Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SB20
Hej
Vi er på jagt efter et 65” til stuen, men det er lidt af en jungle når man ikke så meget ved om det.
Vi vil helst have samsung men mest pga vi syntes de er pænest🤦🏼‍♀️
Budgettet er på 7000-8000kr
Brugeravatar
Af Pede8000
SB20 skrev: 08 okt 2020, 09:57 Hej
Vi er på jagt efter et 65” til stuen, men det er lidt af en jungle når man ikke så meget ved om det.
Når det er slukket, altså? Smag og behag. :)

Det er ikke tilfældet når det skal vise billeder!

Hvis du vil have noget fra øverste hylde bør du gå efter OLED, og det laver Samsung ikke (endnu).

Der er masser af test her på siden, og du kan sortere efter bedste anmeldelser..... Jeg ville spare lidt op og købe til Black Friday.
Af PeterD
Pede8000 skrev: 08 okt 2020, 16:46
SB20 skrev: 08 okt 2020, 09:57 Hej
Når det er slukket, altså? Smag og behag. :)

Det er ikke tilfældet når det skal vise billeder!

Hvis du vil have noget fra øverste hylde bør du gå efter OLED, og det laver Samsung ikke (endnu).

Der er masser af test her på siden, og du kan sortere efter bedste anmeldelser..... Jeg ville spare lidt op og købe til Black Friday.
Spørgsmålet er så om Samsung vil bruge LG's paneler når de endelig laver OLED..eller om de venter til QD.

Nå Q70 koster vist 8000 og er det mærke der efterspørges.
Brugeravatar
Af Pede8000
Tvivler på at Samsung vil benytte paneler fra LG, som du skriver arbejder de selv på noget.
Q70 er et "ok" TV, men man får ikke en fremragende, men acceptabel billedekvalitet.

Det er sikkert pænt! 8-)
Af LarsCJ
SB20 skrev: 08 okt 2020, 09:57
Bortset fra foden og bagsiden så ser de jo alle nærmest ens ud i dag. Nogle har en sølvfarvet kant, andre en sort - men det er vist også det.
Af Supergris
Pede8000 skrev: 08 okt 2020, 16:46 Hvis du vil have noget fra øverste hylde bør du gå efter OLED, og det laver Samsung ikke (endnu).
OP ønsker 65" og budgettet er 7000-8000 kr., så OLED er ikke aktuelt!

Som markedet og priserne er lige nu, vil jeg nok også se PeterDs bud her, som det, jeg ville gå efter, godt nok ikke et Samsung, men stadig et lækkert TV, og bedre end de Samsung-modeller, der i øjeblikket er indenfor budgettet:

viewtopic.php?f=2&t=50424&view=unread#unread

POWER kører nogle aggressive priser på LGs godt udstyrede og bedste Nanocell-TV, som koster en brøkdel af (nok en god grund til, selvom man får meget TV for pengene) hvad de kostede, da de blev lanceret, og måske vil tiltale nogle:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4906568 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4913569 ... ign-Priser

Flatpanels oversigt over LGs modeller 2019, hvor man kan se retail-startpriserne og specs. b.la. HDMI 2.1:

https://www.flatpanels.dk/artikel.php?s ... 1557384895

De får meget blandede anmeldelser, også blandt brugere, desværre har jeg ikke selv haft mulighed for at teste dem i hjemlige omgivelser.

Test af to af de nævnte modeller her på siden:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1562917335
Senest rettet af Supergris 09 okt 2020, 13:33, rettet i alt 4 gange.
Af ziphnor
Supergris skrev: 09 okt 2020, 12:17 OP ønsker 65" og budgettet er 7000-8000 kr., så OLED er ikke aktuelt!
Man kunne jo vente og se til Black Friday, om der ikke var noget der kom ned i nærheden (feks Phillips 854)? Det ville jeg ihvertfald gøre.

Men ellers er jeg helt enig, og ville kigge på det Sony istedet. Personligt er jeg ikke meget for Samsung, pga af deres marketing metoder ("køb et TV og få en støversuger med" og deres FUD omkring OLED) og mangel på Dolby Vision. Derudover med Q70 er det værd at huske på at der er *færre* local dimming zones i den nye Q70T end i den gamle Q70R.
Af Supergris
Jeg er heller ikke fan af Samsung, blandt andet pga. deres marketingsmetoder, men til tider har de et stærkt program i nogle prisklasser, og deres TV er som regel velfungerende, responsive og bliver leveret med en god fjernbetjening.
For nogle kan det være en dealbreaker, at Samsung har droppet understøttelsen af DTS fra 2018.

Helt enig i, flere af deres 2020-modeller er dårligere end tilsvarende modeller fra sidste år, da de åbenbart satser tidligt på 8K.

Mangel på Dolby Vision, ser jeg som regel ikke som det store tab, da jeg synes det er mere vigtigt, hvordan et TV kan afvikle HDR generelt.
Hvad nytter det, et TV understøtter alle formater, hvis det ikke har de kvaliteter, der skal til, for at kunne udnytte det, som standarden lægger op til?
Af ziphnor
Supergris skrev: 09 okt 2020, 13:28 Mangel på Dolby Vision, ser jeg som regel ikke som det store tab, da jeg synes det er mere vigtigt, hvordan et TV kan afvikle HDR generelt.
Hvad nytter det, et TV understøtter alle formater, hvis det ikke har de kvaliteter, der skal til, for at kunne udnytte det, som standarden lægger op til?
Jeg forstår godt ideen, men det lader til at det ikke er helt så simpelt. Denne her video forklarer hvordan en del TV laver rod i det med tone mapping uden dolby vision (jeg ved dog ikke hvordan Samsung håndterer det):

Af PeterD
Supergris skrev: 09 okt 2020, 13:28 Jeg er heller ikke fan af Samsung, blandt andet pga. deres marketingsmetoder, men til tider har de et stærkt program i nogle prisklasser, og deres TV er som regel velfungerende, responsive og bliver leveret med en god fjernbetjening.
For nogle kan det være en dealbreaker, at Samsung har droppet understøttelsen af DTS fra 2018.

Helt enig i, flere af deres 2020-modeller er dårligere end tilsvarende modeller fra sidste år, da de åbenbart satser tidligt på 8K.

Mangel på Dolby Vision, ser jeg som regel ikke som det store tab, da jeg synes det er mere vigtigt, hvordan et TV kan afvikle HDR generelt.
Dét er klart at jo flere der sælges, jo flere kan få problemer. Samsung er især stærk i de "mindre klasser" under 43" syntes jeg. Lidt ærgeligt at 2019 modellerne ofte var bedre end 2020 modellerne.
Af AhmedAl-Shakerchi
Jeg har en XF90 i 55 og den har ifølge anmeldelser en rigtig flot billede tæt på Oled mht sort. Jeg personligt er rigtig glad for Sony måde at lave billede behandling på. Tv'et er baggrundsbelyst. Jeg har lige skiftet til Oled i 65 fordi vil have 10 tommer mere men havde jeg ikke pengene havde det helt sikkert været 65 i samme model XF90. Hi Fi klubben har den til 6999.
Af lassekilde
Det nye q70t er med edge belysning og har ingen dimming zones, for at få et tilsvarende q70r skal man op i et q80t, som dog også har et bred syns vinkel filter også.
Dolby vision vil jeg ikke se som kæmpe deal breaker, dog hvis et tilsvarende med er i samme pris, som feks Sony, ville jfg helt klart vælge et med. Men hvis et Samsung kan fås til over 1000 under, vil jeg ikke bruge det som afgørende faktor.