Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Testdummy
Hej.

For ca 2 år siden(nok lidt mindre), stod jeg og min far for at skulle have nyt TV(ét hver). Det endte med at blive Philips 55PUS9002. Nu efter 2 år har begge TV'er, så meget burn-in at min far for 4mdr siden købte nyt TV og jeg nu står for at købe nyt.
Mit spørgsmål er så.... Er der noget omkring OLED teknologien der er gået min næse forbi?
At min far's TV fik Burn-in, havde jeg lidt forventet, da han ser rigtig meget flow tv. Men at det skete så hurtigt, havde jeg ikke regnet med.
Mht. mit eget, er jeg bestemt skuffet. I bunden af billedet, er det tydeligt at jeg bla. har brugt TV'et til at spille PS4, da der "tydeligt" har været en del af en HUD, fra en af de spil jeg har spillet. Men at midten af billedet, har en grå/grøn plamage, der får folk til at se syge ud(ændre folks hudfarve til det grå/grønlige), skuffer mig voldsomt.

Og her er så spørgsmålet. Er der sket noget indenfor OLED teknologien, der gør at Burn-in ikke er et problem mere?

Grunden til at jeg spørg er at jeg hele tiden ser købsanbefalinger/reviews af OLED TV'er, hvor folk ikke nævner noget om Burn-in. Samt at jeg har set at man er begyndt at lave OLED Gaming monitors, som ud fra min erfaring, lyder som den dårligste idé nogensinde.

Ud fra min erfaring med OLED og Burn-In, så er OLED et super fedt TV, hvis du er typen der bruger dit TV under 2 timer om dagen. Hvis du er typen der godt kan bruge det meste af en weekend, en gang imellem på at se film og eller spille computer/konsol, så hold dig langt fra OLED(selvom de markedsføre sig med "gaming"-aktige funktioner).
Af ziphnor
Det er et godt spørgsmål. Såvidt jeg har forstået er der ihvertfald noget med at levetiden for panelerne generelt er blevet bedre, hvilket helt sikkert hjælper noget (se evt https://www.flatpanelshd.com/news.php?id=1465304750 ). Derudover tror jeg også at der måske er sket noget i udviklingen af de "compensation cycles" som OLED TV kører når de er I standby (som forresten gør det er vigtigt at man ikke bare slukker TV'et helt, men rent faktisk lader det være i standby).

Selv har jeg fulgt med på de her to:

Af Testdummy
"(som forresten gør det er vigtigt at man ikke bare slukker TV'et helt, men rent faktisk lader det være i standby)."

Er vi ikke enige om at "standby" er når jeg slukker for TV'et på fjernbetjeningen og ikke tager strømmen fra TV'et?

Tak for dine video links. Dem havde jeg ikke set. Ud fra dem kan jeg forstå at én mulig faktor til at det er gået så hurtigt på mit TV, nok er opsætningen. Da jeg købte TV'et gik jeg på youtube og fandt en opsætningsguide. I denne guide sættes TV'et til 100 i brightness(mener jeg). Og det tyder på at det kan være en faktor.
Brugeravatar
Af Pede8000
Det var da sort uheld med 2 ud af 2 der får burn in. ØV!

Der er nok ikke sket det store med forebyggende foranstaltninger siden 17/18.

Jeg har selv den nævnte model i soveværelset. Jeg falder ofte i søvn med Stofa/ Youtube appen eller noget tredje kørende. Tv slukker selv efter en periode med inaktivitet. Jeg har det i stikkontakt konstant og lader det stå i stand by, samt lader det udføre de planlagte "rengøringsprogrammer"

Mit er ca 3 år gammelt og jeg oplever ikke problemer. Det "spiller" lige så godt som da jeg hev det ud af kassen.

Indstillingerne er de anbefalede, her på FP. (ISF/ Brightness 50) Tror du har ret i at det meget vel kan være problemet med brigtness på 100, det er hård kost for et OLED.

Blot hvad jeg gør, for at passe på mine OLED, det er ikke ret meget, men lader til at virke.

Edit: mit mønster minder meget om dit (i weekender ;-) ) Meget konsol og film. Nemt 10-14 timer på klokken.
Af bphhm
Testdummy - Prøv at søge på Burn in her på sitet så vil du se der er rigeligt med folk der har haft samme oplevelse som du selv :-). Så ja det er tilsyneladende gået din næse forbi.

Jeg har selv leveret min del af bitre indlæg.... men jeg købte alligevel et nyt OLED TV fordi de helt enkelt har det bedste billede og jeg krydser fingre for at de foranstaltninger der er truffet for at mindske for burn in rent faktisk hjælper.

Men der er også mange der ikke har oplevet det.
Af bphhm
Og nu du spørger til hvad der er gjort så er det tydeligt at når mit LG C8 registrerer stillestående billedelementer så skruer det ned for lyset. Andre kan sikkert bidrage med en del flere foranstaltninger.
Brugeravatar
Af hans123
Har både B8 og B9 fra LG

De har begge indbygget lidt der kan modvirke burnIN.

Og har ikke oplevet noget her efter et års massivt brug.

Men ser ikke news kanaler eller spiller på tv

Bruges til flow og film
Af Globulus
PUS9002 er fra 2017.

OLED TV med paneler fra 2018 eller senere er mindre udsatte for BI end tidligere modeller grundet en større rød subpixel + diverse teknikker til at modvirke BI (som hans123 skriver).

Vincent T nævner 2018-skæringspunktet i denne video:
Senest rettet af Globulus 23 okt 2020, 09:52, rettet i alt 1 gang.
Af Testdummy
Jamen, så var der jo noget der var gået min næse forbi.

Jeg har besluttet at beholde mit TV et halvt til et helt år endnu. Jeg var ude i Elgiganten i går og se på nogle LED TV'er og det er sku bare ikke det samme som OLED. Så jeg venter til der er andre end mig der kan se problemerne med det gamle og ender så nok med at købe OLED igen.
Man kan håbe at man til den tid, kan få en garenti aftale, der dækker Burn-In, som han nævner i videoen.

Tak for hjælpen/svarene
Af Testdummy
Nej det har jeg ikke. Men jeg kan dog fortælle at min Far købte en forlænget garanti hos Elgiganten, som ikke dækker Burn-In.
Af PeterD
OLED gør fremskridt.

"After 6 Months of Use, 20 Hours A Day"

https://m.youtube.com/watch?v=SlP2kwNqXNA.

Syntes bare det har været så meget oppe i medierne efterhånden, at der potientielt kan være en risiko. Hvis man ikke ønsker den, skal man vælge LCD ( som vel kan have "Døde Pixels" "Ghosting" "Blooming" osv. ) som alle producenter vel stadig producerer?

Mener at LG har både en "Eco Mode" og "Screen Saver"/ "Pixel Shift" men om det virkelig hjælper, må brugere af LG tv melde tilbage om?

Den perfekte skærmteknologi findes ikke endnu.