Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,
Har lige købt et samsung q55r efter jeg ikke var tilfreds med det gamle. Men er meget skuffet over farven på skærmen, det er som om at billedet er meget mørkt og farverne virker bare ikke rigtige, kontrasten virker heller ikke som om det kan indstilles rigtigt.
Har oplevet 4-5 gange på en uge at billedet"ghoster" som på en computer skærm, kanal logo bliver dobbelt, cykelrytter bliver dobbelt, selv en kage skål bliver dobbelt. Endvidere kommer der tit et sløret skær omkring hoveder hvor det virker uskarpt.
Så er det, det nye tv der ikke dur, eller er det mit boxer tv med tagantenne der ikke kan levere et ordenligt signal, har lige haft antennemand på besøg, og han siger signalet er så godt som det kan blive, men parabol vil være at foretrække.
Hvad tænker i?
Hvilken model er der tale om?

q55r siger ikke så meget andet, end der er tale om et 55" TV fra 2019, men mit gæt er et "Samsung Q70R"?

Uanset model, så er det simpelt at tjekke, om det er TVet eller TV-signalet, det er galt med, blot ved at fodre det med et andet signal end TV-signalet; f.eks. kan du tilslutte en DVD- eller Blu-ray-afspiller, og se om det samme gør sig gældende.

Uanset hvilket TV, er det altid vigtigt at finde den bedste profil til det materiale, man ser, og bruge noget tid på at få det indstillet korrekt, da der som regel er slået alverdens digitale kredsløb til, og farver kontrast mm. som regel er overskruede.

Mange finder deres model i en test på nettet, hvor de kan få nogle fif til, hvilken profil de anbefaler, og hvilke ændringer de har foretaget i forbindelse med deres kalibrering.

Man kan altid starte og søge her på siden, om modellen er blevet testet, så hvis dit TV er et Samsung Q70R, så er testen her:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1560323491

Rtings er også ofte et godt sted at kigge:

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70r-qled
Ja det er et q70r. Og ja har læst test lavet kalibrerings indstillinger efter diverse forslag på nettet osv.. Men sort er bare for sort, hvid nogen gange for hvid, kan bare ikke få det lyst nok for at bløde det for sorte op. Har bare aldrig prøvet at skulle ind og justere på farverne enkeltvis. Har prøvet idag og uden held til noget positivt.
Som skrevet, prøv en anden kilde, og husk, indstillingerne gælder kun for den ene indgang...

Du kunne f.eks. prøve med Youtube, hvor du benytter det indbyggede smart-TV, da det lader til, du kun har prøvet med dit TV-signal, som kan være synderen...

Jeg har lige læst dit indlæg igen. Du skriver, du benytter Boxer-TV, som jeg formoder, du modtager med en boks?

Hvis dette er tilfældet, kan det være du bruger de forkerte indstillinger på din HDMI-indgang, hvor der er mulighed for "Normal" eller "Udvidet", det kan også hedde noget andet (hurtigt tjek, ser ud til du kan finde det under "External Device Manger", "Input Signal Plus") (I forbindelse med 4K og HDR), hvor det netop kan resultere i et rigtigt dårligt billede, hvor sort bliver for sort, uden mulighed for at se skygger mm., hvis det er forkert indstillet i enten TVet eller en evt. ekstern enhed, der er tilsluttet (de skal stå på det samme)...
Mit boxer signal er igennem ci+ modul. Det gamle tv havde også svært ved at vise et skarpt og flot billede. Men der var farverne og sort meget pænere.
Jeg tænker om det har noget med bitraten at gøre, for hvad jeg kan læse mig til ligger boxer i den lave ende.
Men prøver lige i eftermiddag at kigge på hdmi indstillingerne selvom det vel ikke betyder noget når det er med ci+ modul?
signal kvaliten på tvét siger 94 og 100%. Antennemanden jeg havde på besøg, sagde at man ikke kunne bruge de tal til noget, det er hvad signalet fra stikket i væggen som betyder noget, og den ligger på ca. 25(et eller andet jeg ikke huske) og det var han godt tilfreds med sagde han.
Har snakket med samsung support og er kun kommet til" prøv at nulstille alt" "ring tilbage hvis det ikke virker" Det virker ikke..
"Sort" kan sagtens være for "sort", hvilket vil resultere i, at shadow detail næsten er lig nul, hvilket igen vil betyde gråt er nærmest ikke eksisterende.
Som jeg skrev tidligere, kan dette skyldes, forkert indstilling af HDMI-indgangen, hvor der er forskellige opsætninger, alt efter om det er en 4K-enhed eller ej, der skal tilsluttes, men da der i dette tilfælde er tale om brugen af et internt ci+ modul, burde den mulighed kunne udelukkes...