Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stephan
Jeg ved ikke om dette forum er det rette sted at spørge, i så fald beklager jeg.

Nå men mit spørgsmål / problem kommer her.

Jeg har i dag forsøgt at tilslutte min gamle NES til mit LG OLED tv, men billedet hopper og er ikke spor behageligt at kikke på, derudover er farverne underlige.

Jeg har via de 2 udgange i siden på min nes (audio og video rød og gul) tilsluttet 2 kabler til en omformer fra stik til scart , og scart stikket er tilsluttet en omformer fra scart til hdmi.

Jeg forsøgte at tilslutte en gammel dvd afspiller med scart udgang, og det signal stod helt perfekt når jeg tilslutter det til scart hdmi omformeren, derudover har jeg forsøgt med andre kabler samt en anden omformer fra stik til scart, desværre med samme resultat.

Jeg har været stort set alle tv’ets settings igennem, men det hjælper lige lidt.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt ?
Af Stephan
Jeg har netop forsøgt med et lidt ældre HD ready tv fra finlux jeg havde stående i kælderen, og der er nøjagtigt samme problemet, men hvis jeg fjerner scart til hdmi omformeren og sætter scart stikket i tv’et så står billedet helt perfekt, så enten kan omformeren ikke håndtere 8 bit spil konsol, ellers er der en fejl på scart til hdmi som kun opstår når Jeg tilslutter mit nes konsol
Af HrJensen1
Har formentlig ikke noget med, om SCART -> HDMI converteren ikke kan lide 8bit eller ej. Nærmere at den måske ikke kan køre CVBS (billede på det gule kabel + lyd på rød og hvid), men kun kan køre RGB (billedesignal med 4 kabler + 2 lyd). Så vil billedet nemlig rulle og mangle farver m.v.
Så tjek om converteren kan køre CVBS eller om der sidder en omskifter til det
Brugeravatar
Af bbplayer
Har de fleste nye skærme ikke stadig CVBS indgang? (Rød/Gul/hvid) stik?

Jeg fandt dette billede af en OLED CX model, som har et CVBS indgang, hvor adapter så nok er i kassen med tv?
Billede

Dine GUL/HVID/RØD -> SCART -> HDMI kan hurtigt gå galt, for mange konverteringer , og så en til digitalt, det kan blive svært.
Af Stephan
Det gør der ikke.. der er kun en slider hvor man kan skifte 1080 og 720..

Jeg må ringe til elektronik biksen mandag og spørge dem om de har den anden type omformer.

Den har dog kun 1 til lyd og 1 til billede.
Af Stephan
bbplayer skrev: 17 okt 2020, 16:26 Har de fleste nye skærme ikke stadig CVBS indgang? (Rød/Gul/hvid) stik?

Jeg fandt dette billede af en OLED CX model, som har et CVBS indgang, hvor adapter så nok er i kassen med tv?
Billede

Dine GUL/HVID/RØD -> SCART -> HDMI kan hurtigt gå galt, for mange konverteringer , og så en til digitalt, det kan blive svært.
Nej der er kun hdmi, usb, optisk og antenne samt lan.

Og der fulgte ikke noget ekstra udstyr med til at modtage scart.

Det er et OLED 55B7V.

Spørgsmål, er fællesbetegnelsen for rød/gul/hvid udgangen CVBS ?
Brugeravatar
Af bbplayer
Dit billede ruller nok mest fordi tv vil køre 50hz og din adapter er til 60hz signaler, så kunne du ændre det, så ville det virke. Var din NES moddet, så kunne du vist også skifte mellem 50 og 60hz.

Den perfekte løsning til tv, en NES emulator til WebOS

https://www.webosnation.com/nesem

Så kan du nok finde de manglende titler, og et joystik :)
Af Stephan
Læste godt er sted at Hertz måske kunne have noget at sige, men det kan man ikke finde i settings på tv’et.

Jeg kan sjovt ikke finde den nes emulator i LG content store hverken når jeg søger på nesem eller eller nes emulator.

Bedste bud på en løsning er nok hrjensen1’s forslag om at købe en converter der kan håndtere cvbs.
Brugeravatar
Af bbplayer
Stephan skrev: 17 okt 2020, 17:27 Bedste bud på en løsning er nok hrjensen1’s forslag om at købe en converter der kan håndtere cvbs.
hmmm, det lyder til de skal kunne finde ud af og konvertere 60hz (480p) og 576p (50hz) , så er spørgsmålet jo hvorfor din ikke kan det , den ender nok stadig ved detektering af 50/60hz , så stopper billede med at rulle.