Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af nightrhyme
Nevermind. Fandt ud af det. 271 timer det er dog en slat...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
S-IPS burde have identiske betragtningsvinkler både oppefra, nedefra og fra siderne. Det er muligt at coatingen ændrer på dette, men det BURDE være helt ens.
Brugeravatar
Af nightrhyme
Det er det måske også. Det virker af en eller anden grund bare værst oppe fra. Der er dog inge tvivl om s-ips panel pga. det blå skær skærmen afgiver.

Yakken Kan du ikke kommentere mit billede af backlightbleed og evt. fortælle hvad NEC's politik er på området. Synes ikke jeg har været i stand til at finde noget om det på nettet ? Jeg mener hvor galt skal det være for de ville bytte ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. backlight bleed? Jeg synes ikke det ser så slemt ud?

Mht. at få en brugt skærm, så er det jo dét man må leve med hvis man benytter de 14 dages returret. Du vil jo også gerne have lov at returnere din skærm hvis du er utilfreds, men hvis du herefter ikke vil modtage et eksemplar der har været brugt, så er det vel lidt dobbeltmoralsk.
Brugeravatar
Af nightrhyme
yakken skrev:Mht. backlight bleed? Jeg synes ikke det ser så slemt ud?

Mht. at få en brugt skærm, så er det jo dét man må leve med hvis man benytter de 14 dages returret. Du vil jo også gerne have lov at returnere din skærm hvis du er utilfreds, men hvis du herefter ikke vil modtage et eksemplar der har været brugt, så er det vel lidt dobbeltmoralsk.
Tak for svar Yakken
Sandt nok. Var også bare nysgerrig efter hvor meget den havde været brugt. Glæder mig du ikke synes det ser så slemt ud. Spurgte kun da det er markant ringere end HP 2207 men sådan er det måske med ips panel.

Puha er ved at drive mig selv til vanvid ved at vælge skærm siden man har fundet dette site og har fået lidt forstand på det.

Der resterer nu kun en ting der irriterer mig ved denne skærm og det er dens evne til at vise gråtoner. På flatpanels monitortest kan jeg først se gråtoner fra 10%.

Fandt nedenstående testbillede på nettet der består af en række firkanter i forskellige gråtoner. Kan svagt skelne 7 - 10 resten er pitch black hvis jeg ser billedet i fullscreen.

Er det noget jeg kan kalibrere mig ud af eller er det som det skal være ?

Kan selvfølgelig se mere hvis jeg vælger DV MODE= gaming men så bliver farverne jo unaturlige.

[img]http://i145.photobucket.com/albums/r205 ... e/test.png[/img]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, ofte så kan man kalibrere sig ud af noget af dette, men det kræver desværre en rigtig hardwarekalibrator hvis det skal gøres helt godt. På det billede du har taget kan jeg nu godt se alle farverne, men det kan selvfølgelig være eksponeringen i kameraets skyld.

Rasmus skrev følgende i vores test af skærmen:
For at vende tilbage til farvegengivelsen, så er farverne relativt lette at forbedre. Jeg sænkede grøn med 11-13 skridt og blå og rød med 9-11 skridt. Det gav et bedre balancerede billede og ikke mindst den korrekte gengivelse af blå. Lad mig dog understrege at billedet fra start af var blandt de bedste jeg har set på en skærm i denne prisklasse hidtil.

For forbrugeren anbefales det derfor at sænke brightness og prøve at reducere den lidt for intense blå farve. Det kan gøres med relativt små indgreb og medfører et utrolig lækkert billede på skærmen, som er synligt bedre end billedet på de typiske 17-19 tommer gamerskærme.

Den største afvigelse efter indstilling lå i gengivelsen af sort. Man kan godt sænke brightness mere for derved at opnå en lidt dybere gengivelse af sort – man mister hvert fald ikke intensiteten i de lyse nuancer.
og
Skærmen skelner heller ikke alle de helt mørke gråtoner fra hinanden. Man kan skelne skridt på cirka 3 procent i monitorTest.