er for lille.

Vi lever fint med et billigt kantbelyst 65 LCD, men jeg forventer, at vi inden alt for længe skifter til et OLED, fordi de er kommet så langt ned i pris. Havde vi haft plads til 75, var det den vej, jeg ville gå, men vi sidder også lidt længere væk fra TV'et end jer. Jeg har ingen erfaringer med 75, men det giver mening, at kantbelyste TV kan får problemer på så stor en skærm.
Af PeterD
Anders_Risager skrev: 25 okt 2020, 23:52 Var i butikkerne i dag og kigge på skærme...

Jeg var ikke synderlig imponeret over OLED for at være ærlig.

De er bedre end Qled, men ikke med en stor margen.

Du kan ikke udlede meget fra at se på tændte tv i en butik (udover genskin i skærmen?)

Står tv'et i butiksmode, er det kalibreret,er farver og lysstyrke skruet lavt/ højt, er Eco tilstand slået til/fra osv.

Prismæssigt er der heller ikke stor margien mellem QLED/LCD og OLED.

Dét Philips hænger da flot og ser glimrende ud